کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آتليه‌ها برنده ، زوج‌های جوان بازنده !


کد خبر : ۱۴۵۹۶یکشنبه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹:۰۸۶۴۰۳ بازدید

چند روزی بود كه خبر داشتم يك زوج جوان فقط به خاطر گرفتن چند ميليون تومان وام ازدواج كه مي‌خواستند صرف هزينه‌های برگزاری جشن عروسی‌شان ...

پولي كه كمتر از 10 ميليون تومان بود و براي گرفتن وامش هزار و يك سند، وثيقه و ضامن برده و معرفي كرده بودند. در بين همه مشغله‌هاي ذهني‌ام يك لحظه از فكر مشكل زوج جوان غافل نمي‌شدم و در همين اوضاع و احوال بود كه شنيدن هزينه‌هاي عروسي زوجي ديگر از فاميل به شدت شوكه‌ام كرد.

يكي از دوستان تعريف مي‌كرد كه براي مراسم شب عروسي‌شان حدود 100 نفر ميهمان دعوت كرده بودند كه براي تمام هزينه‌هاي هتل همان يك شب 50 ميليون تومان پرداخته بودند و اين تنها يك قلم هزينه بود چون بعد متوجه شديم فيلمبرداري و عكاسي عروسي همين زوج جوان براي‌‌شان حدود 10 ميليون تومان آب خورده است! گفتنش آسان است اما واقعاً جمع كردن چنين پولي سخت است؛ 60 ميليون تومان هزينه يك شب جشن و فيلمبرداري و عكاسي؟! چه كسي دلش مي‌آيد اينطور هزينه كند در حالي كه در طرف ديگر شهر هستند جوان‌هايي كه در انتظار 10 ميليون تومان وام ازدواج هستند؟

رسيدن به پاسخ اين كنجكاوي‌ها و سؤالات هيچ راهي ندارد مگر اينكه مثل هميشه خودم دست به كار پيدا كردن صحت و سقم ماجرا شوم.

‌ ‌ ‌
7 ميليون تومان براي يك عكاسي ساده

از همه تحقيقات و بررسي‌هايم اينطور متوجه مي‌شوم كه پاتوق آتليه‌هايي با سبك و سياق خاص فيلمبرداري، عكاسي و لوكيشن‌هاي متفاوت خيابان جردن، بلوار آفريقا، آجودانيه و فرمانيه است؛ در اين چهار‌نقطه راحت مي‌شود تعداد زيادي آتليه را پيدا كرد كه هزينه يك پكيج ساده‌شان آن هم فقط براي شب عروسي تنها 7 ميليون تومان است. البته ناگفته نماند پكيج‌هاي 4 يا 5 ميليون توماني هم وجود دارد اما آنقدر اضافه بر سازمان به شما خدمات تحميل مي‌كنند كه در نهايت براي شما فيلمبرداري و عكاسي ساده شب عروسي 7 ميليون تومان بيشتر آب مي‌خورد.


3w0pza0iejwb99gfnrhe.jpg

فيلم عروسي به شيوه مستند سينمايي

اولين آتليه‌اي كه سراغش را مي‌گيرم «س» است. «س» به روايت تبليغات يكي از مهم‌ترين آتليه‌هايي است كه برايتان فيلم مستند سينمايي مي‌سازد اما حالا اين مستند سينمايي يعني چه؟ از آقايي كه پاسخگوست صادقانه مي‌پرسم «ببخشيد آقا منظورتون از فيلم مستند سينمايي چيه؟» با اعتماد به نفس صدايي صاف مي‌كند و مي‌گويد: ما اينجا كاملاً حرفه‌اي و سينمايي كار مي‌كنيم. شما زمان مي‌گذاريد و داستان آشنايي‌تان، نامزدي، عقد و حتي روزهاي قبل از عروسي را هرطور كه خودتان دوست داريد كلي يا جزئي براي سناريونويس ما تعريف مي‌كنيد. او وظيفه دارد براساس داستان شما يك سناريوي جذاب و مستند بنويسد كه ما هم براساس همين سناريو فيلم مستند سينمايي‌مان را مي‌سازيم.

چه جالب! سناريونويسي كه نمي‌شناسيم‌اش به همين راحتي محرم ناگفته‌هاي عروس و داماد مي‌شود. نا‌گفته‌هايي كه به قول دكتر قبيطي روانشناس با افزايش ازدواج‌هاي اينترنتي و خياباني اين روزها زوج‌هاي جوان ناگفته‌هاي مخفي‌كاري بسياري به والدين‌شان دارند؛ حالا مي‌آيند و همه ماجرا را براي سناريو‌نويس ‌تعريف مي‌كنند.

از همه ويژگي‌هاي آتليه اول جالب‌تر قيمت پكيج آن است. «اگر شما يك پكيج ساده بخواهيد كه فقط فيلمبرداري و عكاسي شب عروسي در آن باشد البته كارگردان وظيفه ژست دادن موقع فيلمبرداري و عكاسي‌تان را برعهده بگيرد حدود 17 ميليون تومان هزينه مي‌برد. شما اگر دوست داشته باشيد مي‌توانيد هلي‌شات و نمايشگاه عكس شب عروسي را هم به اين پكيج اضافه كنيد كه طبيعي است كمي هزينه‌تان افزايش پيدا مي‌كند».

الان بهترين فرصت است كه تا جايي كه مي‌توانم جواب سؤال‌هايم را در همين تماس تلفني بگيرم «ببخشيد گفتيد هلي‌شات؟ براي عروسي؟!». آقاي پشت خط كه انگار از توجه من خوشش آمده بود با هيجان ادامه داد: «بله ما براي فضاي آتليه، باغ، تالار و حتي آخر شب امكان تصويربرداري از هوا را هم داريم كه مي‌توانيد اين را هم جزو سفارش‌هاي پكيج‌تان قرار دهيد. تقريباً با 20 ميليون تومان مي‌توانيد فقط براي شب عروسي‌تان يك پكيج خوب سفارش دهيد.»

از تعجب شاخ درآوردم؛ 20 ميليون تومان آن هم فقط براي پكيج فيلمبرداري و عكاسي شب عروسي؟! كسي كه مي‌خواهد فقط براي فيلمبرداري و عكاسي يك شب آنقدر هزينه كند چقدر براي مراسم جشن يا خانه و ماشين هزينه كرده است؟


لوكيشن داخلي يا خارجي؟

دومين آتليه از اسم و شعبه‌هايش معلوم است كه قيمت‌هايش سر به فلك مي‌كشد. «ر» آتليه‌اي است كه از همين ابتدا تكليف شما را مشخص كرده است چون وقتي تماس مي‌گيريد متوجه مي‌شويد كه اين آتليه يك شعبه و لوكيشن اختصاصي در سوئد دارد كه استفاده از آن را هم به مشتريانش توصيه مي‌كند.

جالب اينجاست كه اگر شما براي سفارش يك پكيج ساده تماس بگيريد مدير آتليه رفتن به يك لوكيشن متفاوت براي عكاسي اسپورت و فرماليته را توصيه مي‌كند و مي‌گويد: «شما فقط كافي است با همسرتان تصميم بگيريد از كدام فضا و محيط خوش‌تان مي‌آيد. اگر محيط جنگل را دوست داشته باشيد و نخواهيد هزينه زيادي كنيد ما اكيپ را به يكي از لوكيشن‌هاي شمال كشور مي‌بريم. البته هستند زوج‌هاي جواني كه طبيعت بكر كوير و شنزارها را بيشتر دوست دارند يا برعكس عروس و دامادهايي كه ترجيح مي‌دهند براي عكاسي فرماليته يا اسپورت به مناطق جنوبي مثل كيش بروند. ما اين امكان را داريم كه در هر جاي كشور كه شما بخواهيد لوكيشن پيدا كنيم، اين وسط تنها مي‌ماند هزينه اقامت گروه و هزينه‌هاي چند روز كار خارج از تهران كه به قيمت پكيج شما اضافه مي‌شود.»

مي‌پرسم «اگر بخوايم عكاسي فرماليته‌مون در خارج از كشور انجام بشه كجا رو پيشنهاد مي‌ديد؟»

مدير در جوابم مي‌گويد: «ما در سوئد شعبه ديگري داريم كه مي‌توانيد آنجا را براي لوكيشن انتخاب كنيد البته ما تجربه كار در استانبول، آنتاليا و مالزي را هم داريم. اصلاً مهم نيست شما بگوييد كجا ما گروه را آماده مي‌كنيم هزينه‌هاي اقامت سه روزه گروه پنج نفره ما در هتل كشور ميزبان و هزينه رفت و برگشت را به پكيج اضافه و برنامه‌ريزي را شروع مي‌كنيم.»

در اين بازار هزينه‌هاي لوكيشن‌هاي خارجي آتليه ديگري كه متعلق به «هـ – الف» است لوكيشن‌هاي مصر، بيروت و ژوهانسبورگ را پيشنهاد مي‌دهد، با اين تفاوت كه مي‌پذيرد از طريق يكي از آژانس‌هاي مسافرتي دوستانش كارهاي بليت، هتل، اقامت و كرايه لوكيشن‌ را هم انجام دهد و هزينه‌اش را با 13 درصد حق آتليه به قيمت نهايي پكيج اضافه كند.


پول دوربين را از شما مي‌گيريم

سومين آتليه متعلق به يك بانوي عكاس است كه همه شهرتش را به خاطر عكاس مد بودن كسب كرده است. «ي» آتليه حرفه‌اي است كه متعلق به «ف – الف» عكاس عرصه مد خارج از كشور و كاناداست.

وقتي دليل بالابودن قيمت پكيج پايه‌اي اين آتليه را مي‌پرسم خيلي راحت در جوابم مي‌گويند «شما نبايد كار ما رو با ساير آتليه‌ها قياس كني! شما وقتي آتليه ما رو انتخاب كردي بايد بدوني كه ما از دوربين عكاسي، فضا و كيفيت آلبوم گرفته تا عكاس‌هامون همه كساني هستند كه به راحتي هر پروژه‌اي قبول نمي‌كنن. استفاده از يك تيم حرفه‌اي و كاربلد طبيعي است كه هزينه زيادي را بطلبد. علاوه بر اين ما امكاناتي براي شب عروسي و عكاسي فرماليته داريم كه در كمتر آتليه‌اي ديده مي‌شود، ما اين توان را داريم كه بيش از 100 عكس شما را روي تخت شاسي‌هاي بزرگ نصب كنيم و در فاصله بين در سالن يا باغ تا رسيدن به محل استقرار نصب كنيم تا همه ميهمانان از ديدن نمايشگاه عكس شما لذت ببرند.»

پكيج «ي» هم چيزي كم از «ر» ندارد چون در اين آتليه هم قيمت پكيج حدود 16 ميليون تومان است اما با احتساب هزينه‌هاي اضافي شب عروسي، عكاسي فرماليته و اسپورت قيمت تقريبي پكيج به 23 ميليون تومان مي‌رسد.


بازي‌اي كه در آن آژانس‌ها هم نفع مي‌برند

مگر مي‌شود يك سر آتليه‌هاي عكاسي عروسي و نامزدي به لوكيشن‌هاي خارجي برسد و در طرف ديگر ماجرا پاي آژانس‌هاي مسافرتي در ميان نباشد؟ امكان ندارد. وقتي شما مشتري يك آتليه خاص مي‌شوي و مي‌خواهي از امكانات آتليه در لوكيشن خارجي كشوري ديگر استفاده كني طبيعي است كه از مراحل طبيعي كار اطلاع نداشته باشي. اينكه با چه قيمتي و در چه زماني بليت بگيري، هتل رزرو كني، اعضاي گروه را با هم هماهنگ كني و... اين وسط آتليه‌داران واسطه‌اي مي‌شوند براي رونق گرفتن كاسبي آژانس‌هاي مسافرتي.

آژانس‌ها هم كه مي‌بينند دل عروس و داماد به رفتن يك لوكيشن خارجي و گرفتن عكس‌هاي آنچناني خوش شده تا مي‌توانند از آب گل‌آلود ماهي مي‌گيرند.

يكي از همين آتليه‌ها آژانس مسافرتي را براي تخمين هزينه‌ها معرفي كرد كه بعداً متوجه شدم در همان ساختمان تجاري اما در طبقه ديگري است! لطف همسايه شامل همسايه‌اش شده است!.

متصدي كه امور مربوط به كشور تركيه را برعهده دارد بعد از كلي حساب و كتاب مي‌گويد: «هزينه بليت رفت و برگشت هر نفر به تركيه در فصل كم هزينه‌ها 3 ميليون تومان مي‌شود. كه اگر گروه فيلمبرداري و عكاسي بخواهند همراهي‌تان كنند معمولاً بايد 21 ميليون تومان پول بليت بدهيد. قيمت‌ها در مورد كشور مالزي هم حدود همين مقدار است اما اگر بخواهيد لوكيشن‌تان را در مصر، بيروت و ژوهانسبورگ انتخاب كنيد بايد تقريباً 3 ميليون و 500 هزار تومان فقط هزينه بليت رفت و برگشت را كنار بگذاريد كه براي 5 نفر اعضاي گروه و دو نفر عروس و داماد تقريباً مي‌شود 25 ميليون تومان.»

اين تنها بخشي از هزينه‌هاست چون شما بايد هزينه اقامت در هتل، هزينه لوكيشن و ساير هزينه‌هاي اضافي را هم حساب كنيد و به قيمت پكيج پايه‌اي كه معمولاً 16 ميليون تومان بود اضافه كنيد.

خلاصه كلام اينكه سر و ته قيمت اين آتليه‌ها را با همه مخلفاتش كه جمع كني مي‌رسي به فاكتورهاي صد ميليوني كه فقط صرف عكس، ژست، فيلم و لوكيشن مي‌شوند. پولي كه مي‌رود، برگشتي ندارد و تنها از آن چند عكس و فيلم باقي مي‌ماند كه بعد از گذشت چند سال عادي و تكراري مي‌شوند. در حالي كه اين روزها هستند زوج‌هاي جواني كه حتي با 5 ميليون تومان مي‌توانند جشن ازدواج‌شان را با همه هزينه‌هايش برگزار كنند و سر و سامان بگيرند.

* جوان آنلاین



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها