کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دومین کاهش متوالی شاخص بازار ارز ثبت شد


کد خبر : ۱۴۶۱۸دوشنبه، ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۵:۴۶۱۲۴۸ بازدید

در دومین روز هفته قیمت دلار تحت‌تاثیر بازگشت ارزهای خریداری‌شده روز پنج‌شنبه در مسیر کاهشی قرار گرفت و نهایتا با 5 تومان افت به ...

در دومین روز هفته قیمت دلار تحت‌تاثیر بازگشت ارزهای خریداری‌شده روز پنج‌شنبه در مسیر کاهشی قرار گرفت و نهایتا با 5 تومان افت به 3340 تومان رسید. به گفته فعالان، پنج‌شنبه هفته گذشته برخی معامله‌گران با توجه به تفاوت قیمتی بازار داخلی با منطقه سلیمانیه کردستان عراق، خریدهای ارزی خود را بالا بردند. آنها قصد داشتند این ارزها را از مرزها خارج کنند و از پایین بودن ارزش دلار تهران نسبت به کشور همسایه کسب سود کنند؛ اما عدم توفیق آنها در خروج ارزهای یاد شده، منجر به بازگشت دلار خریداری شده آنها به بازار داخلی و افزایش حجم ارز موجود در بازار شد. 

به گزارش دنیای‌اقتصاد، این موضوع موجب شد که در ابتدای روز یکشنبه قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار بگیرد؛ هرچند که در ادامه روز معامله‌گران آتی با تحرکات خود در برابر کاهش بیشتر مقاومت کردند.روز یکشنبه، معامله‌گران سکه با افزایش تقاضا شاهد افزایش قیمت‌ها شدند. در دومین روز هفته، قیمت سکه با 3 هزار تومان رشد به 891 هزار تومان رسید تا در آخرین کانال سطح 800 هزار تومانی قرار بگیرد.

دوگانه یکشنبه

روز یکشنبه، فضای بازار ارز آرام‌تر از روز شنبه بود و دلار نوسانات چندانی را تجربه نکرد. در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3345 تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه نداشت. در ادامه روز، این ارز به نوسانات خود در محدوده 3340 تومان ادامه داد و نهایتا چنان‌که اشاره شد با 5 تومان کاهش به قیمت 3340 تومان رسید. بازگشت ارزهای خریداری شده روز پنج‌شنبه معامله‌گران غیررسمی، عامل اصلی این کاهش بود. به گفته فعالان، معامله‌گران غیررسمی قصد داشتند این ارزها را با قیمت بالاتری به معامله‌گران کشور همسایه بفروشند، اما در این راه ناکام ماندند تا عدم توفیق آنها منجر به بازگشت دلار خریداری شده به بازار داخلی شود. 

برخی فعالان، فروش ارز در منطقه سلیمانیه عراق توسط دولت آن کشور را عاملی دانستند که منجر به کاهش تقاضای معامله‌گران کشور همسایه برای خرید ارز از دیگر بازارها شده است. این در حالی است که گروهی دیگر از فعالان، کاهش تقاضای آنها را به افت ارزش لیر ترکیه نسبت داده‌اند. به گفته آنها، معامله‌گران عراقی به جای بازار تهران این بار ارز خود را از بازار ترکیه خریداری کرد‌ه‌اند. نبود خرید معامله‌گران کشور همسایه موجب شد که دلار در بازار داخلی در مسیر کاهشی قرار بگیرد. از سوی دیگر به گفته فعالان، روند کاهشی دلار از بعدازظهر روز شنبه و ادامه این روند در ابتدای روز یکشنبه موجب شده بود که تعداد زیادی از معامله‌گران در دو راهی «خرید» یا« فروش» ارز قرار بگیرند. 

بر اساس صحبت‌های فعالان، نزول دلار از محدوده 3360 تومان و رسیدن آن به محدوده 3340 تومانی این تصور را برای برخی معامله‌گران ایجاد کرده بود که دلار به کف قیمتی خود رسیده است. علت این تصور، بیشتر مقاومت معامله‌گران آتی در محدوده 3340 تومانی بود. هنگامی که قیمت دلار در معاملات آتی به 3343 تومان رسیده بود، خریدهای ارزی این دسته از معامله‌گران افزایش یافت. برخی از آنها در این محدوده اقدام به خریدهای آتی 500 هزاری دلاری کردند تا مقاومت روانی را برای جلوگیری از ریزش بیشتر ایجاد کنند. آنها با این تحرکات موفق شدند از افت بیشتر دلار جلوگیری کنند. 

همراه با تحرکات آنها، برخی بازیگران غیررسمی که احساس کرده بودند دلار به کف قیمتی خود رسیده است وارد بازار شدند و با خریدهای ارزی خود کمی جهت حرکتی این ارز را تغییر دادند. ساعت 3 بعدازظهر قیمت دلار میان این دسته به 3349 تومان رسید که 4 تومان بالاتر از رقم ابتدای روز بود. با وجود این، بازیگران بازارساز رسمی برای مقابله با تحرکات صورت گرفته معامله‌گران شروع به عرضه ارز کردند تا قیمت در ساعات پایانی روز بار دیگر در مسیر کاهشی قرار بگیرد و نهایتا به 3340 تومان برسد. 

تحلیل جهانی سکه بازان

پس از کاهش سکه در اولین روز هفته، قیمت این کالا در روز یکشنبه مسیر قیمتی خود را تغییر داد و با 3 هزار تومان رشد به قیمت 891 هزار تومان رسید. به گفته برخی فعالان، این افزایش بیشتر تحت‌تاثیر تلاش معامله‌گران سکه صورت گرفت. روز یکشنبه، سکه تحت‌تاثیر کاهش دلار در روز شنبه معاملات خود را با قیمت 887 هزار تومان آغاز کرد؛ ولی در ادامه روز با فشار خرید برخی از معامله‌گران سکه و کاهش حجم فیزیکی آن در بازار مسیر خود را تغییر داد و رو به سوی قیمت‌های بالاتر کرد. برخی فعالان تلاش‌ها و خریدهای معامله‌گران سکه را به انتظارات افزایشی آنها برای اونس جهانی نسبت دادند. 

 


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها