کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کــدام کوپه لـذیـذتر است ؟


کد خبر : ۱۴۵۰شنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۷:۴۲۷۰۹۲ بازدید

جنسیس کوپه از آن دسته خودروهایی است که ورودش به بازار بی‌رمق و کم‌تنوع داخلی در سال 2010،حسابی سر و صدا به پا کرد.با برچسب قیمت ...
کــدام کوپه لـذیـذتر است ؟کــدام کوپه لـذیـذتر است ؟

عصر خودرو :  جنسیس کوپه از آن دسته خودروهایی است که ورودش به بازار بی‌رمق و کم‌تنوع داخلی در سال 2010،حسابی سر و صدا به پا کرد.با برچسب قیمت مناسب 57 تا 63 میلیون تومانی آن‌روزهایش،خیل عظیمی از جوانان مشتاق قدرت که توانایی خرید خودروهایی چون ب‏ ام‏ و 335i را نداشتند به سوی خود جذب کرد و حال و هوای نسبتا پر نشاطی را به بازار تزریق کرد.قدرت بالا در کنار قیمت مناسب و کلاس جذاب کوپه، برگ برنده این محصول کره‏ ای بود.

 اما با افزایش چند برابری و غیرمنصفانه قیمت‌ها در چندین ماه اخیر و محدودیت‌هایی که برای ورود محصولات با حجم موتور بالاتر از 2500 سی‌سی اعمال شده و از طرفی سنگ‌اندازی در شماره‏ گذاری خودروهای موجود در گمرک که بخشی از آن به جهت ثابت نبودن قیمت ارز و تحریم‌های بین‌المللی است،نه‌تنها بازار جنسیس کوپه بلکه به طور کلی بازار خودرویی ایران تحت‌الشعاع قرار گرفت و به خواب فرو رفت.تویوتا GT86 با قیمتی 165 تا 185 میلیون تومانی که هر هفته با کاهشی اندک همراه بوده است،به ایران آمد تا کمی از کسادی بازار بکاهد و بعد از مدت‌ها رقیبی باشد نه از لحاظ قدرت بلکه قیمت برای جنسیس کوپه که در نمونه‌های صفر کیلومتر اتاق جدید با کاهش نسبی قیمت،با مبلغ 190 تا 210 میلیون تومان در سبد خرید مشتریان قرار می‏گیرد. لازم به ذکر است که در مدل‌های 2013 با وجود افزایش نسبی قدرت و گیربکس دقیق‌تر،شتاب اولیه و کیفیت رانندگی تفاوت محسوسی با مدل قبل ندارد و به نوعی در مقایسه با GT86 جدا از ظاهر به‌روز‌تر و برخی امکانات بیشتر، می‏توان مدل قبل از فیس‌لیفت جنسیس کوپه را نیز مورد بررسی قرار داد‌.

  از بدو تولد‌...

انتشار تصاویر پروتوتایپ کوپه دیفرانسیل عقب  هیوندای در ماه می‌2007 روی خروجی خبرگزاری‌های آنلاین خودرویی جهان دقیقا در همان سالی که تویوتا با معرفی کانسپت پیشرفته FT-HS، عناصر اولیه طراحی GT86 را که آنچنان بی شباهت به لکسس LFA نیست آشکار ساخت، برند هیوندای را حسابی بر سر زبان انداخت و برای نخستین‌بار در نوامبر همان سال با نمایش نمونه کانسپتش توسط دپارتمان طراحی هیوندای در آمریکا، همه چیز رنگ واقعیت به خود گرفت. یک سال قبل از اینکه تویوتا در روند تکامل و به نتیجه رساندن این پروژه مشترک با سوبارو، کانسپت FT-86 را در نمایشگاه خودروی توکیو 2009 به نمایش درآورد، هیوندای طی 2 مرحله در نمایشگاه نیویورک 2008 و مدتی بعد در نمایشگاه بوسان کره جنوبی، محصول نهایی را رونمایی کرد و وارد بازی خطرناکی  با بزرگان با اصل و نسبی چون فورد ماستنگ و شورولت کامارو شد؛ خودرویی که شامل موتورهای 4سیلندر 2لیتری توربو تا 3.8 لیتری تنفس طبیعی می‌شود. معرفی نسخه دوم کانسپت FT-86 در سال 2011 و همچنین نسخه G اسپرت FT-86 و کانسپتSTI  سوبارو BRZ نیز پیش‌زمینه معرفی نهایی GT86 در نمایشگاه توکیو 2011 شدند.

  طراحی و امکانات

هر دو خودرو طراحی زیبا و قابل‌قبولی دارند و نمی‌توان قاطعانه یکی را بر دیگری ترجیح داد، ولی GT86 تازه‌وارد، فعلا جذاب‌تر به نظر می‌رسد.دست‌پرورده تویوتا با آنکه خودرویی زیباست و نمی‌توان به‌ناحق ایرادی از آن گرفت، اما به نظر می‌رسد با این سبک طراحی پر خط و خطوطی که دارد، با وجود همه زیبایی‌هایش زودتر از آنچه فکرش را بکنید، خسته‌کننده و تکراری شود. GT86 با طول 4240، عرض 1775 و ارتفاع 1285 میلی‌متر، دقیقا 390 میلی‌متر در طول، 89‌میلی‌متر در عرض و 99 میلی‌متر در ارتفاع از جنسیس کوپه کوچک‌تر است. طراحی آن تهاجمی‌تر به نظر می‌رسد و جذابیت بیشتری در نمای جلو دارد،اما نمای عقب جنسیس پخته‌تر،یکدست‌تر و عامه‌پسند‌تر است. ابعاد باریک تایرهای GT86 جلوه خوبی ندارد و نیاز به تعویض آن احساس می‌شود در سوی دیگر صندوق عقبش هم به نسبت صندوق عقب جنسیس کوپه، خیلی کم‌ظرفیت است تا حدی که جایی برای پنهان‌کردن چرخ زاپاس که البته وجودش را به فال نیک می‌گیریم، وجود ندارد. چراغ‌های جلو و عقب مجهز به LED هستند که جنسیس کوپه 2010 فاقد آن است.اسپویلر عقب جنسیس کاملا متناسب با ابعاد بدنه است و وجود اسپویلری با این ابعاد(نه آنچه ‌روی مدل‌های مجهز به کیت بدنه اسپرت GT86 است) روی تویوتا (همچون نمونه‌های شرکتی)می‌تواند زیبایی این قسمت را دوچندان کند.در قسمت داخلی، طراحی جنسیس لوکس‌تر و در عوض GT86 اسپرت‌تر است. کیفیت ساخت در تمام موارد به نفع تویوتاست. از روکش چرم با دوخت رنگ متضاد تا دقت به جزئیات، نقطه قوت GT86 هستند.البته روکش چرم قهوه‌ای مورد استفاده در این جنسیس از نمونه‌های مشکی و قرمز که به وفور یافت می‌شود کیفیت بالاتری دارد. ابعاد بزرگ‌تر بدنه هیوندای در داخل کاملا مشخص است. صندلی‌ها راحت‌تر،جای پا بیشتر و توام با حس لوکس بودن بیشتر است.

در عوض GT86 شما را بیشتر با فضایی اسپرت و خشک اما دلنشین آشنا می‌کند که جذابیت بیشتری دارد. گودی بیشتر صندلی عقب GT86، فضای سر بیشتری در اختیار می‌گذارد و در آن سو جای پا در جنسیس بیشتر است؛ هرچند به طور‏کلی استفاده از صندلی عقب هر دو خودرو عذاب‌آور خواهد بود. در بحث ایمنی جنسیس 2010/2011 با 6کیسه هوا در مقابل 9 کیسه هوای تویوتا قرار می‌گیرد که البته هردو امتیاز بسیار خوب و مشابهی در تست‌های تصادف گرفته‌اند.سیستم‌های ABS ،EBD،‌BA ،TRC ،ESP و‌VSC  در تویوتا و ABS،EBD،BA،ECS،OCS،ESP،TCS در هیوندای (2013) تکمیل‌کننده سیستم‌های ایمنی و کنترلی هستند. سیستم صوتی هیوندای قوی‌تر است و کیفیت بالاتری دارد، در عوض GT86 از مانیتور لمسی با کیفیت بهره می‌برد که این مدل جنسیس فاقد آن است.صندلی‌های تویوتا کاملا دستی هستند و به دلیل طراحی خاص سقف و غربیلک فرمان از سانروف و کلیدهای روی غربیلک خبری نیست تا به نوعی تلفیقی باشد از خودروهای ژاپنی سال‌های دور و مدرن امروزی.

  آزمایش فنی‌

هرچند جنسیس کوپه 2 لیتری 4سیلندر مورد منطقی‌تری برای رقابت با GT86 است اما نبود این مدل در بازار داخلی به ناچار رقابت را ناعادلانه می‏کند. GT86 با موتور 4سیلندر 2 لیتری BOXER با حرکت خوابیده و عرضی پیستون‌ها ‌که سوبارو نقش اصلی در ساخت آن دارد و کمپانی پورشه نیز از این سبک جالب بهره می‌برد، با 197 اسب بخار قدرت در دور 7000 و 205 نیوتن‌متر گشتاور در دور 6400 ظاهرا حرفی برای گفتن در مقابل موتور 3.8 لیتری لامبادا 6 سیلندر جنسیس کوپه 2010 که 306 اسب بخار قدرت در دور 6300 و 357 نیوتن‌متر گشتاور در دور 4700 در اختیار راننده می‌گذارد را ندارد، اما در عمل وضعیت از آن چیزی که فکرش را می‏کنید، بهتر است.با روشن‌شدن خودروها صدای هیچ‌کدام از آنها شما را به وجد نمی‏ آورد اما این وضعیت برای جنسیس کوپه،کمتر دلسردتان می‌کند.به علت مطلوب‌نبودن همه شرایط جهت تست شتاب، از شتاب استاندارد و رسمی 6.4 ثانیه‌ای جنسیس کوپه و 8.2 ثانیه‌ای GT86 کمی دور بودیم.

اما طبیعتا همانطور که انتظار داشتیم،جنسیس کوپه در آغاز حرکت از GT86 در حدود 3خودرو اندازه متوسط فاصله گرفت اما این برتری تا حدود سرعت 100کیلومتر ادامه داشت و در شتاب ثانویه و آزاد‌شدن قدرت بیشتر GT86 در دورهای بالا و  به کار آمدن 310 کیلوگرم وزن کمتر، فاصله تا حدودی جبران شده و نهایتا با فاصله کمی برتری از آن جنسیس کوپه است. این اختلاف کم با وجود تفاوت قابل ملاحظه در حجم و نیروی خروجی موتور، یک نکته تحسین‌برانگیز برای تویوتاست و به‌واقع شما با یکی از بهترین 4سیلندرهای تنفس طبیعی حال حاضر دنیا طرف هستید. هر دو خودرو مورد آزمایش از گیربکس شش‌سرعته با قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان بهره می‌برند اما مهندسی بالای گیربکسGT86 و ضریب دنده‌های عالی آن، برتری محسوسی به گیربکس ساخت ZF جنسیس کوپه دارد.تعویض دنده چه در حالت اتوماتیک و چه در حالت دستی توسط اهرم‌های پشت فرمان،در هر دو خودرو رضایت‌بخش است اما در تویوتا با حساسیت و ظرافت بیشتری همراه است و به نوعی با عملکردی اسپرت‌تر و عکس‌العمل سریع‌تر دست و پنجه نرم می‏کنید.گیربکس هشت‌دنده مدل 2013 جنسیس حساسیت بهتری نسبت به نمونه مورد بررسی دارد اما به نظر نمی‏رسد در حد گیربکس GT86 ما را سر ذوق آورد چرا‌که این گیربکس تنها مصرف سوخت جنسیس کوپه را حدود 0.5 لیتر بهبود داده و تاثیری روی شتاب نداشته است. فرمان GT86 بهتر در دست جای می‌گیرد، فاصله اهرم تعویض دنده پشت غربیلک کمتر است، مکانیسم فرمان حساسیت و دقت بالاتری دارد، در مانورها با اعتماد به نفس بیشتری با آن بازی می‏کنید و می‏توان گفت فرمان‌پذیری سبک و بی‏ نقصی دارد.

از آن طرف جنسیس کمی فرمان‏پذیری سنگین‏تری دارد، استفاده از اهرم‏های تعویض‌دنده به دلیل ابعاد بزرگ‌تر راحت‌تر به نظر می‌رسد و در سرعت‌های بالا و انجام حرکات نمایشی نیاز به تمرکز بیشتری روی آن است. تویوتا GT86 باچسبندگی تحسین‌برانگیزش که مدیون مرکز ثقل پایین و هندلینگ بالایش است، حسابی در مقابل جنسیس کوپه با فاصله محور بیشتر که بزرگ‌ترین مشکلش عدم تعادل و چسبندگی است، خودنمایی می‌کند.در مانور‌دادن با GT86 احساس امنیت بیشتری می‌کنید و در سر پیچ‌ها کمتر نیاز به کاهش سرعت و ترمز گیری دارید، در حالی که جنسیس کوپه حتی زمانی که ESP در مدار است، بازهم سر ناسازگاری دارد و تشنه منحرف‌شدن است. در تست‌هایی هم که نشریات خارجی بین مدل 4سیلندر جنسیس و GT86 انجام داده‌اند، بازهم سخن از برتری قابل ملاحظه فرزند ریز‌نقش تویوتا در این خصوص به میان آمده است، پس قدرت موتور متفاوت نقش اساسی در کنترل خودروها نداشته. زاویه دید هر دو خودرو در یک حد و اندازه است اما جنسیس دید عقب بهتری دارد و برای پارک‌کردن با مشکل کمتری روبه‌رو هستید، آینه‌ها هم ابعاد مناسبی دارند و فضای اطراف را تا حد نیاز پوشش می‌دهند.

جنسیس کوپه جدا از شتاب بهتری که دارد، در حداکثر سرعت نیز اندکی برتر است. برای رانندگی بلند‌مدت هم برتری با جنسیس کوپه است که با دارا‌بودن سیستم تعلیق نرم‌تر ضد‌شوک در مقابل سیستم تعلیق خشک و اسپرت‌تر GT86 و صندلی‌های جلو با ابعاد بزرگ‌تر و نرمی بیشتر، خستگی کمتری را به همراه می‌آورد. از نکات جالب جنسیس که در تست‌های مختلف به آن اشاره شده، استفاده از ترمز قدرتمند برمبو روی این محصول است که با کالیپر ترمز و دیسک بزرگ‌تر توقع برتری قابل توجه آن بر ترمزهای ساده‌تر GT86 را داشتیم که در کمال تعجب بسیار ضعیف‌تر ظاهر شد به نوعی که در سرعت‌های بالا در کنار ترمزگیری، نیاز به معکوس‌کردن دنده نیز احساس می‌شد.

برای انجام حرکات نمایشی، ظاهرا جنسیس کوپه با قدرت موتور بالاتر، مناسب‌تر به نظر می‌رسد اما همانطور که گفتیم ضعف در تعادل و چسبندگی و از سمتی برتری  GT86 در این مورد، ژاپنی کم‌قدرت‌تر را در اولویت اول قرار می‌دهد.  در بحث مصرف سوخت جنسیس در عمل 15 تا 16 لیتر در هر 100کیلومتر رانندگی شهری و پر گاز مصرف می‌کند و تویوتا GT86 هم با کمی تحت فشار گذاشتن 10 تا 11 لیتر در هر 100کیلومتر سوخت مصرف می‌کند که البته نمی‌توان از نقش منفی کیفیت سوخت موجود داخلی در افزایش مصرف سوخت و کاهش شتاب‌گیری چشم‌پوشی کرد. به طور کلی تویوتا GT86 با وجود قدرت به‌مراتب کمتر از جنسیس کوپه، تنها و تنها روی کاغذ یک بازنده به تمام معنا است.

در پایان مقایسه‌ای که ترتیب دادیم با نظر نگارنده و صاحبان محترم هر دو خودرو آقایان داریوش نوذری و محمد‌امین هدایت و همچنین مهندس حسن غنی‌زاده که صمیمانه با ما همکاری کردند، تشکر ویژه‌ای از آنها داریم. می‏توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که برتری‌های جنسیس کوپه بر GT86 شامل فضای سرنشینان بیشتر، امکانات استاندارد پربارتر، وحشی‌بودن خودرو، شتاب اولیه بیشتر، حداکثر سرعت کمی بالاتر، طراحی داخلی به‌روز‌تر به خصوص در مدل فیس‌لیفت 2013، بازار فروش بهتر، قطعات فراوان‌تر و ارزان‌تر، دید عقب وسیع‌تر، قیمت مناسب‌تر، استارت فروش و واردات سریع‌تر در بدو ورود به بازار ایران و... و برتری‌های GT86 بر جنسیس کوپه شامل کیفیت ساخت بالاتر داخلی و خارجی، لذت و کیفیت رانندگی بالاتر،کابین اسپرت‌تر، مصرف سوخت کمتر، مهندسی فنی بهتر، برند معتبرتر که برای برخی خریداران از اهمیت بالایی برخوردار است، چسبندگی و تعادل به مراتب بهتر، سیستم ترمز و فرمان حساس‌تر و قدرتمند‌تر، ظاهر خاص‌تر و...است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها