کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افت فشار در انتظار بزرگ‌ترین‌ میدان گازی جهان


کد خبر : ۱۴۱۶۴یکشنبه، ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۴:۳۷۱۹۴۴ بازدید

طرح استقرار سکوی چهارم در فاز 12 پارس جنوبی، به دلیل شرایط خاص این فاز و با توجه به اینکه امکان تولید بیشتر گاز از آن وجود ندارد، احتمالا منتفی ...

طرح استقرار سکوی چهارم در فاز 12 پارس جنوبی، به دلیل شرایط خاص این فاز و با توجه به اینکه امکان تولید بیشتر گاز از آن وجود ندارد، احتمالا منتفی می‌شود.

میدان گازی پارس جنوبی که به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ سکوی گازی جهان شناخته می‌شود، حدود 50 درصد ذخایر گازی ایران و 8 درصد از ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است.

ذخیره بخش ایرانی این میدان 13.3 تریلیون مترمکعب گاز درجا و 19 میلیارد بشکه میعانات گازی(9 میلیارد بشکه قابل برداشت)تخمین زده می‌شود. هر میدان گازی، پس از مدتی به دلایل مختلف دچار افت فشار شده و میزان برداشت گاز از آن کاهش می‌یابد که این سرانجام، در انتظار میدان پارس جنوبی نیز خواهد بود.

براساس برخی گزارش‌ها، در صورتی که روند برداشت از این مخزن به‌صورت فعلی ادامه داشته باشد، برداشت از این مخزن مشترک تا سال 2023 میلادی به راحتی امکان‌پذیر است اما پیش‌بینی شده که از سال 2023 فشار خروجی چاه با فشار خطی که باید گاز را به خشکی منتقل کند برابر می‌شود و برای برداشت گاز باید از کمپرسور استفاده کرد، در غیر این صورت جریان محدود خواهد شد و از سال 2023 تا 2033 برداشت با استفاده از کمپرسور ممکن خواهد بود.

بنابراین طبق برآوردهای موجود سال 2033 میلادی پایان عمر مخزن پارس جنوبی است مگر آنکه با تکنولوژی‌های جدید امکان برداشت بیشتر از این مخزن فراهم شود. براین اساس، برخی طرح‌های توسعه پارس جنوبی تغییر می‌یابد که از جمله آنها می‌توان به طرح احداث سکوی چهارم در فاز 12 و سپس منتفی شدن آن اشاره کرد.

برای فاز 12 پارس جنوبی که عنوان بزرگ‌ترین‌ فاز توسعه‌ای این میدان مشترک در سمت ایران را به خود اختصاص داده سه سکوی تولید گاز در نظر گرفته شده است که پس از مدتی با توجه به افت فشار طبیعی میدان، تصمیم گرفته شد سکوی چهارمی نیز با عنوان سکوی اقماریD در این فاز استقرار یابد تا تولید نهایی روزانه 81 میلیون مترمکعب گاز از این فاز محقق شود. تاکنون سه سکوی این فاز به بهره‌برداری رسیده و قرار بود برای سکوی چهارم، چاه‌های توصیفی حفاری شود تا مکان دقیق استقرار آن مشخص شود. 

اما اخیرا سیدهادی میرباقری، مدیر پیگیری پروژه‌های پتروپارس از احتمال منتفی شدن احداث این سکو خبر داده و می‌گوید: احتمالا به دلیل شرایط خاص فاز 12 و امکان نداشتن تولید گاز بیشتر، احتمال دارد که استقرار سکوی چهارم در این میدان منتفی شود. میرباقری با بیان اینکه این فاز 12 در گوشه میدان گازی پارس جنوبی واقع شده است و امکان تولید بیشتر از آن وجود ندارد، افزود: به نظر می‌رسد حداکثر تولید گاز فاز 12 پارس جنوبی 5/ 2 میلیارد فوت مکعب در روز باشد.

 وی خاطرنشان کرد: پس از بررسی مشخص شد موقعیتی که برای سکوی اقماری چهارم در فاز 12 پیش‌بینی شده، مکان مناسبی نیست و بنابراین در حال بررسی سایر موقعیت‌ها برای استقرار این سکو هستیم. مدیرعامل پتروپارس پیش از این در‌باره آخرین تصمیم‌های گرفته شده در مورد حفاری چاه‌ها و ساخت سکوی چهارم (سکوی D) فاز ١٢ پارس جنوبی گفته بود براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تاکنون یک چاه توصیفی در این بخش از میدان زده شده، اما برای شناخت بیشتر از وضع موجود باید یک چاه توصیفی دیگر در محدوده این سکو حفاری شود، نتیجه این حفاری تعیین‌کننده توسعه این بخش از میدان پارس جنوبی است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها