کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پیشتازی اتوبوس‌ها در‌جذب مسافران


کد خبر : ۱۴۳۱۹پنجشنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵:۰۲۲۷۷۰ بازدید

شاید در نظر اکثر افراد جامعه کم‌هزینه‌ترین سفر، سفر با اتوبوس باشد. واقعیت این است که اگر نرخ کرایه‌های وسایل مختلف حمل‌ونقل را در نظر ...

شاید در نظر اکثر افراد جامعه کم‌هزینه‌ترین سفر، سفر با اتوبوس باشد. واقعیت این است که اگر نرخ کرایه‌های وسایل مختلف حمل‌ونقل را در نظر بگیریم، ارزان‌ترین آنها حداقل روی کاغذ کرایه اتوبوس‌هاست. با وجود این، هزینه‌ای که برای رفتن به یک نقطه در نظر گرفته می‌شود، فقط نرخ بلیت نیست. شاید زودتر رسیدن، ایمنی سفر، نوع سفر و... از مسائل تعیین‌کننده باشد. با وجود این نمی‌توان منکر این واقعیت شد که ارزانی بلیت اتوبوس در کنار گرانی بلیت هواپیما و یا ماشین شخصی موجب می‌شود افراد زیادی با این وسیله سفر کنند. 
 
به گزارش آرمان، پیش از این در فضای اقتصادی با تورم حدود 25 درصد، هر سفر داخلی برای ایرانی‌ها به‌طور متوسط 65 هزار تومان هزینه داشت. طبق آخرین آمار گردشگری اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران بیش از 70 میلیون و 800 هزار سفر داخلی در تابستان ۹۱ توسط ایرانی‌ها انجام شده که درمجموع هزینه‌ای بالغ بر چهار هزار و 590 میلیارد و ۱۷۹ میلیون تومان را به همراه داشته است. بیشترین هزینه‌ای که مسافران برای سفرهای خود می‌پردازند، مربوط به حمل‌ونقل آنهاست به‌طوری که درمجموع نزدیک به یکهزار و ۳۲ میلیارد و ۳۸۶ میلیون تومان برای این بخش از سفر پرداخت شده است. اما هزینه‌های خوراکی و دخانی هموطنان ما در سفر کم نیست، به گونه ای که در طول سفرهای تابستانی، آن‌ها بالغ بر ۸۶۴ میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان صرف تغذیه و دود دخانیات کرده‌اند. از هزینه‌های قابل توجه دیگر هزینه بیش از ۷۱۰ میلیارد و ۵۲۸ میلیونی برای درمان در بیش از ۷۰ میلیون سفر است.در مقابل هزینه چند صد میلیاردی که مردم در سفر برای درمان صرف می‌کنند هزینه محدودتری در حدود ۷۵ میلیارد و ۱۵۱ میلیون را برای تفریح، ورزش و فرهنگ خرج می‌کنند. نزدیک به ۵۵۵ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان در طول سفر‌های داخلی، برای خرید کالا و لوازم هزینه شده که باید به این رقم هزینه حدود ۵۴۸ میلیارد تومانی خرید سوغاتی ایرانی‌ها را نیز به آن اضافه کرد.اما هزینه اقامت خانوار‌ها در سفر‌های داخلی حدود ۳۶۰ میلیارد تومان و بخشی دیگر از هزینه‌ها تحت‌عنوان سایر هزینه‌های متفرقه می‌باشند که بالغ بر ۳۱۴ میلیارد و ۴۶۰ میلیون برآورد شده است.
 
مسافرت با حمل‌ونقل عمومی

سالانه 26 میلیون نفر مسافر توسط انواع وسایل نقلیه جاده‌ای از مبدا استان تهران سفر می‌کنند.  از 25 اسفندماه 92 تا 15فروردین 93 جابه جایی یک میلیون و 450 هزار نفر مسافر از استان تهران توسط ناوگان عمومی ثبت شد که این میزان در سال 94 با 10 درصد افزایش روبه‌رو بود. بر طبق آمار ترددشمارها به‌طور متوسط در تعطیلات مختلف سال 35 تا 40 درصد مردم توسط انواع مدل‌های عمومی حمل‌ونقل و 60 درصد توسط خودروی شخصی جابه‌جا می‌شوند. در نوروز 94 سفرهای نوروزی با رشدی 3 درصدی روبه‌رو بود. در حدفاصل 28 اسفند تا 14 فروردین به‌طور کلی 15 میلیون نفر در کشور به مسافرت رفتند.

 هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی

قطار امن‌ترین وسیله حمل‌ونقل در دنیاست. با هواپیما می‌توانیم مقصد 11ساعته با اتوبوس را 5/1 ساعته برویم. اتوبوس کم‌هزینه‌ترین وسیله نقلیه است و خودروی شخصی راحت‌ترین وسیله برای سفر. سالانه افراد بسیار زیادی در ایران به مشهد مسافرت می‌کنند. بررسی تفاوت قیمتی که با هر کدام از وسایل حمل‌ونقل امکان‌پذیر است نشان می‌دهد هزینه سفر به مشهد از تهران با قطار درجه یک در حدود 42900 تومان برای هر نفر است که در مجموع سفر رفت و برگشت به مشهد با قطار 85800 تومان خواهد شد. این سفر با قطار پردیس و تندرو در حدود 72000 تومان است.هزینه این سفر با اتوبوس برای هر نفر 57000 هزار تومان است که در مجموع رفت و برگشت 114000تومان می‌شود. هزینه سفر با هواپیما برای این مسیر 130000هزار تومان است که درمجموع رفت و برگشت آن 260000 هزار تومان خواهد شد.و هزینه این سفر برای یک خودروی شخصی با احتساب بنزین لیتری 1000 تومان و برای مسافت حدود 900 کیلومتری برای خودرویی که در هر 100 کیلومتر 10 لیتر بنزین مصرف کند 90هزار تومان و درمجموع 180 هزار تومان هزینه بنزین خواهد شد.هزینه‌هایی که برای خودرو شخصی صورت می‌گیرد، می‌تواند بین افراد حاضر در ماشین تقسیم شود که باز هم هزینه‌ها کمتر خواهد شد.

 میزان استفاده از حمل‌ونقل عمومی در اوایل سال 94

تعداد یک میلیون و 760 هزار و 666 مسافر توسط سیستم حمل‌ونقل ریلی‌ جابه‌جا شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد منفی 4 درصدی‌ داشت. در بخش حمل‌ونقل هوایی تعداد پروازهای داخلی 15 هزار و 248 پرواز بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد منفی 11 درصدی داشت. در بخش جابه‌جایی مسافر توسط سیستم حمل‌ونقل هوایی، نوروز امسال یک میلیون و 759 هزار و 464 نفر جابه‌جا شدند که نسبت به سال گذشته، رشد منفی 10 درصدی داشته است.

همچنین در بخش مسافران خارجی سیستم حمل‌ونقل هوایی، این بخش نوروز امسال با جابه‌جایی 787 هزار و 330 نفر، رشد منفی 7 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل، تجربه کرد‌.در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای تعداد مسافران نوروزی جابه‌جا شده با درنظر گرفتن صورت‌وضعیت مسافر، 8 میلیون و 67 هزار و 545 نفر بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد منفی 9 درصدی دارد. تعداد سفرهای نوروزی جاده‌ای 664 هزار و 847 سفر بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد منفی 5 درصدی داشت.در بخش حمل و نقل جاده‌ای تعداد سفرهای انجام‌شده با صورت‌وضعیت 664 هزار و 847 سفر و تعداد مسافر جابه‌جا شده با صورت‌وضعیت 8 میلیون و 67 هزار و 545 نفر بود.تعداد سفر انجام شده با اتوبوس در سطح کشور 217 هزار و 456 سفر، تعداد سفر انجام شده با مینی‌بوس و میدل باس در سطح کشور 126 هزار و 113 سفر و تعداد سفر انجام شده با سواری کرایه در سطح کشور 321 هزار و 278 سفر بوده است که در واقع بیشترین سفر انجام شده در سطح کشور، از طریق سواری کرایه معادل 48 درصد بوده است.

در ایام نوروز 94 تعداد مسافر جابه‌جا شده با اتوبوس در سطح کشور 4 میلیون و 729 هزار و 431 نفر معادل 58 درصد، تعداد مسافر جابه‌جا شده با مینی‌بوس و میدل باس شامل یک میلیون و 917 هزار و 833 نفر معادل 24 درصد و تعداد مسافر جابه‌جا شده با سواری کرایه در سطح کشور شامل یک میلیون و 420 هزار و 281 نفر معادل 18 درصد بوده است. در ایام نوروز امسال فقط در سیستم حمل‌و‌نقل دریایی مسافری رشد مطلوبی نسبت به سال گذشته تجربه شد؛ در نوروز 94 تعداد 8 میلیون و 6 هزار و 454 نفر توسط سیستم حمل‌ونقل دریایی جابه‌جا شدند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 28 درصدی داشت.

در بخش سفرهای دریایی، تعداد مسافر ورودی شامل 4 میلیون و 96 هزار و 736 نفر، تعداد سفر ورودی 101 هزار و 656 نفر، تعداد مسافر خروجی 4 میلیون و 31 هزار و 103 نفر و تعداد سفر خروجی 100 هزار و 225 نفر از 18 بندر کشور بوده است. نمی‌توان از این واقعیت غافل ماند که نسبت به درآمد ایرانیان بلیت‌های هواپیما گران است. از طرف دیگر، فرودگاه‌ها اغلب در بیرون شهر قرار دارند و این هزینه‌ای اضافی روی دست مسافران می‌گذارد چراکه باید تاکسی‌های گرانقیمت بگیرند و به شهر بیایند. شاید ارزانی هواپیماها سفرهای آسان تری را برای ما رقم بزند به شرط اینکه ناوگان هوایی ایمن شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها