کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فرصت دوباره‌ای كه آلمان به يونان داد


کد خبر : ۱۴۷۱۲پنجشنبه، ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۰:۴۷۲۴۵۰ بازدید

يك‌سوم از قانونگذاران آلمان با رای به سومين بسته حمايتی اقتصادی يونان فرصت دوباره‌يی به اين كشور دادند تا با آسودگی بيشتری با شرايط بحران ...
فرصت دوباره‌ای كه آلمان به يونان دادفرصت دوباره‌ای كه آلمان به يونان داد

يك‌سوم از قانونگذاران آلمان با رای به سومين بسته حمايتی اقتصادی يونان فرصت دوباره‌يی به اين كشور دادند تا با آسودگی بيشتری با شرايط بحران مالي خود رودررو شود. سومين بسته حمايتي با 454راي موافق در مقابل 113راي مخالف در بوندستاگ آلمان تصويب شد. پيش از آغاز راي‌گيري «ولفگانگ شوئبله» وزير دارايي آلمان به قانونگذاران اين كشور هشدار داد كه تصويب نكردن سومين بسته كمك مالي به يونان، اقدامي غيرمسوولانه خواهد بود. روي صحبت اين هشدار بيشتر نسبت به موضعگيري سخت «آنگلا مركل» صدراعظم آلمان بود كه معتقد است هنوز زمان نرم شدن در برابر يونان فراهم نشده است. 

به گزارش رويترز، شوئبله در نشستي ويژه كه براي راي‌گيري درباره تصويب سومين بسته كمك مالي در بوندستاگ پارلمان اين كشور برگزار شد، گفت: «تضميني وجود ندارد كه اين برنامه موفق عمل كند و ترديدهايي وجود دارد اما با توجه به اين حقيقت كه پارلمان يونان تاكنون بيشتر اقدامات اصلاحاتي پيش‌بيني شده را تصويب كرده، استفاده نكردن از اينچنين فرصتي براي آغاز دوراني جديد در يونان غيرمسوولانه خواهد بود.» 

دولت يونان و طلبكاران بين‌المللي آن شامل اتحاديه اروپا، صندوق بين‌المللي پول و بانك مركزي اروپا سه‌شنبه هفته گذشته، بر سر طرحي 400صفحه‌يي موسوم به «تصويب طرح توافقنامه مالي مكانيسم ثبات و اصلاحات اروپايي براي اجراي توافق مالي» به توافق رسيدند. بر اساس اين توافق آتن اين اجازه را پيدا مي‌كند تا در ازاي اصلاحات مورد انتظار و به‌كار بستن اقدامات رياضتي لازم، سومين بسته كمك مالي خود را به ارزش 86ميليارد يورو دريافت كند. وزيران دارايي 19كشور حوزه يورو پيش‌تر با نخستين بخش از كمك مالي آتن به ارزش 26ميليارد يورو معادل 29ميليارد دلار براي كمك به بازسازي اقتصاد اين كشور موافقت كردند. 

اين تصميم موجب شد تا «نوربرت لامرت» رييس پارلمان آلمان در نامه‌يي به نمايندگان بوندستاگ، از آنها بخواهد تعطيلات تابستاني خود را متوقف كنند و براي راي‌گيري درباره بسته جديد كمك مالي به برلين نشست ويژه‌يي تشكيل دهند. آلمان به دليل آنكه بيشترين پول را از ميان كشورهاي اروپايي براي كمك به يونان قرض داده همواره سخت‌گيرانه‌ترين مواضع را نسبت به اهداي كمك‌هاي مالي دوباره به يونان داشته است. از اين رو همواره به خاطر اتخاذ چنين مواضعي از سوي ديگر كشورها مورد انتقاد قرار مي‌گرفت. 


 صداي مخالف از درون آلمان

با وجود هشدار صريح وزير دارايي آلمان به نظر نمي‌رسد كه شرايط براي تمام سياست‌مداران آلمان يكسان باشد. جديدترين مصاحبه صدراعظم آلمان با يك مجله نشان داد كه نظر صدراعظم درباره شرايط آلمان همچنان بر موضع‌ سخت‌گيري مي‌چرخد. 

او در اين مصاحبه از مواضع قبلي خود دفاع كرد و گفت: «زمان آن نرسيده كه با آتن رفتار خوبي داشته باشيم. سختگيري يونان باعث تغيير رويكرد يونان در جهتي مثبت شده است و آتن زماني مي‌تواند روي پاي خود بايستد كه اصلاحات واقعي را به‌ كار بندد.» 

«آنتوان هوفرتير» يكي از طرفداران احزاب سبز آلمان درباره نحوه موضعگيري سردمداران آلماني نسبت به يونان گفت: «رهبر آلمان همانند كسي رفتار مي‌كند كه مي‌خواهد به انسجام اتحاديه اروپا ضربه وارد كند در نتيجه اين رفتار تنها چيز كه نصيب آلمان مي‌شود از دست دادن جايگاهش در اتحاديه اروپاست.»

با اين حال مركل در اين زمينه از حمايت محافظه‌كاران مجلس برخوردار است. چند تن از اعضاي محافظه‌كار مجلس آلمان به ‌شدت با تصويب سومين بسته مخالفت مي‌كنند. يكي از آنها گفت: «اين كار فراتر از كارايي‌اي است كه از يك اتحاديه انتظار مي‌رود.» اما وزير دارايي آلمان در مقابل اين مخالفت‌ها تمام‌قد در حال دفاع از بسته‌هاي حمايتي يونان است. برگ برنده او در مذاكرات براي حمايت از يونان اصلاحاتي است كه قرار است در كشور به كار بسته شود. از نظر شوئلبه اين بي‌انصافي است كه در شرايط كنوني به كار بستن چنين اصلاحاتي را ناديده گرفت و به اين بسته حمايتي راي نداد. دومين كاري كه شوئلبه در مجلس انجام داد اين بود كه توجه اعضاي مجلس را به نحوه تاثير‌گذاري آلمان بر كمك‌هاي صندوق بين‌المللي پول جلب كند. 

اين صندوق كه از وام‌دهندگان اصلي به يونان است اعلام كرده بود در صورتي روند كمك‌هاي تسريع خواهد شد كه آلمان در برابر اين كمك‌هاي اهدايي كمك نكند.

 او در اين باره گفت: «من تقريبا مطمئنم كه ما و طلبكاران بين‌المللي از جمله صندوق بين‌المللي پول تا ماه اكتبر به يك ارزيابي مشترك در زمينه نحوه رويارويي با اين بدهي‌ها دست خواهيم يافت.»


 محبوبيت متزلزل مركل


با وجود آنكه مركل در طول سال‌هاي صدراعظم بودنش آلمان را از هزارتوهاي خطرناكي همچون مقابله با بحران اقتصادي و افزايش بيكاري به سلامت رد كرده است با اين حال نحوه مقابله با بحران‌هاي بين‌المللي همچون يونان و اوكراين موجب شده تا در اروپا طرفداران زيادي نداشته باشد و همين به روند اصطكاك داخلي و انتقاد عليه او اضافه كند. به گزارش بلومبرگ، در صورتي كه مركل نتواند راي كافي را براي انتخابات بعدي به دست بياورد نقشه‌اش اين است تا جايگاهي در كميسيون اروپا براي خودش دست و پا كند اما با توجه به روند پيش آمده ممكن است كه چنين امري ميسر نشود. «پل هاميلتون» رييس مركز مطالعات آتلانتيك در دانشگاه جورج واشنگتن در اين باره گفت: «نحوه رياست مركل اين موضوع را به ذهن مي‌رساند كه مي‌خواهد مفاهيم را به صورت مشخص نه فقط براي آلمان بلكه براي ديگر كشورها نيز تعريف كند. مركل براي منافع آلمان تا آنجا كه ممكن است ايستادگي مي‌كند همين امر ممكن است هم شرايط او را و هم شرايط بين‌المللي آلمان را به خطر بيندازد و هزينه‌هاي زيادي در بر داشته باشد. همانند شرايط امروز كه انتقادات زيادي را عليه او به راه انداخته است.»

* تعادل



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها