کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خودروسازان آمریکایی حریف چینی‌ها در ایران می‌شوند؟


کد خبر : ۱۴۴۹۹چهارشنبه، ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲:۲۳۱۰۰۳۳ بازدید

در حالیکه ایران و قدرتهای جهانی چهاردهم ژوییه پس از یک دوره مذاکرات طولانی و فشرده در وین به توافق هسته‌ای دست پیدا کردند که زمینه ساز ...
خودروسازان آمریکایی حریف چینی‌ها در ایران می‌شوند؟خودروسازان آمریکایی حریف چینی‌ها در ایران می‌شوند؟

در حالیکه ایران و قدرتهای جهانی چهاردهم ژوییه پس از یک دوره مذاکرات طولانی و فشرده در وین به توافق هسته‌ای دست پیدا کردند که زمینه ساز برچیده شدن تحریمهای غربی علیه تهران خواهد بود اما مدتها پیش از اعلام این توافق شرکتهای بین المللی سرگرم بررسی فرصتهای تجاری در دوران پساتحریم بودند.

فوربس در گزارشی با اشاره علاقمندی که در میان شرکتهای بین المللی برای حضور در ایران پس از برداشته شدن تحریمها به وجود آمده است، نوشت: با وجود اینکه آمریکا در راس این مذاکرات حضور داشت اما متاسفانه به حال شرکتهای آمریکایی تاثیر چندانی نخواهد داشت و این شرکتها تا زمانیکه دستورالعمل بیشتری از سوی دولت آمریکا که همکاری تجاری با ایران را ممنوع کرده است، اعلام نشود از بازار ایران دور خواهند ماند.

با اینهمه شرکتهای آمریکایی سرگرم ارزیابی فرصتهای تجاری در صنایع کلیدی مانند نفت و گاز و صنعت هواپیمایی هستند که به دلیل تحریم آمریکا ناوگان فرسوده‌ای دارد. ایران بزرگترین بازار بهره برداری نشده و بکری است که جمعیت طبقه متوسط تحصیلکرده آن تمایل دارد همانند سایر دنیا بهترین امکانات را در اختیار داشته باشند و خودرو در اول فهرست کالاهای مورد تقاضاست.

بر اساس این گزارش، بیش از 985 هزار خودروی سواری در سال 2014 در ایران فروخته شد. ایران بزرگترین بازار خودرو در خاورمیانه بوده و تقریبا یک سوم بازار آلمان است. تحریمها به نوعی باعث شدند ایران با پیشرفت شرکتهایی مانند ایران خودرو و سایپا در زمینه تولید خودرو به خودکفایی برسد.

اکنون که چشم انداز برداشته شدن تحریمهای ایران پیش رو قرار گرفته، ایران مورد توجه خودروسازان غربی قرار گرفته است بویژه که مصرف کنندگان ایرانی منتظر عرضه مدلهای جدید هستند. شرکتهای اروپایی رنو و پژو بزرگترین شرکتهای خودروسازی بین المللی حاضر در ایران بودند اما در سال 2012 تحریمهای اقتصادی این شرکتها را وادار به خروج از این کشور کرد.

خودروسازان چینی به سرعت وارد میدان شده و جای خالی رقیبان اروپایی خود را پر کردند. چری، لیفان و چانگان از جمله برندهای چینی هستند که در ایران محبوبیت پیدا کرده اند.

هجوم خودروهای چینی رقابتی را میان تولیدکنندگان تجهیزات چینی که در بازار ایران جای پایی پیدا کرده اند، تولیدکنندگان اروپایی که در گذشته شرکای ایرانی داشته اند و سایر تولیدکنندگان آسیایی که تمایل دارند حضورشان را در خاورمیانه گسترش دهند، ایجاد کرده است. در این بین وضعیت شرکتهای غربی معلوم نیست و با در نظر گرفتن حضور چینی‌ها در این بازار، باید تلاش زیادی برای رسیدن به آنها به خرج دهند.

پرطرفدارترین نوع خودرو در ایران سدانهای جادار هستند که برای سفرهای طولانی مناسب محسوب می‌شوند. انتظار می‌رود رنو مینی کراس اوور Kwid را که به تازگی به نمایش گذاشته است، در ایران عرضه کند.

طبق گزارش اخیری که از سوی موسسه فراست اند سالیوان منتشر شده است، بخش خودروی کوچک که در ایران وجود ندارد، تا سال 2022 شاهد فروش بیش از 250 هزار دستگاه در این کشور خواهد بود. مجموع فروش بازار خودروی ایران تا سال 2022 به 2.3 میلیون خودرو رشد خواهد کرد که بیش از دو برابر رقم کنونی است.

طبق این گزارش، دولت کنونی ایران، سیاستهای مناسب فعالیتهای تجاری دارد و مشارکت دولت در صنعت خودرو کمتر شده و حتی تعرفه‌های واردات خودروهای هیبریدی به چهار درصد کاهش پیدا کرده است. طبق آمار اخیر که از سوی سازمان گمرک ایران منتشر شده است، واردات خودروهای هیبریدی 112 درصد و واردات قطعات برای مونتاژ خودرو 57 درصد رشد کرده است. این آمار تعجب آور نشانه واضحی از تمایل دولت به مشارکت خارجی در صنعت خودروی این کشور بوده و روند مشارکت خارجی هم رو به رشد است.

شراکت با شرکتهای داخلی یکی از الزامات رگولاتوری در ایران است. تولیدکنندگان تجهیزات اروپایی و چینی در حال حاضر با شرکتهای خودروسازی صاحب نام ایرانی شریک شده اند که می‌تواند مقررات آینده را به نفع آنها رقم بزند. از سوی دیگر پایین بودن ارزش ارز ایران و نیاز شرکتها به سرمایه کمک می‌کند شرکتهای خارجی قراردادهای تجاری با ارزش جذاب را صورت دهند.

این گزارش در پایان خاطرنشان کرد آمریکایی‌ها باید پیش از اینکه دیر شود اقدام کنند و لازم است که شرکتهای خودروسازی آمریکایی و سیاستگذاران این کشور به مزایای بودن به عنوان بخشی از این داستان رشد توجه کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها