کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران و ژاپن آماده همکاری‌های نفتی و خودرویی شدند


کد خبر : ۱۴۴۳۴دوشنبه، ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳:۱۲۳۴۱۲ بازدید

هیأت ژاپنی که در نخستین روز ورود به تهران (شنبه) با ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت‌و‌گو کرده بود، روزگذشته پس از ملاقات با وزیر ...
ایران و ژاپن آماده همکاری‌های نفتی و خودرویی شدندایران و ژاپن آماده همکاری‌های نفتی و خودرویی شدند

هیأت ژاپنی که در نخستین روز ورود به تهران (شنبه) با ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت‌و‌گو کرده بود، روزگذشته پس از ملاقات با وزیر نفت ایران به وزارت صنعت رفت تا با محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت مذاکره کند.  در این دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش ظرفیت تولید خودروهای سبک و سنگین کشور تا دو برابر ظرف 10 سال آینده خبر داد و گفت: ایران و ژاپن می‌توانند در صنایع خودروسازی همکاری نزدیکی داشته باشند.  نعمت‌زاده در دیدار معاون وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن اظهار کرد: ایران و ژاپن در گذشته همکاری‌های بسیار استراتژیک و بلندمدتی داشته‌اند که به نظر می‌رسد تداوم این همکاری‌ها در دوره جدید نیز باید پیگیری شود، این در شرایطی است که ایران به دنبال توسعه همکاری‌ها در زمینه صنایع غذایی، شیمیایی، مصالح ساختمانی و صنایع الکترونیکی با ژاپن است.

به گزارش ایران، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود منابع غنی هیدروکربنی در ایران افزود: ایران می‌تواند در زمینه طراحی، ساخت، سرمایه‌گذاری و تجارت روابط خود را با ژاپن گسترش دهد، این در شرایطی است که اولویت دوم همکاری میان دو کشور در بخش برق، حوزه انتقال و تولید تجهیزات صنعت برق است.  همچنین در این دیدار «دایشیرو یاما گیوا»، معاون وزیر اقتصاد صنعت ژاپن نیز از ابراز تمایل بالای شرکت‌های ژاپنی برای توسعه روابط اقتصادی با ایران خبر داد و گفت: شرکت‌های ژاپنی به دنبال فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در ایران هستند و امیدواریم دوران جدیدی از همکاری‌های مستمر و استراتژیک با ایران را آغاز کند.

گروه اقتصادی وزارت نفت ایران دیروز میزبان معاون وزیر اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن و هیأت همراه وی بود. در این هیأت مدیران بخش‌های مرتبط با فاینانس، نفت و گاز، برنامه‌ریزی و سیاست‌های منابع طبیعی، سوخت و خاورمیانه وزارت اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن (متی) و نمایندگان 28 شرکت صاحبنام ژاپنی حضور داشتند که مدیران 20 شرکت در مذاکره با وزیر نفت کشورمان حضور یافتند. در این دیدار وزیر نفت کشور با دایشیرو یاما گیوا، معاون وزیر اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن درباره روابط و گشودن راه جدید همکاری در زمینه‌های اقتصادی و صنعتی مذاکره کرد و به گفته بیژن زنگنه مذاکره با ژاپنی‌ها سازنده بود.

به هر حال در سال‌های اوج‌گیری تحریم روابط میان دو کشور ایران و ژاپن محدود شد اما از آنجایی که شرکت‌های ژاپنی از قدیم در حوزه‌های نفت و گاز ایران فعال بوده‌اند و ژاپن یکی از برداشت‌کنندگان اصلی نفت خام ایران بوده است اکنون با دستیابی ایران به برجام و نزدیک شدن به زمان لغو تحریم‌ها بازسازی روابط موفق گذشته از اهداف دو کشور محسوب می‌شود. در این باره دایشیرو یاماگیوا نیز گفت: امیدواریم که درشرایط جدید ایران و ژاپن دو شریک مؤثر و ممتاز درعرصه انرژی باشند. همچنین در این خصوص سید مهدی حسینی رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی که در دیدار با هیأت ژاپنی حضور داشت در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: همکاری ما با ژاپن سابقه‌ای طولانی دارد و ژاپنی‌ها از نظر برخورداری از تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا با شرکت‌های برتر اروپایی در رقابت هستند و این موضوع می‌تواند به دستیابی ما به اهدافمان کمک کند.

ژاپن یکی از شرکای تجاری ایران در پسا تحریم

دیروز 28 شرکت ژاپنی شامل 18 شرکت نفتی و 10 شرکت خودرویی و بانکی نظیر مدیران و نمایندگان ویژه شرکت‌های میتسوبیشی، تویوتا،  میتسویی،  جِی جی سی (JGC)،  بانک UFJ میتسوبیشی با مسئولان کشور دیدار و مذاکره کردند و نتیجه این مذاکرات چیزی جز ادامه و گسترش همکاری‌های ایران و ژاپن در پساتحریم نبود. به طوری که وزیر نفت در خاتمه دیدار از مذاکره مفید و سازنده با بیش از 21 شرکت ژاپنی خبر داد و گفت: امیدواریم با لغو تحریم‌ها، آینده خوبی در روابط دو کشور شکل بگیرد.  بیژن زنگنه با اشاره به اینکه روابط ایران و ژاپن به دلیل تحریم‌های ظالمانه در چند سال اخیر دچار خدشه شده بود، افزود: امید است پس از تحریم‌ها برای توسعه و سربلندی دو طرف بهره مطلوب را ببریم. وی تصریح کرد: در این دیدار همچنین مذاکراتی درباره حضور شرکت‌های ژاپنی در صنایع بالادستی نفت، گاز، پتروشیمی، پالایش و نحوه سرمایه‌گذاری و مشارکت آنها در طرح‌های صنعت نفت ایران انجام شد.  به گفته زنگنه، قرار است شرکت‌های ایرانی و ژاپنی برای توسعه فناوری و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف با یکدیگر همکاری کنند.

توسعه روابط با ایران در اولویت همکاری‌های بین‌المللی ژاپن

توسعه همکاری با ایران نیز در اولویت همکاری‌های بین‌المللی ژاپن قرار دارد. معاون وزیر اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن با اشاره به افق روشن همکاری‌های اقتصادی تهران - توکیو گفت: ژاپن و ایران افزون بر صنایع نفت و گاز، در زمینه‌های منابع طبیعی، انرژی، برق و حتی انتقال فناوری گفت‌و‌گو کردند.معاون وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن گفت: 28 شرکتی که در هیأت ژاپنی به تهران آمده‌اند نماینده هزار شرکت متقاضی سفر به ایران بودند و بی‌شک، بعد از لغو عملی تحریم‌ها، روابط اقتصادی ایران و ژاپن شکوفا خواهد شد.

وی افزود: پس از این سفر و مذاکرات، سطح روابط ایران و ژاپن افزایش می‌یابد.

ایران انتخاب‌کننده نهایی در فضای سیاسی جدید است

ژاپنی‌ها نخستین هیأت از شرق آسیا هستند که پس از توافق ایران و ١+٥ وارد تهران شدند و برای حضور در صنعت نفت ایران به رقابت با شرکت‌های اروپایی می‌پردازند. اکنون ایران تصمیم می‌گیرد کدام کشور بلیت ورود به صنعت نفت کشور را دریافت کند. در این باره معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران با تأکید بر اینکه درفضای سیاسی جدید ایران انتخاب‌کننده نهایی است، گفت: هیچ کشوری در فضای سیاسی جدید برای حضور در صنعت نفت ایران اولویت ندارد.  

مشارکت ایران و ژاپن در بازار LNG

ایران آماده بازگشت شرکت‌های ژاپنی همچون اینپکس در طرح توسعه میادین نفتی غرب کارون است و هر دو کشور برای توسعه طرح‌های تولید LNG ایران تمایل دارند. دیروز وزیر نفت با بیان این مطلب اظهار کرد: تجارت و سرمایه‌گذاری طرف ژاپنی در صنعت گاز مایع (LNG) ایران یکی از زمینه‌های همکاری دو طرف در پساتحریم است. در این خصوص سید مهدی حسینی به خبرنگار «ایران» گفت: ژاپنی‌ها برای سرمایه‌گذاری در طرح LNG ایران ابراز علاقه کرده‌اند و احتمال می‌دهم توسعه این صنعت همراه با صادرات گاز ایران به ژاپن باشد.

 افزایش صادرات نفت به ژاپن به میزان قبل از تحریم ها

در مذاکرات دیروز عنوان شد که در پسا تحریم میزان صادرات نفت ایران به ژاپن به میزان پیش از تحریم باز می‌گردد. حسینی، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی با بیان این مطلب افزود: این موضوع به معنای افزایش خرید نفت ژاپن از ایران به میزان 250 هزار بشکه در روز است.  در همین زمینه مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران از آمادگی ایران برای افزایش فروش نفت به ژاپن خبر داد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها