کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ايران، پل صادرات ايتاليا به خاورميانه


کد خبر : ۱۴۳۱۰چهارشنبه، ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۱:۰۷۱۵۱۲ بازدید

وزير خارجه ايتاليا برای دومين‌بار طي 6ماه گذشته در راس يك هيات بلندپايه سياسی، اقتصادی و تجاری وارد تهران شد تا در فضای مطلوب ايجاد شده ...
ايران، پل صادرات ايتاليا به خاورميانهايران، پل صادرات ايتاليا به خاورميانه

وزير خارجه ايتاليا برای دومين‌بار طي 6ماه گذشته در راس يك هيات بلندپايه سياسی، اقتصادی و تجاری وارد تهران شد تا در فضای مطلوب ايجاد شده پس از توافق هسته‌يي كه منجر به افزايش مناسبات همه‌جانبه ميان ايران و كشورهاي اروپايي شده است، از رقباي خود در اتحاديه اروپا باز نماند.

به گزارش تعادل، به‌زعم كارشناسان ايران مي‌تواند در فضاي پس از توافق هسته‌يي و لغو تحريم باتوجه به پتانسيل‌هاي گسترده و نسل جوان تحصيلكرده خود، فرصت به‌وجود آمده در تعامل با اقتصاد جهاني را غنيمت شمرده و شاخص اقتصادي خود را كه در سال‌هاي

2015-2014 از ميان 144كشور، رتبه83 را داشت به‌طور قابل‌توجهي بهبود و ارتقا بخشد. اين روزها باتوجه به اتصالي كه بين ايران و جامعه جهاني برقرار شده و هر روز شاهد تردد سفرهاي مقامات بلندپايه سياسي و اقتصادي اروپا به تهران هستيم، ورود هيات بلندپايه ايتاليايي به سرپرستي پائولو جنتيلوني وزير خارجه اين كشور به ايران، از اراده ايتاليايي‌ها بر گسترش روابط دوجانبه در دوران پس از تحريم و بازگشت مراودات به جايگاه واقعي خود ميان دو كشور حكايت مي‌كند.

 

  صادرات مشترك اولويت ايران

در همين راستا، حسن روحاني در ديدار با وزير خارجه ايتاليا، دوران پس از توافق هسته‌يي را بار سنگيني بر دوش ايران دانست و اظهار داشت: مي‌خواهيم از همه توان خود براي استقرار صلح و ثبات در منطقه بهره بگيريم. وي بااشاره به ظرفيت‌هاي فراوان كشورهاي اتحاديه اروپا به‌ويژه ايتاليا براي همكاري با ايران، افزود: انتقال سرمايه و فناوري به ايران سپس صادرات مشترك به بازارهاي منطقه، اولويت ايران براي توسعه مناسبات اقتصادي با كشورهاي اروپايي است. هيچ مانعي در مسير توسعه همكاري‌هاي تهران و رم وجود ندارد و دو كشور مي‌توانند در حوزه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي، علمي و توريستي فصل نويني از روابط مشترك را آغاز كنند. امروز زمينه‌هاي فراواني براي جذب سرمايه‌هاي خارجي در كشور به‌ويژه در عرصه‌هاي انرژي، بانك، بيمه، صنايع، حمل‌ونقل، بهداشت و سلامت وجود دارد و باتوجه به بسترهاي لازم به‌ويژه نيروي جوان تحصيلكرده و كارآمد، مي‌توانيم از فضاي پس از توافق به‌نفع طرفين و اتحاديه اروپا بهره‌برداري كنيم.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، روحاني در بخش ديگري از سخنان خود بر توسعه همكاري‌ها براي تحكيم و تقويت ثبات و امنيت در منطقه تاكيد كرد و گفت: مساله تروريسم و ناامني بيماري مسري است كه به يك منطقه خاص تعلق ندارد و براي جلوگيري از تسري آن بايد در زمينه مقابله با افراط و خشونت تلاش كرد و نگذاشت كه هيچ انسان بي‌گناهي فارغ از مليت يا مذهب قرباني گروه‌هاي تروريستي شود. رييس‌جمهوري همچنين با تشكر از پيام دعوت رسمي نخست‌وزير ايتاليا براي سفر به آن كشور، ابراز اميدواري كرد در فرصتي مناسب از كشور ايتاليا كه داراي تمدن و فرهنگي باستاني است، ديدار كند.

 
 رقابت كشورها براي ميزباني از روحاني

در اين ديدار پائولو جنتيلوني وزير خارجه ايتاليا ضمن تقديم دعوتنامه رسمي نخست‌وزير ايتاليا براي ديدار رييس‌جمهوري ايران از رم، اظهار اميدواري كرد باتوجه به رقابت بسيار ميان كشورهاي مختلف براي ميزباني از دكتر روحاني، اين ديدار در نزديك‌ترين زمان ممكن انجام شود. وي گفت: در دوران‌ مختلف و فرازونشيب‌هاي سياسي، ايتاليا همواره باب گفت‌وگو و مودت را با جمهوري اسلامي ايران باز نگه داشته است. همچنين دو كشور مي‌توانند علاوه بر تعاملات سياسي، در حوزه‌هاي تجارت، بازرگاني، اقتصاد و بين‌المللي همكاري كنند؛ زيرا جامعه جهاني نياز به نقش‌آفريني ايران درراستاي ثبات و آرامش منطقه دارد. ايتاليا بر اين باور است كه بايد برنامه‌ريزي‌ها در حوزه اقتصادي به‌نحوي انجام شود كه از طريق سرمايه‌گذاري و توليد مشترك به منطقه و كشورهاي ثالث كه پيرامون ايران قرار گرفتند، صادرات داشته باشيم. جنتيلوني با بيان اينكه در هيات همراهش بازرگانان و صاحبان صنايع بسيار مهم ايتاليا حضور دارند و در حال حاضر مشغول مذاكره با صنايع و بنگاه‌هاي اقتصادي ايران هستند، اظهار اميدواري كرد، اين همكاري به‌نفع طرفين بوده و منجر به انتقال سرمايه و فناوري به ايران و توسعه شبكه ارتباطي و راه‌ها و نيز توسعه صنايع نفت و گاز شود.

 

  توافق الگويي براي حل اختلافات جهاني

در همين خصوص، هيات بلند پايه ايتاليا به محض ورود به كشور در ديداري با محمدجواد ظريف، درمورد همكاري‌هاي گسترده سياسي، اقتصادي و فرهنگي گفت‌وگو و رايزني كردند. در اين ديدار ظريف ضمن تاكيد بر گسترش روابط اقتصادي متوازن و درازمدت، اظهار داشت: ايران و ايتاليا بايد فراتر از سطح عادي تجاري با يكديگر همكاري داشته باشند. در اين ديدار، دو طرف با تاكيد بر اينكه ايران و ايتاليا همواره از مناسبات سنتي خوبي برخوردار بوده‌اند؛ لزوم توسعه روابط و برنامه‌ريزي براي روابط بلندمدت مبتني بر تنوع بخشيدن به حوزه‌هاي همكاري به‌منظور استفاده از همه ظرفيت‌ها را مورد توافق قرار دادند. ظريف با تاكيد بر اينكه مردم ايران نسبت به اجراي كامل و دقيق تعهدات طرف‌هاي مذاكراتي ما براساس برجام كاملا هوشيار و حساس هستند و سابقه تاريخي نيز زمينه‌هاي بدبيني را فراهم كرده است؛ توجه كشورهاي غربي به خواست مردم ايران و تلاش براي تغيير اين ذهنيت در دوره جديد همكاري‌ها ميان ايران و كشورهاي اروپايي را عنصري اساسي در شكل‌دهي به مناسبات آينده توصيف كرد.

وي همچنين با تشريح سياست ايران در تقويت مناسبات با همسايگان و كشورهاي منطقه و لزوم همكاري و تلاش جمعي براي حل‌وفصل بحران‌ها و استقرار ثبات خاطرنشان كرد: بي‌ثباتي و ناامني و تروريسم و افراط خلاف مصالح و منافع همه كشورهاي منطقه است.  وزير خارجه ايتاليا هم در اين مذاكرات علاقه‌مندي و عزم ايتاليا براي ارتقاي سطح تماس‌ها ميان دو كشور و شروع دوره جديدي از همكاري بر پايه مشتركات و روابط خوب سنتي را اعلام و ابراز اميدواري كرد: توافق هسته‌يي براساس مسير و نقشه راه پيش‌بيني شده به‌خوبي و به‌طوركامل طي شود و نمونه موفقي براي حل‌وفصل موضوعات اختلافي شود. وي همچنين اظهار اميدواري كرد، همكاري دو جانبه و تماس و مشورت‌هاي مستمر ميان دو كشور در موضوعات مختلف منطقه‌يي در تقويت و ثبات منطقه‌يي و بين‌المللي موثر و كمك‌ كننده باشد. وزراي خارجه ايران و ايتاليا در اين مذاكرات همچنين مشورت‌هاي منظم و دوره‌يي دو وزير در تهران و رم را مورد توافق قرار دادند. به گزارش ايسنا، دو طرف همچنين تبادل هيات‌هاي پارلماني، قضايي همچنين گفت‌وگو و همكاري در زمينه‌هاي موادمخدر، حقوق بشر، جرايم سازمان يافته و موضوعات متعدد فرهنگي و آموزشي و ميراث فرهنگي را مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار دادند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها