کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سرعت افت طلا کاهش یافت


کد خبر : ۱۴۴۰۵یکشنبه، ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵:۵۲۱۴۳۵ بازدید

حبس بازه‌ای طلا در دو محدوده پایانی کانال 1000 دلار در هفته‌ای که گذشت باعث شد تا سرعت افت فلز زرد کاهش یابد. هر اونس طلا که هفته ...

حبس بازه‌ای طلا در دو محدوده پایانی کانال 1000 دلار در هفته‌ای که گذشت باعث شد تا سرعت افت فلز زرد کاهش یابد. هر اونس طلا که هفته کاری گذشته را با قیمت 1095 دلار آغاز کرده بود، در پایان فعالیت بازار نیویورک در روز جمعه روی بهای 1093 دلار ایستاد. به این ترتیب اونس که در ماه جولای حدود 6.5 درصد از ارزش خود را از دست داده بود، در نخستین هفته کاری ماه آگوست، 0.1 درصد از ارزش خود را از دست داد. با این همه ناظران بازار فلزهای گرانبها همچنان نسبت به روند این فلز زرد ناامید هستند.

اونس روز دوشنبه با 9 دلار افت به قیمت 1086 دلار رسید، افتی که عمدتا ناشی از تاثیر تحلیل‌های فنی کاهشی و عوامل خارجی بود. دو عامل خارجی رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام روز دوشنبه بر طلا فشار وارد آوردند تا تاثیر نمودارهای فنی و افت کلی بخش کالاهای پایه، نزول بهای طلا را تشدید کند. قیمت‌های نفت خام نایمکس روز دوشنبه به کمترین سطح خود در 4 ماه گذشته رسید، اتفاقی که ناشی از انتشار داده‌های بد از اقتصاد چین بود. این داده‌ها، مس و آلومینیوم را نیز به پایین‌ترین سطح در 6 سال گذشته رساند. روز دوشنبه اعلام شد که شاخص مدیران خرید چین در ماه جولای 47.8 واحد بوده است. 

این رقم در ماه ژوئن 49.4 اعلام شده بود. رقم ماه جولای بدترین داده در دو سال گذشته بود. دیگر دلیل افت قیمت نفت، گزارش وضعیت چاه‌های نفتی ایالات‌متحده بود. شاخص دلار نیز روز دوشنبه با رشد روبه‌رو شد. دلیل این امر شکل گرفتن این تصور بود که گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا درباره وضعیت کار بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه جولای داده‌های خوبی خواهد داشت. 

دیگر خبر مهم روز دوشنبه بازگشایی بازارهای سهام یونان پس از 5 هفته تعطیلی بود. بازارهای یونان که در اوج بحران مذاکره این کشور با وام‌دهندگان بین‌المللی تعطیل شده بودند، در نخستین روز کاری هفته پس از بازگشایی با 17 درصد سقوط مواجه شدند. کارشناسان معتقدند که اگر ممنوعیت معاملات برای معامله‌گران غیرمحلی وضع نشده بود، بازار با سقوط بیشتری روبه‌رو می‌شد. 

خبر بد برای طلا این بود که خروج سرمایه از بازارهای سهام به تشدید خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن منجر نشد. البته تقاضای چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا در جهان اخیرا با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو بوده، اما دلیل این امر رسیدن بهای اونس به کمترین میزان در پنج سال و نیم گذشته بوده است. تقاضای ناشی از قیمت‌های پایین، تا اواخر هفته ادامه داشت.

اما قیمت نهایی روز سه‌شنبه 1090 دلار بود. اونس در دومین روز کاری هفته هماهنگ با نوسان‌های دلار افت و خیز می‌کرد. شاخص دلار با بهای طلا نسبت عکس دارد. سه‌شنبه اعلام شد که بهای تولیدکننده منطقه یورو در ماه ژوئن نسبت به ماه قبل 0.1 درصد و نسبت به ژوئن 2014، 2.2 درصد افت داشته است. این نشانه دیگری بود از اینکه فشارهای ضدتورمی در جهان هنوز پابرجا هستند و در واقع اقتصاد جهان را به سوی بیماری می‌برند. بانک مرکزی اروپا نرخ تورم سالانه 2 درصد را هدف گرفته است. 

روز دوشنبه در آمریکا گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد در این کشور رشد مصرف به رشد تورم کمک می‌کند، با این همه تورم در این کشور هم با نرخ هدف فدرال رزرو فاصله قابل‌توجهی دارد. دیگر خبر روز سه‌شنبه این بود که بانک مرکزی هند نرخ‌های بهره خود را دست‌نخورده نگه داشت. از بانک مرکزی سومین اقتصاد بزرگ آسیا همین انتظار می‌رفت. در این روز بانک مرکزی استرالیا نیز نرخ‌های بهره خود را ثابت نگه داشت. ثبات نرخ‌های بهره کشورها، در حالت کلی شاخص دلار را قوی نگه می‌دارد. 

اونس روز چهارشنبه با 6 دلار افت روبه‌رو‌ شد و به قیمت 1084‌دلار رسید، افتی که دوباره تحت فشار تحلیل‌های فنی و عوامل خارجی رخ داد. در سومین روز کاری هفته شاخص دلار تقویت و بهای نفت خام تضعیف شد تا عوامل خارجی به ضرر طلا عمل کرده باشند. چهارشنبه شاخص دلار به بیشترین میزان خود در سه ماه و نیم گذشته رسید و نفت خام نزدیک کمترین سطح در 4 ماه گذشته ماند. 

همزمان چشم‌انداز فنی نیز اونس را ضعیف نگه داشت. دیگر خبر روز چهارشنبه انتشار گزارش ADP از وضعیت اشتغال‌زایی بخش خصوصی آمریکا بود که بسیار بدتر از انتظارها بود. بخش خصوصی آمریکا در ماه جولای 185‌هزار شغل ایجاد کرده، در حالی که کارشناسان انتظار ایجاد 215هزار شغل در ماه پیشین میلادی را داشتند. این گزارش به رشد اونس از کف روزانه کمک کرد. به این ترتیب اهمیت گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا از فهرست حقوق‌بگیران بخش غیرکشاورزی آمریکا افزایش پیدا کرد تا حالت انتظاری بازار نیز تشدید شود. 

حالت انتظاری در چهارمین روز کاری نیز به چشم آمد. اونس روز پنج‌شنبه به‌رغم نوسان در طول روز، در نهایت با 5 دلار رشد به قیمت 1089 دلار رسید. این رشد عمدتا ناشی از «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» معامله‌گران بود. روز پنج‌شنبه شاخص دلار نیز اندکی افت داشت تا کمک دیگری به طلا کرده باشد. فشار فروش در بازارهای سهام هم عامل کمک‌کننده دیگری برای تشدید تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن شد. با این همه بازار در انتظار گزارش روز جمعه نوسان‌ها را محدود کرد. 

دیگر خبر روز پنج‌شنبه این بود که «بانک‌انگلستان» هم در نشست سیاست پولی خود نرخ بهره‌اش را روی رقم 0.5 درصد بدون تغییر نگه‌داشت. برخی احتمال افزایش نرخ بهره انگلستان دراین نشست را داده بودند. دو کشوری که با داشتن احیای موفق به فکر افزایش نرخ‌های بهره خود افتاده‌اند، بریتانیا و آمریکا هستند. البته برای بازارهای مالی و کالایی افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو از اهمیت بیشتری برخوردار است.

اونس آخرین روز کاری هفته را در انتظار انتشار گزارش وزارت کار آمریکا با نوسان پیرامون قیمت 1090 دلار آغاز کرد اما بعد از رسیدن داده‌های تازه از وضعیت بازار کار بزرگ‌ترین اقتصاد جهان با دو شوک قیمتی روبه‌رو شد. وزارت کار ایالات‌متحده ساعت 5 بعدازظهر به وقت تهران اعلام کرد که اقتصاد این کشور در ماه جولای 215 هزار شغل ایجاد کرده است. این داده کمتر از انتظارات بود اما از آنجا که بالاتر از 200 هزار مورد بود ابتدا باعث شوک افت قیمت اونس شد. به این ترتیب اونس تا بهای 1082 دلار پایین رفت، اما ثبت قیمت‌های پایین، شوک دوم را با جهش قیمت‌ها ایجاد کرد تا اونس به قیمت 1100‌دلار هم برسد. با این همه با توجه به برخورد مداوم اونس با کف و سقف بازه‌ای معادل دو محدوده پایانی کانال هزار 1000 دلار در روزهای پیش از آن، اونس در نهایت روی قیمت 1093 دلار ایستاد تا در طول هفته تنها 2 دلار از قیمت خود را از دست داده باشد.

با این همه کند شدن روند افت قیمت‌ها باعث خوش‌بینی سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان بازار به روند کوتاه‌مدت طلا نشده است.

* دنیای اقتصاد



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها