کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هزينه 50‌ هزار‌ ميلياردی ارسال پيامک در‌ سال


کد خبر : ۱۴۱۷۰یکشنبه، ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳:۵۲۱۲۹۲ بازدید

تلفن همراه پديده‌اي است كه 22 سالي است شاهد ورود آن به كشورمان هستيم. سابقه نخستين تماس تلفن همراه در كشورمان به نوزدهم مرداد سال ...

تلفن همراه پديده‌اي است كه 22 سالي است شاهد ورود آن به كشورمان هستيم. سابقه نخستين تماس تلفن همراه در كشورمان به نوزدهم مرداد سال 1372 بر مي‌گردد. البته درست 20 سال بعد از نخستين تماس غيرتجاري تلفن همراه در جهان كه در سال 1973 ميلادي توسط دكتر مارتين انجام گرفت. شايد استفاده از سرويس پيامك يا گفت‌وگو با تلفن همراه نسبت به چند سال گذشته به‌دليل فراگيرشدن شبكه‌هاي اجتماعي از قبيل وايبر، تلگرام، واتس‌آپ و... كاهش پيدا كرده باشد. با وجود اينكه وسايل ارتباطي جديد در سال‌هاي اخير فراگير شده است اما همچنان بسياري از ايرانيان مايل به برقراري تماس با تلفن همراه و ثابت هستند همانطور كه بازار ارسال پيامك همچنان داغ است. برآوردها نشان مي‌دهد هزينه برقراري اين تماس‌ها ميلياردي است و مخابرات و اپراتورهاي تلفن همراه هر چند در زمان تعيين تعرفه‌ها اعتراضاتي داشتند اما از اين محل سود ميلياردي مي‌برند. 
 
 نرخ يك دقيقه مكالمه با پالس 70/44 به ريال از ساعت هشت صبح تا 21 براي تماس همراه به همراه و همراه به ثابت و بالعكس 447 ريال است. اين نرخ از ساعت 21 تا هشت صبح براي هر دقيقه 358 ريال و براي روزهاي جمعه و تعطيلات رسمي 358 ريال در نظر گرفته شده است. نرخ يك دقيقه مكالمه با پالس 44/70 ريال از ساعت هشت صبح تا 21، براي همراه به همراه و همراه به ثابت در نقاط مختلف 760 ريال و براي ساعت 21 تا هشت صبح و روزهاي جمعه و تعطيلات رسمي به ازاي يك دقيقه 536 ريال است. هزينه تلفن همراه ايرانسل در زمان اوج مصرف يعني از هشت صبح تا 21براي هر دقيقه 625 ريال و در ساعات غير اوج مصرف يعني از 21 تا هشت صبح هم همان ميزان برآورد مي‌شود. اين ميزان براي مشتركان تاليا در زمان اوج مصرف 447 ريال در دقيقه و براي غير اوج مصرف در هر دقيقه 358 ريال است. همچنين تعرفه همراه اول اعتباري به تلفن ثابت و همراه اول اعتباري به همراه اول 670 ريال است و تعرفه همراه اول اعتباري به ايرانسل يا رايتل براي هر دقيقه 937 ريال است. در سال 94قيمت هر دقيقه تماس داخل استاني از 30 ريال به 70 ريال تغيير كرد. پيشنهاد مخابرات براي اين تعرفه دقيقه‌اي 100 ريال بوده كه در رگولاتوري تعديل شده است. همچنين قيمت هر دقيقه تماس بين‌استاني از 330 ريال به 400 ريال افزايش يافت. پيشنهاد مخابرات براي اين تعرفه دقيقه‌اي 500 ريال بوده كه باز هم در رگولاتوري تعديل شده است. حداقل مبلغ آبونمان (براي خطوط بي‌كاركرد طي دوره) نيز براي شهرهاي بزرگ 50 هزار ريال و در شهرهاي كوچك 20 هزار ريال است. 

 3 ميليارد دقيقه صحبت با تلفن همراه

عصري كه در آن قرار داريم عصر ارتباطات ناميده مي‌شود. دوران ما بيش از هر زمان ديگري با ابزار‌هاي جديد ارتباطي مانند اينترنت، شبكه‌هاي موبايلي و سرويس تلفن و پيامك شناخته مي‌شود. از تماس‌هايی كه مي‌توان از طريقي اپليكيشن‌هاي تلفن همراه برقرار كرد كه بگذريم، ايراني‌ها در سال 90، ۱۱۰۰ ميليارد دقيقه مكالمه داشته‌اند. به صورت ميانگين مردم هر روز سه ميليارد دقيقه در روز با تلفن همراه صحبت كرده‌اند و ۹۸ درصد اين مكالمات موفق بوده است. اگر جمعيت كشور را 80 ميليون نفر در نظر بگيريم با مبنا قرار دادن اينكه هر نفر روزانه به‌طور ميانگين ۵۰ دقيقه مكالمه، آن هم تنها با تلفن همراه انجام مي‌دهد نشان‌دهنده اين است كه ايراني‌ها روزانه سه ميليارد دقيقه با تلفن صحبت مي‌كنند و هزينه اين مكالمات با احتساب هر پالس 7/44 تومان در حدود 180هزار ميليارد تومان مي‌شود. اين 180 هزار ميليارد را اگر در عدد 30 ضرب كنيم نشان‌دهنده اين است كه هزينه صحبت با تلفن همراه در ماه 540 هزار ميليارد مي‌شود. اين رقم در سال عددي عجيب و غريب خواهد شد كه براي مثال اگر بنا باشد با آن مدرسه ساخت هزاران مدرسه قابل ساختن است يا اگر قرار باشد بيمارستان ساخت مي‌توان در هر محله يك بيمارستان داشت همانطور كه اين عدد عجيب و غريب مي‌تواند كل سيستم راه‌ها و حمل و نقل كشور را دگرگون كند. 

 هزينه پيامك‌هاي تلفن همراه در سال 94

 در سال 94، مشتركان تلفن‌هاي همراه با خط همراه اول دايمي براي يك پيامك فارسي بايد 99ريال پرداخت كنند. اين در حالي است كه همين افراد اگر مبادرت به ارسال پيامك انگليسي كنند براي هر پيامك 232 ريال هزينه مي‌پردازند. براي خطوط اعتباري همراه اول پيامك فارسي 116ريال و انگليسي 274 ريال است. براي مشتركان ايرانسل با خط دايمي پيامك فارسي 99 ريال و انگليسي 170 ريال و براي مشتركان اعتباري پيامك فارسي 115 ريال و انگليسي 209 ريال است. و همچنين براي خطوط ايرانسل با پيام رسان اعتباري 110 ريال و با پيام رسان دايمي فارسي آن 99 ريال و انگليسي 110 ريال است و براي خطوط رايتل اعتباري و ديتا پيامك فارسي 99 ريال و پيامك انگليسي 230 ريال است. آمار دقيقي از اينكه در ايران روزانه چند پيامك از خطوط مختلف ارسال مي‌شود وجود ندارد. با فرض اينكه هر ايراني روزانه 10 پيامك جابه‌جا كند و اگر ميانگين هزينه يك پيامك را 20 تومان در نظر بگيريم روزانه 160 ميليون تومان بهاي پيامك‌هايي است كه مردم كشور ما ارسال مي‌كنند. البته اين عدد كاملا خوشبينانه است اما با وجود اين وقتي ميزان هزينه‌اي را كه براي ارسال پيامك در ماه و سال پرداخت محاسبه كنيم به عددي نجومي مي‌رسيم. با فرض‌هاي عنوان شده هزينه پيامك ايرانيان در ماه چهار هزار و 800 ميليارد تومان و در سال بيش از 50 هزار ميليارد خواهد بود. 

 فرهنگ‌سازي

 در حالي محاسبه‌هاي سر انگشتي درباره هزينه‌هايي كه ايرانيان صرف تماس با تلفن همراه و ثابت مي‌كنند يا با ارسال پيامك متحمل مي‌شوند نشان‌دهنده اين واقعيت است كه حرف زدن براي ما ميلياردها تومان آب مي‌خورد، همواره اين مساله مطرح شده است كه ايرانيان استفاده درستي از تلفن همراه و ثابت ندارند. 50 دقيقه مكالمه تلفني در روز آن هم از طريق تلفن همراه به اين معناست كه هر ايراني لااقل در روز دو هزار تومان براي تلفن همراه هزينه مي‌كند. اين رقم در ماه به چيزي حدود 60 هزار تومان و در سال به بيش از 70 هزار تومان مي‌رسد. در واقع، هر ايراني سالانه بيشتر از يك ماه حقوقش را براي حرف زدن با تلفن همراه هزينه مي‌كند. اگر استفاده از تلفن ثابت و پيامك زدن را هم در نظر بگيريم اين رقم به بيش از يك ميليون تومان هم مي‌رسد. اين در حالي است كه عنوان مي‌شود بسياري از تماس‌هاي ما غير ضروري است همانطور كه درصد قابل توجهي از پيامك‌ها حاوي پيام‌هاي غير جدي و تنها براي سرگرمي هستند. هر چند نمي‌توان در عصر ارتباطات از مردم خواست ارتباط برقرار نكنند اما ارتباط درست و ضروري مي‌تواند تا حد زيادي از هزينه‌هاي ما بكاهد. پولي كه از اين صرفه جويي حاصل مي‌شود مي‌تواند براي تفريح، سفر يا امور مفيد ديگر مورد استفاده قرار گيرد. اين در حالي است كه بررسي هزينه‌ها و درآمدهاي ايرانيان نشان مي‌دهد سفر و تفريح جايگاه قابل قبولي در سبد خانوار ندارد و عمدتا به دليل مسائل اقتصادي اين اتفاق مي‌افتد. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها