کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار سهام چين هم فرو ريخت


کد خبر : ۱۴۰۴۶دوشنبه، ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۷:۲۷۱۹۰۹ بازدید

شاخص سهام بازار بورس چين بار ديگر در روز دوشنبه 8 درصد سقوط كرد. كارشناسان تداوم ركود اقتصادی در چين و بي‌اعتمادی سهامداران نسبت به ...
بازار سهام چين هم فرو ريختبازار سهام چين هم فرو ريخت

شاخص سهام بازار بورس چين بار ديگر در روز دوشنبه 8 درصد سقوط كرد. كارشناسان تداوم ركود اقتصادی در چين و بي‌اعتمادی سهامداران نسبت به تلاش‌هاي دولت براي نجات بازار را از مهم‌ترين علل سقوط بازار بورس شانگهاي عنوان كرده‌اند.

به گزارش رويترز، بازارهاي سهام چين دوشنبه بدترين روز خود را از سال 2007 تاكنون تجربه كردند به طوري كه بازار سهام شانگهاي حدود 10درصد از ارزش خود را تنها طي روز دوشنبه از دست داد. بر همين اساس شاخص سهام شانگهاي با كاهش 345 واحدي برابر با 8/48 درصدي روبه‌رو شد كه از فوريه سال 2007 ميلادي بيشترين سقوط ارزش اين شاخص محسوب مي‌شود. از روز پنج‌شنبه اين شاخص تاكنون 10درصد سقوط كرده است.

نكته قابل توجه اين است كه هيچ بخشي از اقتصاد چين نتوانست از اين سقوط در امان بماند به گونه‌يي سهام بخش‌هاي انرژي، صنعت، مواد، بهداشت، فناوري و ارتباطات بيش از 8 درصد افت ارزش داشته‌اند. به عنوان مثال سهام 50 SSE اين كشور كه متشكل از 50 شركت بزرگ چيني است طي روز جاري بيش از 9 درصد افت ارزش را تجربه كرده است. از سوي ديگر سهام CSI300 نيز كه شامل 300 شركت عرضه شده در بازار شانگهاي مي‌شود با سقوط 8/56 درصدي روبه‌رو شده است.


دستكاري آمارهاي رسمي

هانگ‌ هاي، استراتژيست اقتصادي در اين باره به رويترز مي‌گويد: «سقوط اخير بازار سهام سريع و شديد بوده بنابراين به يك اصلاح تكنيكي كارآمد نياز دارد.» به‌گفته وي، جرقه اين ريزش سهام وقتي زده شد كه انتظارات نسبت به افزايش نرخ بهره امريكا توسط فدرال رزرو در سه ماهه چهارم تقويت شد. اين مساله به همراه افزايش بهاي برخي اقلام مصرفي، نگراني‌ها نسبت به توانايي دولت در ادامه سياست‌هاي پولي را به ‌شدت افزايش داده است. بنا بر اين گزارش، مقام‌هاي چيني با در پيش گرفتن برخي سياست‌هاي پولي ازجمله كاهش نرخ بهره تلاش كرده‌اند تا ثبات اقتصادي را حفظ كنند كه به‌ نظر مي‌رسد، موفق نبوده است. سرمايه‌گذاران پيش از اين با مشاهده نواسانات جدي در بازار سهام چين كه از اواخر ژوئن و اوايل جولاي شروع شد نسبت به شرايط اقتصادي چين هشدار دادند، هشدارهايي كه در نهايت به كاهش قيمت نفت، طلا و مس (پيش از ريزش فعلي بورس) منتهي شده بود. رشد اقتصادي چين به پايين‌ترين سطح خود از سال 2009 تاكنون رسيده و سرمايه‌گذاران معتقدند واقعيت موجود در اقتصاد چين از آمارهاي اعلامي وخيم‌تر است؛ زيرا دولت چين آمارهاي رسمي را دستكاري مي‌كند.

سي‌ان‌ان پيش‌تر با اشاره به افزايش بدهي‌هاي چين گزارش داده كه كندي رشد اقتصادي، نگراني‌ها نسبت به بدهي‌هاي چين را افزايش داده تا حدي كه برخي اين شرايط را با اتفاقات 2008 و بحران بزرگ اقتصادي امريكا مقايسه مي‌كنند. در آن سال عدم كنترل دقيق در اعطاي وام‌هاي مسكن و به‌ دنبال آن انتشار بي‌رويه اوراق بهادار مبتني بر آن همچنين داد و ستد اين اوراق شرايط را به نوعي براي انتقال نكول اين وام‌ها به طيف وسيعي از معامله‌گران مهيا كرد. با تركيدن حباب به وجود آمده در بازار مسكن، قيمت مسكن به‌ شدت كاهش يافت به طوري كه بسياري از دريافت‌كنندگان وام‌هاي مسكن در بازپرداخت آن دچار مشكل شدند و اين امر در نهايت منجر به بدهكاري مردم به سيستم بانكي شد. لذا سودآوري اوراق بهادار متكي بر اين وام‌ها به سرعت كاهش يافت و بسياري از بانك‌ها و موسسات مالي كه اقدام به خريد اين اوراق كرده بودند ورشكست شده يا به مرز ورشكستگي رسيدند و با مشكل كمبود نقدينگي روبه‌رو شدند. درنهايت بحران در بانك‌ها و موسسات ورشكسته به سرعت به ساير نهادهاي مالي سرايت كرد و با توجه به وابستگي بازارهاي مالي به يكديگر توانست از امريكا به ساير كشورهاي جهان به ‌ويژه كشورهاي صنعتي سرايت كند.


اخبار ضد و نقيض و رضايت 90 درصدي!

شاخص سهام بازار بورس چين در روز دوشنبه در شرايطي سقوط كرده كه نظرسنجي يك موسسه امريكايي از رضايت 90 درصدي شهروندان چيني از وضعيت كنوني و آينده اقتصاد كشورشان خبر داده است. به گزارش خبرگزاري شينهوا، مركز تحقيقاتي «پيو» اعلام كرده كه نتايج نظرسنجي اين موسسه نشان مي‌دهد حدود 90درصد شهروندان چيني از عملكرد اقتصادي اين كشور رضايت داشته و وضعيت آن را خوب توصيف مي‌كنند!

نتايج اين نظرسنجي همچنين نشان داده حدود 88 درصد از مردم چين، آينده پر رونق و شكوفايي را براي كشور خود پيش‌بيني مي‌كنند. اين درحالي است كه رشد اقتصادي چين در سه ماهه نخست سال جاري ميلادي با وجود پيش‌بيني‌ها به هفت درصد رسيده كه كمترين رقم توسعه اقتصادي از سال 2009 به اين سو است. موسسه «پيو» همچنين گزارش داده، اغلب شهروندان كشورهاي اروپايي، امريكاي لاتين و خاورميانه از وضعيت اقتصادي كشورهاي خود رضايت ندارند. اين موسسه ميزان اين افراد را 70درصد در اروپا، 67 درصد در خاورميانه و 63 درصد در امريكاي لاتين عنوان كرد. اين درحالي است كه بيش از نيمي از جمعيت مردم كشورهاي شرق آسيا به اقتصاد كشورهاي خود نمره مثبت مي‌دهند. موسسه پيو همچنين درباره ميزان رضايت از اقتصاد اول دنيا يعني امريكا گزارش داد حدود 56درصد از مردم اين كشور معتقدند، وضعيت كنوني نا به‌سامان بوده و دولتمردان به خوبي عمل نكرده‌اند. بنا بر اين گزارش حدود 60درصد از مردم امريكا بر اين باورند آينده اقتصادي كشورشان شرايط مطلوبي نخواهد داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها