کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار ارز درگیر و دار ترس از پلمپ صرافی‌ها


کد خبر : ۱۴۷۰۶چهارشنبه، ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۴:۵۹۲۷۴۴ بازدید

با تمام شدن مهلت یک ساله صرافی‌ها مبنی بر انطباق خود با قوائد و قوانین بانک مرکزی احتمال داده می‌شود موجی از پلمپ در بازارهای اصلی ...

با تمام شدن مهلت یک ساله صرافی‌ها مبنی بر انطباق خود با قوائد و قوانین بانک مرکزی احتمال داده می‌شود موجی از پلمپ در بازارهای اصلی ارز رخ دهد که در ادامه به خیابان‌های دیگر شهر بکشد.

در مهلت یک‌ساله بانک مرکزی به صرافی‌ها نکته مهم و اصلی ضمانت ریالی است که باید نزد بانک مرکزی قرار گیرد و مبلغ آن 50 درصد افزایش سرمایه صرافی‌ها اعلام شده و احتمال داده می‌شود با شرایط فعلی اقتصاد تامین این مبلغ از ضمانت برای صرافی‌ها تا حدودی سخت باشد، میزان مبالغ نقدی ضمانت در حالی اعلام می‌شود که سپرده‌گذاری آن در بانک برای دریافت سود ماهانه رقم قابل توجهی را عاید صاحب آن خواهد کرد.

در این رابطه یک صراف بازار ارز به اقتصادنیوز، گفت: احتمال داده می‌شود با پایان یافتن مهلت یک‌ساله، این زمان تمدید شود زیرا افراد نتوانسته‌اند پول ضمانت برای ارائه به بانک مرکزی را تهیه کنند.

او ادامه داد: تعداد قابل توجهی از افراد که تا به امروز توانسته‌اند ضمانت بانک مرکزی را ارائه دهند زمین‌ و املاک خود را به فروش رسانده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فعالیت صرافی سودی برای فعالان این صنف ندارد و آینده این کار همچون سرابی بیش نیست.

این صراف بازار منوچهری گفت: در سال‌های گذشته راه‌اندازی صرافی نیازی به ضمانت نقدی نداشت و با گذشت زمان ارزش ضمانت نقدی به 200 میلیون، 500 میلیون و یک میلیارد تومان افزایش یافت و در حال حاضر ارزش ضمانت نقدی برای صرافی‌ها به حدود 4 میلیارد تومان رسیده است.

همچنین فردی دیگر در بازار منوچهری که تابلو سردر مغازه و اعلام نرخ ارز آن خاموش است به اقتصادنیوز،‌گفت: در طی یک‌سال اخیر به میزان 50 درصد افزایش سرمایه صرافی نتوانسته ضمانت نقدی تهیه کنم تا در اختیار بانک مرکزی قرار دهم.

او در پاسخ به این سوال که چرا ضمانت غیرنقدی در اختیار بانک مرکزی قرار نداده‌اید، بیان کرد: اعلام شد که امکان ارائه ضمانت غیرنقدی وجود دارد اما بانک مرکزی تنها به دنبال ضمانت نقدی است.

وی علت عدم فعالیت معمول صرافی‌ها در چند روز اخیر را ترس از پلمپ بانک مرکزی دانست و خاطرنشان کرد: اکثر صرافی‌ها نتوانسته‌اند در موعد مقرر ضمانت نقدی در اختیار بانک مرکزی قرار دهند از این رو فعالیت‌های خود را چراغ خاموش به پیش می‌برند.

صرافی دیگر در بازار بزرگ تهران در پاسخ به این سوال که چرا عملیات حواله ارزی آنچنان در بازار انجام نمی‌شود، گفت: دلیل عمده این کار دست نگه داشتن تجار برای معاملات بین‌المللی است که آن‌ها در انتظار عملی شدن توافق هسته‌ای در اقتصاد کشور هستند.

او تاکید کرد: این صبر، صبر طولانی و برای همه نیست زیرا تاجر در هر شرایطی باید پای بند به توافق کاری خود باشد و نمی‌تواند به طور کل فسخ قرارداد انجام دهدیا قرارداد را به مدت طولانی به تعویق بیاندازد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی از صرافی‌ها در شرایط بدی به دلیل قوانین بانک مرکزی قرار گرفته‌اند و در پی ترس پلمب واحد خود حجم کار را کاهش داده‌اند.

* اقتصادنیوز



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها