کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

باری بر دوش شهر / مشكل كمبود جای پارک در پايتخت


کد خبر : ۱۴۶۲۹دوشنبه، ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰:۵۹۲۵۵۳ بازدید

حركت در معابر شهري پايتخت فقط مشكلي نيست كه در ترافيك بماني بلكه توقف در حاشيه معابر و كوچه‌ها نيز ماندن در ترافيك و گير آوردن جاي پارك ...
باری بر دوش شهر / مشكل كمبود جای پارک در پايتختباری بر دوش شهر / مشكل كمبود جای پارک در پايتخت

مشكل كمبود پاركينگ و سامان نداشتن جاي پارك حاشيه‌اي معابر مختص روز نيست بلكه اين مشكل كه ديگر به معضل لاينحل تبديل شده است به ساعات شبانه نيز كشيده شده است. تردد چند ميليون وسيله نقليه نيازمند همين تعداد جاي پارك است كه متأسفانه در معابر پايتخت ديگر جا براي پارك وسايل نقليه باقي نمانده است و بايد بدانيم ابتدا و انتهاي هر سفر شهري به توقف ختم مي‌شود. هر وسيله نقليه شخصي به گفته كارشناسان تقريباً بين 10 درصد از عمر مفيد خود را در حركت بوده و اغلب د‌ر حال توقف است. بر اين اساس امكانات پاركينگ در شبكه معابر شهري يكي از اركان‌ مهم سيستم حمل و نقل و ترافيك به حساب مي‌آيد.


هدر‌رفت زمان و سوخت براي جاي پارك

مشكل پاركينگ و جاي پارك با توجه به بافت متراكم شهري از سال‌هاي دور وجود داشته است ولي به دليل آن كه در آن زمان تعداد وسايل نقليه بسيار كم بوده و خانه‌ها و مراكز صنعتي، تجاري و تفريحي هم بدون ساخت پاركينگ ساخته مي‌شد، اين مشكل به چشم نمي‌آمد ولي در شرايط كنوني به‌رغم آنكه براي اكثر خانه‌ها، سازه‌ها و مراكز پاركينگ در نظر گرفته مي‌شود باز هم به دليل افزايش تعداد وسايل نقليه و متوازن نبودن جاي پارك، در اكثر مواقع چه در روز و چه در شب گير آوردن جاي پارك زمان بسياري مي‌خواهد كه اين فاز زماني علاوه بر هدر‌رفت زمان، هدر‌رفت سوخت را نيز با خود به همراه دارد. در ساعات كاري بيشتر معابر شهر به خصوص حاشيه خيابان‌ها، كوچه‌ها و اطراف مراكز تفريحي و تجاري با توقف اتومبيل‌ها اشباع شده است.

در بسياري از معابر اصلي و مركزي شهر هميشه تعدادي اتومبيل در حال جلو و عقب كردن هستند تا جاي مناسبي براي پارك كردن پيدا كنند. اين در حالي است كه در دهه اخير تلاش‌هاي بسياري از سوي مديريت شهري براي ساماندهي پارك‌ حاشيه‌اي معابر صورت گرفته است؛ از نصب تابلوهاي پاركومتر گرفته تا استقرار پاركبانان ولي باز هم مشكل پاركينگ و جاي پارك همچنان وجود دارد.

حاشيه‌هاي بسياري از معابر پرتردد و پر‌تقاضا براي توقف خط‌كشي شده است ولي گير آوردن جاي پارك براي چند دقيقه زمان و صبر بسياري را مي‌طلبد.

بسياري از پاركبان‌ها كه ديگر نقش پول‌بان را به خود گرفته و به جاي ساماندهي پارك خودرو به فكر درآمد بالاي خود از معابر شهري هستند؛ اينكه بر عملكرد اين افراد چه نظارت و كنترلي صورت مي‌گيرد سؤالي است كه همچنان بي‌پاسخ مانده است. در برخي معابر پرتردد تعداد اندكي پاركينگ طبقاتي و چرخ‌ و فلكي نيز احداث شده است ولي به دليل گنجايش كم و تقاضاي زياد شانسي براي پيداكردن جاي پارك فراهم نمي‌شود.


اجاره جاي پارك

در برخي معابر فرعي و كوچه‌هاي بن‌بست يا يكطرفه عده‌اي دست به كاسبي جديد زده و با در اختيار قرار دادن پاركينگ منازل مسكوني يا مراكز اداري و تجاري درآمدزايي مي‌كنند. اين در حالي است كه در اكثر معابر مركزي پايتخت كوچه‌ها مملو از اتومبيل‌هاي پارك‌نشده هستند. توقف اتومبيل‌ها روي ورودي پل‌هاي عابران و پاركينگ‌ها جلوي مخازن زباله مشكل جديدي است كه گاه با درگيري همراه مي‌شود.


جاي پارك قانون نانوشته اجراي سليقه‌اي

هرچند شوراي شهر براي پارك حاشيه‌اي قوانيني را وضع كرده است اما شهرداري در اجراي اين قوانين و مصوبات بيشتر اجراي سليقه‌اي را دنبال مي‌كند به گونه‌اي كه در يك خيابان يا معبر تابلوهاي پارك و شرايط پارك كردن وجود دارد اما هيچ خبري از نظارت بر شيوه اجراي آن نيست.

در بسياري از معابر كه پاركومتر وجود دارد يا دستگاه‌ها خراب است يا سرويس مناسبي ارائه نمي‌شود، گاه برخي از وسايل نقليه روزها يا هفته‌‌ها در آن مكان‌ها متوقف هستند و آب از آب تكان نمي‌خورد! در حقيقت نبود نظارت كافي و مستمر سبب شده است تا اينگونه جاي پارك‌هاي حاشيه خود به معضلي جديد تبديل شود. در جايي كه انتظار داريد مأمور و متصدي براي ساماندهي باشد از اين افراد خبري نيست و در عوض در جايي كه خلوت است و انتظار نداريد كسي براي كنترل باشد ناگهان فردي با دسته‌هاي قبض سبز مي‌شود تا پول بگيرد.


ساخت پاركينگ‌هاي طبقاتي شايد وقت ديگر!

مشكل نبود جاي پارك به موارد گفته شده ختم نمي‌شود بلكه به دليل كمبود پاركينگ‌هاي طبقاتي و تقاضاي بالا عملاً‌ اين تعداد اندك پاركينگ طبقاتي جوابگوي مراجعان نبوده و در جلوي اين مراكز صف اتومبيل‌ها براي ورود به آنها را مي‌توان مشاهد كرد كه اين امر نيز مشكلي شده است براي تردد وسايل نقليه در معابر. عدم‌استقبال سرمايه‌گذاران براي احداث پاركينگ طبقاتي از يك سو و نبود فضاي مناسب و جانمايي مناسب در مراكز پرتردد از سوي ديگر همچنان مشكل احداث پاركينگ‌هاي طبقاتي را مضاعف كرده است. با توجه به هزينه بالاي احداث پاركينگ‌هاي غيرحاشيه‌اي در ناحيه‌هايي كه با كمبود پاركينگ روبه‌رو مي‌باشند، ضرورت بررسي دقيقي از تقاضاي پارك احساس مي‌شود و بايد براي هر محله با توجه به ميزان تقاضا سرانه پاركينگ در نظر گرفته شود كه تاكنون اقدام خاصي در اين مورد انجام نشده است.

در حقيقت در گوشه و كنار شهر ساخت‌و‌سازها در حال انجام است و بلند‌مرتبه‌سازي، تجاري‌سازي و عمودي‌سازي همچنان به چشم مي‌خورد ولي براي وسايل نقليه و كشش اين فضاها براي فضاي پارك تدابير مناسبي كه جوابگوي اين مشكل باشد صورت نگرفته است و بهتر است تا براي مشكل نيز فكر اساسي صورت بگيرد تا در آينده نزديك معابر شهري به بزرگ‌ترين پاركينگ شهري تبديل نشوند. بر اين اساس لازم است تا مديريت شهري و تصميم‌گيران و تصميم‌سازان براي كمبود جاي پارك فكري اساسي بكنند تا با چاره‌سازي بخشي از اين مشكل بزرگ را بتوان حل كرد. دادن مجوز براي احداث پاركينگ بيشتر از ظرفيت واحدهاي سازه‌ها، احداث پاركينگ‌هاي طبقاتي كوچك در معابر پرتردد، ارائه تسهيلات ويژه براي تشويق سازندگان و سرمايه‌گذاران در ساخت پاركينگ، ساماندهي صحيح محل‌هاي پارك حاشيه‌اي معابر، كنترل و نظارت مستمر بر عملكرد پاركبانان، بازنگري در قوانين ساخت پاركينگ و اداره و توسعه فضاهاي پارك مي‌تواند تا حدودي مشكل فضاي پارك را در پايتخت در كنار اعمال ساير قوانين راهنمايي و رانندگي و محدود كردن ورود خودروها به مراكز پرتردد برطرف سازد.

* جوان آنلاین



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها