کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

واحدهای نوساز، اما بی‌مستاجر


کد خبر : ۱۴۶۶۳سه شنبه، ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱:۱۳۳۰۸۴ بازدید

با وجود افزایش میزان ساخت‌وساز متاسفانه بسیاری از واحدهای به دلیل طمع مالکان خالی نگه داشته‌اند و همین موضوع زمینه‌ساز افزایش قیمت اجاره‌ها شده است.

این روزها اوضاع و احوال بازار مسکن نسبت به روزهای قبل بسیار پر نوسان گشته و در ایام پایانی فصل نقل و انتقالات این میزان نوسان بسیار بیشتر شده است.

براساس این گزارش؛ بسیاری از مستاجرانی که در سال‌های گذشته می‌توانستند با 10 میلیون تومان یک واحد مناسب را اجاره کنند این روزها حتی با 50 میلیون تومان هم قادر به اجاره یک واحد 50 متری نیستند.

بازار اجاره‌بها این روزها آنقدر به هم ریخته و پر آشوب شده که بسیاری از مستاجران هنوز واحد مورد نظر خود را پیدا نکرده و این در حالی است که واحدهای تازه ساخته شده خالی نگه داشته می‌شوند.

بسیاری از مشاوران املاک معتقد هستند که متاسفانه مالکان در این ایام تنها به فکر سود خود هستند و با کاهش سود بانکی بیشتر به دنبال اجاره‌های میلیونی هستند.

مشاور املاک دیگری در خصوص بازار اجاره معتقد است؛ از غرب تا جنوب تهران میانگین قیمت رهن یک واحد نوساز یک میلیون تومان است اما بسیاری از مالکان پر توقع سعی می‌کنند با یک رنگ‌آمیزی و بازسازی کردن مختصر واحد خود را به همان قیمت یک میلیون تومان در هر متر مربع برای رهن بگذارند.

براساس این گزارش؛ بسیاری دیگر از مالکان نیز قصد دارند با چشم هم چشمی میزان اجاره واحدهای خود را نیز بالا ببرند به طوری که بسیاری از مالکان وقتی می‌بینند همسایه خود ملک برابر با متراژ خود را 50 میلیون به اجاره گذاشته سعی می‌کنند ملک خود را 60 میلیون تومان به اجاره بگذارند.

در ادامه یکی از مستاجران با اشاره به اینکه قیمت‌های اجاره بالای 30 درصدی افزایش یافته است، افزود: من نمی‌دانم چرا برخی می‌گویند تنها 10 درصد افزایش یافته و اگر به برخی از بنگاه‌ها سر بزنند متوجه این افزایش بی‌رویه قیمت‌ها می‌شوند.

در ادامه یکی دیگر از مستاجرها گفت: همه مالکان دنبال اجاره‌های میلیونی هستند من نمی‌دانم فکر می‌کنند این مستاجران چقدر درآمد دارند که اجاره‌های میلیونی از ما می‌خواهند یکی کارمند که ماهانه 700 هزار تومان حقوق دریافت می‌کند آیا می‌تواند ماهانه یک میلیون تومان اجاره بدهد.

در این میان مشاوران املاک نیز از مالکان این واحدها دل خوشی نداشتند و معتقد هستند که ما هرچه قدر به مالکان می‌گوییم که این میزان اجاره بالا است، حاضر هستند واحد خود را خالی نگه دارند ولی با قیمت پایین و یا رهن کامل واحد خود را اجاره ندهند همین موضوع باعث گردیده که بسیاری از مستاجران به حومه شهرها برای پایین‌تر بودن نرخ اجاره‌ها بروند.

در همین راستا حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه رصد معاملات در بازار مسکن حاکی از افزایش یافتن قیمت اجاره برابر با نرخ تورم است گفت: نرخ تورم در کشور 14 تا 15 درصد است و افزایش قیمت اجاره در برخی از ماطق پایین‌تر از این نرخ است.

وی در ادامه افزود: فصل نقل و انتقالات از نیمه خرداد ماه آغاز و تا نیمه شهریور ماه ادامه می‌یابد و با توجه به اینکه در ماه آخر فصل تابستان هستیم رصد معاملات املاک حاکی از افزایش یافتن قیمت اجاره پایین‌تر نرخ تورم است.

مظاهریان اظهار داشت: در حال حاضر مالکان نیز افزایش قیمتی که برای واحدهایی که پیشنهاد می‌دهند در کلان شهر در حوزه تورم و حتی پایین‌تر از آن است و این موضوع نشان می‌دهد که التهابی در بازار وجود ندارد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی یاد آور شد: مستاجران پس از گذشت یک سال با افزایش قیمتی که رخ داده است احساس آزردگی می‌کنند اما در اقتصاد کشور این افزایش برابر با نرخ تورم است.

وی توضیح داد: در پایان این فصل نیز قیمت‌های اجاره و خرید مسکن تغییر چندانی نمی‌کند و  برابر و ما با افزایش قیمت مواجه نخواهیم بود. 

مظاهریان در مورد پیش‌بینی قیمت‌های مسکن تا پایان امسال گفت: در بحث خرید و فرش و اجاره‌بها ما هیچ التهابی مشاهده نمی‌کنیم و حتی با افزایش تقاضا نیز دچار التهاب نخواهد شد.

در همین راستا حسام عقبایی نیز با اشاره به اینکه قیمت‌های اجاره تنها با افزایش 10 درصدی روبرو شده است، افزود: قیمت‌های اجاره افزایش چندانی در این ایام نیافته و طبق برآورده‌های که ما داشتیم این میزان برابر با نرخ تورم و در برخی از مناطق نیز پایین تر از نرخ تورم است.براساس این گزارش؛ طبق آمارهای بانک مرکزی قیمت خرید واحد مسکونی با کاهش 4 درصدی روبرو شده اما متاسفانه قیمت‌های اجاره با افزایش 16 درصدی روبرو شده است و با وجود کاهش قیمت خرید مسکن و رکود در این بازار،متاسفانه بازار اجاره ورهن با رونق بیشتری بوده و همین رونق باعث افزایش بالای 20 درصدی قیمت‌های اجاره شده است.

براساس این گزارش؛ مالیات خانه‌های خالی  که سال‌های طولانی است که پشت درب‌های مجلس  مانده در این زمینه می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات موجود در این حوزه باشد که متاسفانه هنوز بعد از گذشت مدت‌های طولانی به هیچ راه‌حلی نرسیده است.حال باید منتظر باشیم و ببینیم که چند سال باید مستاجران چشم به راه این خانه‌های تازه ساخته شده باشند و دیگر مالکان از ترس پرداخت مالیات آنها را اجاره بدهند تا بلکه قیمت اجاره‌ها افزایش 30 درصدی نداشته باشند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها