کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قول پنهان به پژو ناجوانمرد !


کد خبر : ۱۴۱۲۸پنجشنبه، ۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰:۰۳۱۱۱۶۳ بازدید

در حالی كه رئيس ايران‌خودرو با سخنان تندی خودرو‌سازی پژو را خطاب قرار داده و عليلو نماينده مجلس شورای اسلامي از ارجاع پرونده پژو و رنو به ...

در حالی كه رئيس ايران‌خودرو با سخنان تندی خودرو‌سازی پژو را خطاب قرار داده و عليلو نماينده مجلس شورای اسلامي از ارجاع پرونده پژو و رنو به محاكم قضايي گفته اما خبرهاي خارجي حكايت از تصويب نهايي دو خودرو از شركت پژو براي ورود به بازار ايران دارد و گويا مسئولان ايراني ابراز تمايلشان را نسبت به دو مدل 2008 و 301 پژو اعلام كرده‌اند. 

به عبارت ديگر اظهارنظرهاي اخير دست‌اندركاران مرتبط با صنعت خودرو بيشتر جنگ زرگري را القا مي‌كند كه در خفا كارها تمام شده است و تنها گذشت چند ماه مشخص خواهد كرد اين روش با چه هدفي اتخاذ شده است. هرچند روز گذشته در آخرين لحظات تنظيم گزارش خبر از اما و اگرهاي طرف ايراني براي شركت پژو روي خط‌رسان‌ها رفت. 

وزير خارجه فرانسه قرار بود تنها نشست‌هاي سياسي برگزار كند و حتي در ليست برنامه اعلام از وزارت امور خارجه نيز ديدار با شخصيت‌هاي سياسي اعلام نشده بود اما ناگهان بعدازظهر روز گذشته ديداري با وزير نفت تدارك ديده شد! 

فابيوس در اين باره تصريح كرده است: سفر من با هدف سياسي انجام مي‌شود، البته نتايج تجاري و اقتصادي را هم دربر خواهد داشت و اين خيلي مطلوب است براي توسعه روابط خوب تجاري و اقتصادي، پس اين يك سفر سياسي است كه به‌دنبال آن سفرهاي اقتصادي را هم در پي خواهد داشت. وي افزوده است: براي ماه سپتامبر(شهريور) يك هيئت بسيار مهم اقتصادي از شركت‌هاي مختلف به ايران سفر خواهند كرد، من و رئيس‌جمهور با هم خواستار آن هستيم كه همه چيز با گفت‌وگوهاي سياسي آغاز شود. بنابراين گزارش رسانه‌هاي ايراني آمدن فابيوس را تلاشي براي بازگشت پژو به بازار ايران مي‌دانند. 

   
پژو! پاسخگوي ناجوانمردي‌ات باش 

اما تقريباً ساعاتي قبل از ورود اين مقام فرانسوي هاشم يكه‌زارع، مديرعامل ايران‌خودرو گفته بود: «پژو بايد پاسخگوي ناجوانمردي‌اش باشد و امضاي قرارداد جديد قطعي نيست.»

اين پيغامي متفاوت با آنچه در نشست‌هاي يك سال اخيرش در داخل و خارج بود. 

مديرعامل ايران خودرو با اعلام اينكه شركت فرانسوي پژو پس از اعمال تحريم‌هاي ناجوانمردانه بازار ايران را ترك كرد و امروز بايد پاسخگوي اين ناجوانمردي باشد، گفته بود: پژو در حال حاضر هم نبايد مطمئن باشد قراردادش با ايران خودرو امضا شود! 

 هاشم يكه‌زارع در خصوص چگونگي قرارداد جديد اين شركت با شركت پژو كه ضررهاي زيادي به آنها وارد كرده بود، اظهار داشت: به‌محض ورود فابيوس وزير امور خارجه فرانسه جلسه‌اي در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار مي‌شود كه بنده هم در آن جلسه حضور خواهم داشت اما تا جايي كه بنده اطلاع دارم هيچ مقام خودرويي همراه با وزير امور خارجه به ايران نخواهد آمد. وي با اعلام اينكه حدوداً 22 درصد از كل محصولات پژو در بازار ايران به فروش مي‌رسد، تصريح كرد: بازار ايران يك بازار جذاب براي هر شركتي و از جمله پژو است اما آنها پس از اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي ناجوانمردانه بازار ايران را ترك كردند. 

يكه‌زارع اضافه كرد: در طول يك سال گذشته مذاكرات خوبي را با پژو انجام داده‌ايم كه اميدوارم با حفظ حقوق خود به نتايج مناسبي براي توسعه همكاري‌ها دست پيدا كنيم، البته در حال حاضر تا حدودي مذاكرات انجام شده و قرار است يك شركت توليدي در ايران با سهام 50 - 50  ايران خودرو و پژو تأسيس شود و به توليد محصولات مشترك و صادرات 30 درصد اقدام كند. 

مديرعامل ايران خودرو ابراز كرد: پژو بايد نسبت به رفتار گذشته خود پاسخگو باشد به‌نحوي كه ما به‌راحتي رفتار ناجوانمردانه آنها را فراموش نمي‌كنيم. در حال حاضر هم نبايد مطمئن باشد قراردادش با ايران خودرو امضا خواهد شد. به‌اعتقاد من اگر اين قرارداد امضا شود، پژو ديگر شريك اول ايران‌خودرو نخواهد بود. وي با اشاره به آسيب‌هاي خروج شركت پژو بر بازار خودروي ايران، اظهار داشت: هنوز به مرحله دريافت غرامت از شركت پژو نرسيده‌ايم و بايد با كار كارشناسي عدد و ارقام خسارت وارده اين شركت مشخص و به‌صورت ارزي دريافت شود. به‌محض جمع‌بندي عدد غرامت آن را اعلام خواهيم كرد. 

 
جرم محرز پژو 

اما در مقابل اين سخنان احتياط‌آميز از يك سو نمايندگان پژو در گفت‌وگو با منابع غربي از قراردادهايي خبري مي‌دهند كه آقاي يكه‌زارع در فرانسه پاي آنها را امضا كرده و مدل‌هايي كه قرار است در ايران جاده‌ها را تسخير كند نيز مورد پسند كارشناسان داخلي قرار گرفته و از سوي ديگر به گفته نماينده مجلس جرم شركت‌هاي رنو و پژو محرز است و بايد پرونده قضايي آنها به دادگاه برود. 

رئيس هيئت تحقيق و تفحص خودروسازان در گفت‌وگو با تسنيم با بيان اينكه فرانسه ذاتاً بدذات است، گفت: در حالي كه جرم رنو و پژوي فرانسه قطعي شده و پرونده آنها به محاكم قضايي ارسال شده است، مي‌شنويم كه مديران خودروسازي در حال مهيا كردن ميز مذاكره با آنها هستند. 

علي عليلو با اشاره به اينكه رفتار ناعادلانه كشور فرانسه با جمهوري اسلامي ايران فقط منحصر به مسائل سياسي نمي‌شود، اظهار داشت: بايد توجه كنيم كه دولت فرانسه در طول تاريخ و حتي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي و در دوره قاجار نقش جدي در تحميل قرارداد تركمانچاي به كشور داشته است. رئيس هيئت تحقيق و تفحص از صنعت خودروسازي كشور در ادامه با بيان اينكه شركت پژو در زمان تشديد تحريم‌هاي بين‌المللي به‌رغم تعهدات بسيار ايران را ترك كرد اما رنو ماند و كلاهبرداري‌هاي زيادي را در كشور انجام داد، افزود: من اعتقاد دارم بدذاتي ماهيت رفتارهاي فرانسه است و بايد اين نكته را در تعاملات خود با اين كشور مدنظر قرار دهيم. 

عليلو به مذاكرات برخي مسئولان و مديران با شركت پژو اشاره كرد و گفت: تجربه ثابت كرده فرانسه در ايفاي تعهدات خود موفق نبوده است، حال چرا برخي از مسئولان بدون توجه به اين موضوع سعي در گسترش همكاري‌هاي خود با اين شركت دارند، مگر نه اينكه شائبه منافع شخصي در اين ميان مطرح مي‌شود. وي به سفر چند روز گذشته يك هيئت 60 نفره به كشور فرانسه براي توسعه همكاري‌ها اشاره كرد و گفت: چرا كسي بر اين مذاكرات نظارت نمي‌كند؟ نبايد هر فرد و مسئولي بنا به صلاحديد خود با كشورهايي كه آسيب‌هاي جدي به ما وارد كرده‌اند وارد مذاكره شود. 

عليلو تصريح كرد: نمايندگان مجلس در قالب طرح تحقيق و تفحص تخلفات دو شركت رنو و پژو را محرز شناخته و آن را به مجامع قضايي ارسال كردند اما برخلاف آنكه بايد براساس قانون سه ماه بعد از ارسال اين نامه رسيدگي قضايي اين موضوع انجام شود، هنوز با گذشت يك سال تخلف اين دو شركت در دادگاه بررسي نشده است. 

عليلو اضافه كرد: در حال حاضر دولت هيچ برنامه‌اي براي پساتحريم اعلام نكرده است كه اين موضوع بايد در اسرع وقت در دستور كار دولت قرار گرفته و آن را اعلام كند. 

 
 دو مدل پژو در راه ايران

منابع خبري اعلام كرده‌اند ديدارهاي مختلف طي يك سال اخير منجر به نهايي شدن مشخصات دو محصول پژو در ايران شده است اما گويا طرف فرانسوي همچنان اصرار به بستن قراردادي دارد كه هر موقع دلش خواست يك‌طرفه آن را ملغي كند. گفته مي‌شود پژو ۲۰۰۸ و پژو ۳۰۱ به عنوان دو محصول جديد شركت پژو در ايران توليد خواهند شد و برآورد اوليه قيمت آنها نيز با كسر بسياري از قطعات و آپشن‌ها، بالاي 60 ميليون خواهد بود. 

پژو 2008 يك خودروي شاسي‌بلند است كه حدود سه سال پيش به بازارهاي دنيا عرضه شده و قرار است اين خودرو با سرمايه‌گذاري مشترك پژو و ايران خودرو در شركت ايران خودرو توليد شود كه براي اين كار نياز به ايجاد خط مونتاژ جديد در شركت ايران خودرو است. پژو 301 نيز به عنوان يكي ديگر از محصولات جديد شركت پژو در ايران توليد خواهد شد كه اين خودرو حدود دو سال است در بازار چين عرضه مي‌شود. اين محصول با مشاركت شركت پژو و دانگ‌فنگ چين در اين كشور توليد و عرضه مي‌شود.در حال حاضر پژو 2008 در بازارهاي جهاني حدود 18 هزار دلار و پژو 301 حدود 15 هزار دلار عرضه مي‌شود. طبق برآوردها قيمت پژو 301 در ايران بالاي 60 ميليون تومان و قيمت پژو 2008 نيز بالاي 90 ميليون تومان خواهد بود. 

در همين ارتباط سايت مشرق نيز نوشت: با توجه به افت فاحش صنعت خودروسازي فرانسه در سال‌هاي اخير، شايد بهتر باشد ايران به جاي اطمينان مجدد به شركت‌هاي بدسابقه پژو و رنو، اقدام به مذاكره با شركت‌هاي بزرگ خودروسازي در ژاپن، كره‌جنوبي، ايتاليا و حتي آلمان كند. 

اين سايت خبري آورده است: هرچند از كوته‌نگري ديرينه مديريت صنعت خودروسازي كشور نبايد غافل شد كه در مدت طولاني همكاري با پژو، خودروسازي ايران را به خط مونتاژ محصولات پژو تبديل كرده و كمتر به فكر بومي‌سازي قطعات بودند، اما در مجموع اقدام پژو نامي جز خيانت نداشت. 

لازم به ذكر است به گزارش فوربس، برترين خودروسازان جهان در سال 2014 به ترتيب شامل، تويوتاي ژاپن، فولكس واگن آلمان، مرسدس بنز آلمان، فورد امريكا، بي‌ام و آلمان، جنرال موتورز امريكا، ‌هونداي ژاپن، هيونداي كره، نيسان ژاپن و شركت سايك چين بوده‌اند. به گزارش تلگراف، نام خودرو‌سازي پژو حتي در ميان 20 برند برتر خودروسازي جهان نيز به چشم نمي‌خورد. همچنين بايد گفت: شركت پژو در طول 23 سال حضورش در ايران نه تنها راه را براي خودكفايي در توليد قطعات و محصولاتش در ايران بست بلكه با خروج يك شبه كارشناسانش از ايران، زيان حداقل 800 ميليون يورويي و به عبارتي 2/3 تريليون توماني را نصيب كشورمان كرد. 
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها