کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

برنامه ویژه بانک مرکزی برای آینده بازار ارز


کد خبر : ۱۴۶۱۴یکشنبه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۱:۰۷۲۸۹۰ بازدید

قائم‌مقام بانک مرکزی با تشریح برنامه‌های این بانک برای آینده بازار ارز و اجرای نظام ارز تک‌نرخی گفت: سهم سبد دارایی‌های ارزی 5 درصد ...

قائم‌مقام بانک مرکزی با تشریح برنامه‌های این بانک برای آینده بازار ارز و اجرای نظام ارز تک‌نرخی گفت: سهم سبد دارایی‌های ارزی 5 درصد کم شده است.

به گزارش تسنیم، اکبر کمیجانی در جمع خبرنگاران به سوالاتی درباره آینده بازار ارز، زمان پایان فعالیت مرکز مبادلات ارزی، تکلیف سپرده‌گذاران موسسات غیرمجاز از جمله موسسه میزان و ترکیب سبد ارزی پاسخ داد.

وی درباره کاهش میزان دارایی‌های سبد ارزی کشور این طور توضیح داد که در طی ۲ سال اخیر وضعیت بازار ارز به سمت پایداری و ثبات نسبی حرکت کرده و از شدت نوسانات و تضعیف پول ملی کاسته شده، اگر در سال‌های ۹۱ و تا اواسط ۹۲ با نرخ‌های تضعیف بسیار بالایی روبه‌رو بوده‌ایم در نیمه دوم سال ۹۲ و در سال ۹۳ شدت تضعیف دلار به شدت کاهش یافت.

قائم‌مقام بانک مرکزی افزود: در سال ۹۳ شدت تضعیف در حوالی کمتر از ۵ درصد بوده است. این نرخ در مقایسه با ارقامی است که تا ۴۰ درصد هم در گذشته به ثبت رسیده است و آمارهای آن موجود می‌باشد.

کمیجانی نوسانات را در بازار ارز امری طبیعی دانست و گفت: به هر حال نوسانات وجود دارد و هر ارزی در دارایی‌های ما دارای وزن مشخصی است، در مجموع آنچه در بازار ارز با آن مواجهیم این را نشان می‌دهد که به طور نسبی بازار ارز از ثبات برخوردار است و از نوسانات آن و شدت نااطمینانی آن در بازار ارز کاسته شده است.

وی درباره اینکه چرا بعد از اعلام نتایج برجام نرخ ارز در بازار مدار صعودی به خود گرفت، گفت: به هر حال انتظاراتی زودگذر در بازار وجود داشت، این انتظارات این طور بود که به محض انجام توافق وفور ارز صورت می‌گیرد و بانک مرکزی سیاست‌های خود را برای هموارسازی واردات در دستور کار قرار می‌دهد اما اعلام شد قرار نیست منابعی که در اختیار بانک مرکزی قرار خواهد گرفت را صرف واردات کالاهای مصرفی کنیم.

قائم‌مقام بانک مرکزی درباره اولویت استفاده از منابع آزادشده بعد از توافق هسته‌ای گفت: اولویت در تولید، سرمایه‌گذاری و حمایت از بخش واقعی اقتصاد برای تحقق رشد اقتصادی و ایجاد فرصت‌های اقتصادی است.

کمیجانی در همین ارتباط به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اقدامات مذکور با استفاده از ۶ میلیارد دلار منابع آزاد شده دولت انجام خواهد شد، گفت: بله، طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی ۲۹ میلیارد دلار در اختیار ایران قرار خواهد گرفت که ۲۳ میلیارد دلار آن به عنوان ذخایر بانک مرکزی است و تعهدات مربوط به دولت و صندوق توسعه ملی در آن جای ندارد اما برای ۶ میلیارد دیگر که منابع نفتی دیگر مربوط به دولت است می‌توان اقدامات مذکور را انجام داد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه مرکز مبادلات ارزی چه زمانی منحل می‌شود، گفت: بانک مرکزی با استفاده از تجربه بسیار موفق سال ۸۱ در فرایند یکسان‌سازی نرخ ارز در حال طی کردن مسیر آزموده شده گذشته می‌باشد؛ از مدت‌ها پیش ارز مبادله‌ای با هدایت بانک مرکزی در حال جریان بوده است، ضمن آنکه تعدیل‌های روزانه یا هفتگی آرام آرام توسط بانک مرکزی در نرخ‌های مبادله‌ای اعمال می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها