کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خطری که بازار ارز را قلقلک می‌دهد


کد خبر : ۱۴۰۰۲یکشنبه، ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲:۲۴۶۶۲۵ بازدید

بازار ارز هفته جدید را با روند صعودی آغاز کرد تا گمانه زنی ها در مورد تحرک این بازار تقویت شده باشد.

هر دلار آمریکا دیروز با  47 تومان افزایش به 3 هزار و 285 تومان صعود کرد اما در ساعات پایانی معاملات، بهای این ارز رایج اندکی تعدیل شد و با نرخ 3 هزار و 257 تومان معامله شد.روند صعودی بهای دلار پس از توافق هسته ای آغاز شد. فعالان بازار از همان ساعات اولیه پس از توافق از افزایش تقاضا در بازار سخن گفتند.

به این ترتیب که پیش از جمع‌بندی مذاکرات، انتظار برای کاهش قیمت وجود داشت و همین موضوع موجب انباشت تقاضا شده است. بسیاری از متقاضیان دست نگه داشته بودند تا پس از کاهش قیمت با بهای کمتری ارز خریداری کنند. با نهایی شدن مذاکرات این تقاضای انباشت شده راهی بازار شده و همین موضوع افزایش قیمت را به دنبال داشته است.

خطری که این روزها فعالان بازار نسبت به آن هشدار داده اند، خظر رها شدن فنر تقاضا در بازار ارز است.

روز گذشته این موضوع تا حدودی در بازار خود را نشان داد. در شرایطی که هنوز لغو تحریم ها عملی نشده و این فرایند چند ماه زمان می‌برد، ورود تقاضای جدید به بازار، رشد قیمت را به دنبال خواهد داشت.در این مقطع زمانی کاهش قیمت نفت حتی ورودی ارز به کشور را محدود کرده است. سخن گفتن از دلارهای بلوکه شده نیز، انتظارات را بالا برده است در حالی که فعلا تا جند ماه آینده خبری از این ارزها نخواهد بود.

هنوز موانع نقل و انتقال وجوه ارزی با کشورهای خارجی برداشته نشده است و ارتباطات بانکی برقرار نشده است.

با این حساب عملا در طرف عرضه اتفاق جدید رخ نداده و حتی کاهش ورودی ارز نیز رقم خورده است اما در طرف تقاضا انتظارها افزایش یافته و متقاضیان ارز رفته رفته وارد بازار می شوند. انتظار برای لغو تحریم ها موجب شده تا فعالان اقتصادی نیز خود را برای توسعه فعالیت آماده کنند و این کار نیز نیازهای ارزی در بخش های اقتصادی را افزایش خواهد داد. ورود تقاضای فعالان اقتصادی برای فعالیت بیشتر در دوران پساتحریم نیز خطری برای تحریک قیمت دلار در شرایط فعلی محسوب می شود.

یکی از صرافان بازار ارز می گوید: در حالی که نتایج رفع تحریم ها چند ماه دیگر مشخص می شود، متقاضیان بازار ارز که صبرشان تمام شده روانه بازار شدند. این صراف معتقد است با اعلام ارقام مختلف از دارایی های بلوکه شده ایران برخی از سرمایه گذاران بازار ارز دچار اضطراب شده و شروع به خرید در بازار کردند. از طرف دیگر مرداد و شهریور در هر سال تقویم ارزی کشور محسوب می شود. معمولا تولیدکنندگان در دو ماه مرداد و شهریور به دلیل تعطیلات تابستانی کارخانه ها و آماده سازی اقدام به خرید ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه می کنند که همین امر سبب می شود تا تقاضا در بازار افزایش یابد.

رشد بهای دلار در روز گذشته موجب افزایش قیمت طلا و سکه در بازار تهران شد. دامنه افزایش نرخ سکه اما محدودتر از انواع ارز بود که دلیل آن کاهش قیمت جهانی طلا طی روز های گذشته بوده است. بر این اساس قیمت هر سکه تمام بهار آزادی با افزایش 5 هزار تومانی به 869 هزار تومان رسید و هر گرم طلای 18 عیار هم با افزایش 400 تومانی به 89 هزار و 200 تومان رسید. در شرایطی که عرضه و تقاضا در بازار طلا و سکه شرایط متعادلی دارد، نوسان قیمت‌ها در این بازار بر مبنای تحولات بازار جهانی طلا و بهای دلار در بازار تهران پیش می‌رود. بازار ارز اما شرایط متفاوتی دارد. پس از نهایی شدن مذاکرات هسته‌ای در وین،‌ بار روانی از روی بازار برداشته شده و تنها عرضه و تقاضا در تعیین قیمت نقش دارد. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها