کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حجاج ایرانی هر ساله 1500 میلیارد تومان سوغاتی می‌خرند


کد خبر : ۱۴۹۰۲چهارشنبه، ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۳:۴۷۱۶۸۲ بازدید

درصورتی که این رقم به جای هزینه در بازارهای سعودی در کشور خودمان هزینه شود، علاوه براین که از خروج ارز با ارزش جلوگیری می‌کند باعث ...

خرید سوغات و هدیه ازگذشته تابه حال جزو فرهنگ و سنت‌های ما ایرانی‌ها بوده است. هرکسی که سفر می‌رود سعی می‌کند با خرید یک محصول و کالا حتی اگر کیفی تر آن در شهر و دیار خودمان باشد، خریداری کرده و به دوستان و بستگان هدیه کند. هرچند در محاسن این سنت هیچ شکی نیست، اما وقتی پای منافع ملی به میان می‌آید حتی باید در آداب و سنن خود نیز تغییر دهیم.  دراین زمینه یکی از مقاصد مهم سفرهای زیارتی ایرانی‌ها یعنی مدینه و مکه بخش مهمی از پولی که ایرانی‌ها بابت خرید سوغات هزینه می‌کنند را به خود اختصاص داده است. با وجود اینکه عربستان محصول و کالای منحصربه‌فردی ندارد و همان کالاهای چینی در بازارهای مکه و مدینه به فروش می‌رسد، بازهم بسیاری از زائران به رسم سوغات میلیون‌ها دلار از کشور خارج و تقدیم کاسب‌های سعودی می‌کنند.

اما  توصیه رهبر معظم  انقلاب به زائران سرزمین وحی که مبادا وقت خود را در بازارهای مکه و برای خرید هدر بدهند، باعث شد تا در فضای مجازی کمپینی تحت عنوان «سوغات سعودی نخرید» راه‌اندازی شود.

به گزارش ایران، براساس آمارهای ارائه شده سالانه حدود 850 هزار زائر ایرانی به سفر حج عمره و 65 هزار نفر نیز به حج تمتع مشرف می‌شوند که به غیر از هزینه‌های اقامت و رفت و آمد آنها هر زائر مبلغی ارز برای خرید به همراه خود می‌برد. برپایه بخشنامه بانک مرکزی هر زائر حج عمره 200 دلار و هر زائر حج تمتع 300 دلار ارز همراه مسافر با قیمت مبادله‌ای دریافت می‌کند. اما اکثر زائران علاوه بر سهمیه ارز مسافرتی خود مبلغی نیز با قیمت آزاد از بازار خریداری می‌کنند تا در بازارهای مکه و مدینه خرید کنند. بدین ترتیب به طور میانگین هر زائر حج 500 دلار ارز همراه خود می‌برد. حال با یک حساب ساده درخواهیم یافت که زائران حج عمره (850 هزار نفر) درمجموع 425 میلیون دلار در بازارهای سعودی خرج می‌کنند. زائران حج تمتع نیز با تعداد حدود 65 هزار نفر مبلغ 32 هزار و 500 دلار با خود به عربستان برده و درآنجا هزینه می‌کنند. با این حساب مجموع ارزی که به طور میانگین توسط زائران حج از کشور خارج می‌شودبه حدود 460 میلیون دلار می‌رسد.  درصورتی که این رقم را با نرخ ارز مبادله‌ای که روزگذشته 2985 تومان قیمت گذاری شده بود ضرب کنیم، عدد هزار و 373 میلیارد تومان به دست می‌آید. همچنین با درنظر گرفتن نرخ آزاد دلار (3366تومان در روز سه شنبه) این رقم به هزار و 548 میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

 با این پول چه می‌توان کرد؟

حال درصورتی که این رقم به جای هزینه در بازارهای سعودی در کشور خودمان هزینه شود، علاوه براین که از خروج ارز با ارزش جلوگیری می‌کند باعث رونق چرخ‌های تولیدکننده‌های ایرانی می‌شود که در نهایت این رونق به افزایش اشتغال جویندگان کار منجر می‌شود. اما برای اینکه کارهایی که می‌توان با این رقم انجام داد بیشتر ملموس شود، هزینه خرید در عربستان را با برخی از پروژه‌های عمرانی مقایسه می‌کنیم. براساس آمارهای موجود ساخت هر کیلومتر راه آهن و بزرگراه  5 میلیارد تومان است که با 1500میلیارد تومان هزینه خرید حجاج می‌توان 300کیلومتر راه آهن یا بزرگراه ساخت. هزینه احداث هر کیلومتر راه اصلی نیز 5/2 میلیارد تومان است که دستاورد هزینه 1500 میلیارد تومان خرید سوغات ساخت 600 کیلومتر راه اصلی می‌شود. علاوه براین به طور میانگین ساخت هر متر مربع واحد مسکونی 500هزار تومان است که با این حساب می‌توان 3میلیون متر مربع خانه ساخت.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها