کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

انعقاد بزرگ‌ترین قرارداد فروش خدمات مهندسی ایران


کد خبر : ۱۴۰۷۴سه شنبه، ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵:۳۲۲۵۴۳ بازدید

دیروز مدیرعامل گروه مپنا از آغاز همکاری مشترک این گروه با شرکت سرمایه‌گذاری شامارا به‌عنوان بخش‌خصوصی کشور عراق، به منظور ساخت ...
انعقاد بزرگ‌ترین قرارداد فروش خدمات مهندسی ایرانانعقاد بزرگ‌ترین قرارداد فروش خدمات مهندسی ایران

دیروز مدیرعامل گروه مپنا از آغاز همکاری مشترک این گروه با شرکت سرمایه‌گذاری شامارا به‌عنوان بخش‌خصوصی کشور عراق، به منظور ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی رمیله (واقع در شهر بصره) خبرداد. این قرارداد بزرگترین قرارداد صدور خدمات فنی و مهندسی ایران به کشور عراق است، حجم قرارداد 5/2‌میلیارد دلار بوده و کشور عراق برای نخستین‌بار آن را ضمانت کرده است که در طول تاریخ، -در بعد فنی و مهندسی- بین ایران و عراق وارد فاز اجرایی می‌شود».

عباس علی‌آبادی، مدیرعامل گروه مپنا سخنان خود را در نشست خبری دیروز با این جمله آغاز کرد. ابعاد پروژه و گام‌های نخستین کشور عراق برای حضور بخش‌خصوصی در پروژه‌های عمرانی این کشور، بارها از سوی علی‌آبادی مورد تأکید قرار گرفت. وی در این نشست خبری که در شرکت مپنا برگزار شد، به تشریح نحوه همکاری این شرکت با شرکت سرمایه‌گذاری عراقی- اردنی پرداخت. به گفته مدیرعامل گروه مپنا اجرای موفق نیروگاه گازی حیدریه (واقع در نجف) و نیروگاه گازی الصدر زمینه همکاری بیشتر را با کشور عراق فراهم کرد. وی معتقد است تاکنون پروژه‌های محدودی توسط ایران در کشور عراق انجام شده اما همکاری‌های جدید بین مپنا و شرکت شامارا زمینه توسعه حضور ایران در بازار برق عراق و حتی سایر کشورهای منطقه را فراهم خواهد کرد.
 

36457569


علی‌آبادی مدت زمان مذاکره برای عقد قرارداد ساخت نیروگاه رمیله را یک سال و نیم اعلام کرد و افزود: با ساخت این نیروگاه 20‌درصد به ظرفیت تولید برق در عراق افزوده می‌شود. ظرفیت تولید برق در این نیروگاه بیش از 18‌میلیارد کیلووات ساعت در سال است. ساخت این نیروگاه رفاه اجتماعی برای مردم عراق به همراه می‌آورد همچنین برای 2هزار نفر در دو کشور اشتغال ایجاد خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار دولت عراق راسا قرارداد بین مپنا و شامارا را تضمین کرده، ادامه داد: این نیروگاه در حوالی شهر بصره ایجاد می‌شود. مراحل اجرایی آن شامل 4 فاز بوده و دارای 12 واحد توربین گاز و 6 واحد توربین بخار خواهد بود.


قیمت، عامل انتخاب مپنا نبود

مدیرعامل گروه مپنا در پاسخ به پرسش «فرصت‌امروز» درباره اینکه آیا مپنا تکنولوژی ساخت نیروگاه را به عراق منتقل خواهد کرد، گفت: مپنا به‌عنوان پیمانکار این پروژه بوده و توربین‌های مورد نیاز برای احداث نیروگاه را به عراق منتقل می‌کند. پس از احداث نیروگاه نیز آموزش‌های لازم برای بهره‌برداری از آن به طرف عراقی داده خواهد شد. نظارت بر اجرای پروژه توسط مپنا انجام می‌شود. همچنین برای ساخت نیروگاه از تمام ظرفیت‌های داخل عراق و ایران استفاده خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت پایین، دلیل انتخاب مپنا برای حضور در بازار عراق بوده، تأکید کرد: داشتن چنین دیدگاهی بی‌انصافی است، زیرا یک شرکت سرمایه‌گذار، مجموعه عوامل شامل زمان اجرای پروژه، کیفیت ارائه خدمات، در دسترس بودن مجری و خدمات پس از فروش را در نظر گرفته و در نهایت یکی از متقاضیان را به‌عنوان همکار انتخاب می‌کند. گروه شامارا در یک فضای رقابتی کامل با شرکت‌های اروپایی و آمریکایی مپنا را به‌عنوان همکار خود برگزیده ‌است.

مدیرعامل مپنا در پاسخ به این پرسش که آیا این گروه فقط به بازار کشورهای اسلامی بسنده خواهد کرد یا اینکه به سمت بازارهای اروپا هم حرکت می‌کند، تأکید کرد: سطح تکنولوژی در اروپا با کشورهای توسعه‌یافته اندکی متفاوت است اما برای حضور در بازار اروپا هم اقداماتی انجام شده ‌است. وی اضافه کرد: ایران رتبه 14 صنعت برق جهان را به خود اختصاص داده‌است. به دلیل این رتبه خوب امروز تجهیزات نیروگاهی ساخت مپنا به اروپا صادر می‌شود. تجهیزات نیروگاهی را به یکی از همسایگان شمالی خود فروخته‌ایم. در ایتالیا پروژه‌ای برای توربین‌های بادی داریم که در دست بررسی است و از سوی انگلستان دعوت به همکاری شده‌ایم. ضمن آنکه در عمان، الجزایر و کشورهای آفریقایی فعالیت وسیع داریم، در اندونزی نیز دو واحد نیروگاهی را اخیرا به اتمام رسانده و تحویل داده‌ایم. علی‌آبادی همچنین با اشاره به سخنان مدیران زیمنس در سخنرانی‌های مختلف، گفت: براساس نظر این شرکت، مپنا چهارمین سازنده توربین‌های گازی در جهان است. وی بیان کرد: با توجه به حجم پروژه رمیله، گروه مپنا روی همکاری تمام شرکت‌های ایرانی برای تأمین تجهیزات مورد نیاز این نیروگاه، حساب باز کرده ‌است.


نیاز 30‌ هزار مگاواتی در عراق

علی شامارا، رییس هیات‌مدیره گروه شامارا نیز در سخنان خود حجم سرمایه‌گذاری لازم برای ساخت نیروگاه رمیله را 2/5میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: دولت عراق برای اجرای این پروژه ضمانت‌نامه رسمی صادر کرده و ظرف 15 تا 17 سال برق نیروگاه را به‌صورت تضمینی خریداری خواهد کرد. وی نیروگاه رمیله را نخستین پروژه بخش‌خصوصی عراق دانست و در پاسخ به این پرسش که آیا امنیت کارکنان گروه مپنا در زمان اجرای پروژه تأمین خواهد شد یا خیر، عنوان کرد: بیشترین میزان ناامنی در عراق مربوط به قسمت‌های شمال و غرب این کشور است. در بدو تصمیم‌سازی برای اجرای این پروژه، مسئله ناامنی در عراق مورد توجه قرار گرفت و به همین دلیل بصره برای اجرای پروژه انتخاب شد. این شهر حدود 60‌ کیلومتر با آبادان فاصله دارد و از نظر امنیتی، مشکلی در این شهر وجود ندارد. شامارا زمان ورود نخستین واحد گازی نیروگاه رمیله به شبکه برق کشور عراق را 16 ماه بعد (اواخر سال 95) اعلام کرد.

به گفته وی دلیل همکاری با مپنا، کیفیت مشابه محصولات این شرکت با همتایان خارجی مثل زیمنس یا GE آمریکا و در دسترس بودن آن برای ارائه خدمات پس از فروش است. رییس هیات‌مدیره گروه شامارا با اشاره به اینکه عراق در برنامه‌های درازمدت خود، برای بهره‌برداری از ذخایر گاز و نفت این کشور نیاز به 30‌هزار مگاوات برق دارد، گفت: راه تامین بخش عمده‌ای از این نیازها استفاده از سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی خواهد بود.

وی افزود: رشد مصرف در کشور عراق بیش از 10درصد است. این در حالی است که در شمال آفریقا و منطقه «منا» رشد مصرف بین چهار تا 6درصد است. ضمن آنکه توسعه بهره‌برداری از ذخایر گاز و نفت عراق نیاز این کشور به برق را افزایش می‌دهد. بدون شک در فضای آینده بازارهای جدید در صنعت برق عراق ایجاد خواهد شد. شامارا اظهار امیدواری کرد: با توسعه همکاری‌های بین این دو شرکت، عراق به مکانی برای صدور برق به کشورهای سوریه، لبنان، الجزایر و مصرف تبدیل شود؛ زیرا مطالعات اولیه چنین طرحی انجام شده و پس از بهره‌برداری از نیروگاه رمیله، پروژه‌های مشترک دیگری نیز توسط دو شرکت پیگیری و اجرا خواهد شد. وی گفت: فکر می‌کنم پروژه نیروگاه رمیله نخستین پروژه بین دو شرکت باشد اما قطعا آخرین همکاری بین این دو نخواهد بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها