کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چه كسی سرگردنه نشسته است؟ / فیلم بررسی زمین‌خواری


کد خبر : ۱۴۵۵۷شنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳:۵۴۲۸۷۸ بازدید

موضوع زمين‌خواري‌هاي ميلياردي در «گردنه حيران» و تشكيل پرونده در ستاد مبارزه با مفاسد طي روزهاي گذشته چندين بار در رسانه‌ها مورد توجه ...

موضوع زمين‌خواري‌هاي ميلياردي در «گردنه حيران» و تشكيل پرونده در ستاد مبارزه با مفاسد طي روزهاي گذشته چندين بار در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت. دوشنبه هفته گذشته در دفتر اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور نشست ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي برگزار شد و در نهايت تيمي براي بررسي اين موضوع به گردنه حيران اعزام شدند.

به گزارش آرمان، پنجشنبه شب نيز موضوع گفت‌وگوي ويژه خبري شبکه2 به اين موضوع اختصاص يافت. در اين برنامه حجت‌الاسلام رئيسي دادستان كل كشور، داود محمدي نايب‌رئيس کمیسیون اصل90 مجلس و نماينده مردم آستارا كه پيش‌تر مقصر را مسئولان دولت‌هاي نهم و دهم مي‌دانست به بيان نظرات خود پرداختند. 


1jg785ou48guj7argmb.jpg

 مرزبان منابع طبيعي، وزارت جهاد كشاورزي است

رئيسي در گفت‌وگوي تلفني خود با اين برنامه گفت: قوانین خوبی در رابطه با بحث زمین خواری، حفظ اراضی کشاورزی و جنگل‌ها داریم بنابراین به نظر بنده دید ما قانون نیست. وي افزود: همه ذخائر كشور مسئولي دارد كه موظف به مرزباني است و مفهوم مرز تنها مرز جغرافيايي نيست. مرز اقتصادي شامل مسائل پولي مي‌شود و مسئول آن نيز وزارت اقتصاد و دارايي است. رئيسي ادامه داد: منابع طبيعي و جنگل‌ها نيز مرزبان دارد بطوري كه كساني كه در جايگاه حفظ جنگل‌ها و مراتع هستند در جايگاه وزارت جهاد كشاورزي اقدام مي‌كنند. 

 دست‌هايي در كار بوده است

نماينده آستارا نيز طي گفت‌وگوي زنده تلفني به موضوع زمین‌خواری در اطراف سه روستای گردنه حیران اشاره کرد و گفت: ايجاد شبكه معابر و ساير زيرساخت‌ها در اين مناطق منجر به افزايش قيمت زمين شد. از سال 86 براي 160هكتار زمين طرح هادي تهيه شد بطوري كه با اجراي اين طرح اين زمین‌ها مورد توجه قرار گرفت. به گفته صفر نعيمي‌رز پس از اين مساله تعدادي از افراد متمول از شهرستان‌های مجاور به نام وابستگان خود اقدام به تهيه زمین و تغییر كاربري كردند به طوري كه پس از آن به دليل عدم اقناع اقدام به خريد زمين‌هاي خارج از طرح هادي نیز كردند اما بعد به بهانه بازنگري 100هكتار ديگر به 160 هكتار اضافه شد. وی با بيان اينكه پس از امضاي مقامات مربوطه با تغيير كاربري و جابه‌جايي دولت آنها دچار مشكل شدند، افزود: تاكنون شكايتي در اين راستا صورت نگرفته زيرا كساني پشت كار بودند كه اهالي محل نمي‌توانستند به دليل تهديداتي كه از سوي عده‌اي درباره آنها انجام شده بود، شكايت كنند. وی در ادامه به ذکر اسامی برادران، خواهران و حسابدار نمایندگان و مسئولانی که در این منطقه زمین خریده یا ویلاسازی کرده‌اند پرداخت که با تذکر مجری مبنی بر نام نبردن از افراد همراه بود. 

 با مسئولان هم برخورد مي‌شود

حجت‌الاسلام رئيسي اما در ادامه اين گفت‌وگو و در بخش ديگري از اظهارات خود گفت: هشدار مقام معظم رهبري در اواخر اسفند ماه سال گذشته حجت را بر همه مسئولان تمام كرد لذا بايد از موضع قانوني با متخلفين برخورد شود. وي تصريح كرد: گاهي شوراي يك روستا، يك شهر يا فرماندار يا يك مسئول، مجوزي براي احداث يك بنا و تغيير كاربري مي‌دهد اما بعد از مدتي مشخص مي‌شود كه مقام غيرمسئولي هيچ مسئوليتي نداشته اقدام به صدور مجوز كرده است. دادستان کل کشور تصريح كرد: به موجب قانون اگر اين نيروها كم باشند نيروي انتظامي موظف است به محض اعلام نياز سازمان مربوطه نيرو در اختيار آنها جهت برخورد با متخلفين قرار دهد، اما اگر همه اين كارها شد ولي اقدامات نتيجه بخش نبود، اينجا نوبت اعلام به دستگاه قضايي است. رئیسی خبر داد: درباره منطقه حيران با دادستان آستارا و دادستان اردبيل صحبت كردم، اين برادران در صحنه حضور پيدا کرده و قضيه را بررسي كردند. وي افزود: بناي ما اين است كه در هر پرونده زمين‌خواري علاوه بر برخورد با زمين‌خواران با مسئولان مقصر در اين رابطه نيز برخورد كنيم. 

mtsxke4dt9twmk2ldjpo.jpg

 تغيير كاربري نبايد صورت مي‌گرفت

در ادامه اين گفت‌وگو نایب‌رئیس کمیسیون اصل90 مجلس، به ماده 690 قانون مجازات اسلامي اشاره كرد و گفت: در اين قانون براي كساني كه به عرصه‌هاي طبيعي همانند باغستان‌ها، جنگل‌ها و كوه‌ها تجاوز مي‌كنند مجازات‌هايي تعيين شده اما به نظر بنده امروز بايد يك بازنگري در مجازات‌ها كه از يك ماه تا يك سال حبس به علاوه برگشت به حال سابق و رفع تصرف پيش‌بيني شده صورت گيرد. داود محمدی در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود افزود: اظهارات نماينده آستارا معطوف به اين موضوع است كه ما يك جا تصرف منابع طبيعي و مراتع را داريم و يك جا تغيير كاربري اراضي زراعي را داريم كه اين دو مقوله جداي از هم هستند و اظهارات آقاي نعيمي اين است كه با اعمال نفوذ كاربري‌ها تغيير پيدا كرده است كه نبايد اين تغيير صورت مي‌گرفت. 

 مجوز از سوي مسئولان گذشته صادر شد

نماينده آستارا در مجلس نیز در ادامه صحبت‌ خود گفت: 3 روستاي مد نظر در منطقه حيران نبايد تجميع مي‌شدند و بايد براي هر روستا يك طرح هادي ايجاد مي‌كردند، با اتصال 3 روستا به يكديگر و 160 هكتاري كه در قالب طرح هادي قرار گرفت قيمت‌ها افزايش پيدا كرد و افراد ذي‌نفوذ درصدد آن برآمدند تا 100 هكتار ديگر نيز به اين اراضي اضافه كنند كه مراحل را طي كردند و مدارك را به امضاي مقامات مسئول محلي نيز رساندند ولي در دولت فعلي گير كردند و زماني كه آمدند امضاي فرماندار را بگيرند فرماندار نسبت به قضيه مشكوك شد و جلوي اين 100 هكتار را گرفت كه لازم است تاكيد كنم اين 100 هكتار خارج از محدود طرح هادي است. بحث ما اين است 100 هكتاري كه مدنظر ما قرار دارد جزو كاربري زراعي است اما متخلفين اراضي زراعي را با قيمت نازلي خريداري كردند و با استفاده از نفوذشان در آن جا بدون اينكه مجوز پروانه اخذ كنند ساخت و‌ساز كردند. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا هيچگونه مجوزي توسط اين افراد اخذ نشده است افزود: يكسري پروانه‌ها صادر شده بدون اينكه از مراجع ذي‌صلاح استعلام شود و اين پروانه‌ها را مسئولان وقت با نفوذي كه داشتند صادر كردند. 

 تجاوز به منابع طبيعي در كار نبوده است

در بخش ديگري از این گفت‌وگوي خبري معاون امور جنگل‌هاي كشور اظهار داشت: اساساً محدوده‌اي كه مورد ساخت و‌ساز قرار گرفته محدوده مسكوني و اراضي زراعي بوده و تغيير كاربري صورت گرفته به موجب مصوبات مربوط به طرح هادي بوده است. بهزاد انگورج گفت: تخريب‌هايي كه مرتبط با منابع طبيعي افراد است مد نظر قرار مي‌دهيم اما در اين مورد تجاوزي به محدوده منابع طبيعي نداشتيم. وي تصريح كرد: اين اراضي جزو منابع طبيعي نيست بلكه جزو اراضي زراعي است و ما در مجموع در ارتباط با گردنه حيران تنها يك موافقت را در رابطه با تله كابين داشتيم. 

 جهانگيري پيگير پرونده گردنه حيران

درباره پرونده گردنه حيران كمال‌الدين پيرموذن نماينده اردبيل نيز به اظهارنظر پرداخته و از اعزام بازرس ويژه معاون‌اول رئيس‌جمهور براي بررسي زمين‌خواري در منطقه گردنه حيران خبر داد و گفت: طبق اخبار رسيده از منابع موثق، جهانگيري، بازرس ويژه‌اي جهت بررسي زمين‌خواري‌ها و ويلاسازي‌هاي صورت گرفته در منطقه گردنه حيران فرستاده است. وي با اشاره به نقش برخي مقامات محلي در تسهيل صدور مجوز ساخت ويلا در اين منطقه تاكيد كرد كه اين موضوع از سوي معاون اول رئيس‌جمهور در دست بررسي است. به گفته پيرموذن، آيت‌ا... عاملي، امام جمعه اردبيل نيز پيگير جدي موضوع تخريب گسترده طبيعت گردنه حيران و ويلاسازي‌هاي غيرمجاز است. 


موضوع گفتگو / زمین خواری ویژه خواران بلای جان منابع طبیعی :



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها