کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شوک بی‌‌اساس افزایش 6 درصدی قیمت کالاهای اساسی به مردم


کد خبر : ۱۳۹۵۹شنبه، ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷:۲۰۲۴۴۹ بازدید

افزایش قیمت 6 درصدی کالاهای اساسی که 2 هفته قبل اعلام شد، در حالی در شرایط دشوار اقتصادی بار ذهنی جدید برای اقشار جامعه ایجاد کرد و ...

افزایش قیمت 6 درصدی کالاهای اساسی که 2 هفته قبل اعلام شد، در حالی در شرایط دشوار اقتصادی بار ذهنی جدید برای اقشار جامعه ایجاد کرد و اقتصاد را به پیشباز انتظار تورمی حاصل از آن برد که روزهای بعد و اظهارنظرهای تولیدکنندگان کالاهای اساسی نشان داد تقاضایی از سوی آنان برای افزایش قیمت وجود ندارد.

طی 10 روز اخیر نعمت زاده وزیر صنعت،معدن و تجارت اعلام کرد که بر مبنای ابلاغیه معاون اجرایی رئیس جمهور 18 قلم کالای اساسی از جمله گندم، آرد، نان، قند و شکر، مرغ، تخم مرغ، برنج، روغن نباتی، گوشت قرمز، کره، شیرخام و لبنیات می‌توانند مجوز افزایش قیمت تا سقف 6 درصد بگیرند، خبری که بلافاصله چند ساعت بعد توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان تکمیل و گفته شد شرکت‌های تولیدی 18 قلم کالای اساسی می‌ توانند اسناد خود را برای افزایش قیمت تا 6 درصد به این سازمان ارائه کنند تا بررسی کارشناسی انجام شود و افزایش بیش از این میزان در کارگروه ستاد تنظیم بازار باید مطرح شود.

طی سال‌های گذشته به دلیل افزایش هزینه‌های تولید از جمله نرخ بالای تورم،‌افزایش قیمت‌های حامل انرژی و نهاده‌های تولید این تولید کنندگان بودند که به دنبال افزایش قیمت رفته و دولت مدام به حالت دستوری سعی در کنترل قیمت‌ها داشت.

اما این بار این دولت پیش دستی کرده  و خود مجوز افزایش قیمت کالاهای اساسی را صادر کرد، اما این مصوبه در شرایطی ابلاغ شد که اغلب صنایع تولید کننده بر این نکته اذعان دارند که به دلیل رکورد حاکم، بازار قدرت و کشش افزایش مجدد قیمت‌ها را ندارد. پیگیری رسانه‌ها از اغلب تولید کنندگان کالاهای اساسی نیز نشان داد به جز صنایع قند و شکر و روغن نباتی سایر تولیدکنندگان مشمول مصوبه دولت درخواستی برای افزایش قیمت‌ها ندارند.

این مسئله بدون نظرخواهی از بخش تولید کشور در حالی مطرح می‌شود که مردم به دلیل تورم شتابان سال‌های اخیر هنوز قدرت خرید خود را بازنیافته‌اند و کارشناسان نیز عنوان می‌کنند تورم به هسته سخت خود رسیده و هر لحظه امکان افزایش مجدد آن و بازگشت به نقطه 40 درصد وجود دارد، حال در چنین شرایطی اعلام بی‌برنامه و ناهماهنگ افزایش 6 درصدی قیمت کالاهای اساسی و ایجاد نارضایتی در اقشار مردم و دامن زدن به انتظارات تورمی چه معنایی می‌تواند داشته باشد.

موضوع وقتی پیچیده‌تر می‌شود که این اتفاق نشان داد دولتمردان بر سر موضوعات مهمی چون تنظیم بازار وقیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم هیچ گونه هماهنگی با بخش تولید کشور که عمدتا نیز در اختیار بخش خصوصی است ندارند، و علاوه بر این در بدنه دولت نیز چنین هماهنگی وجود ندارد، چنانکه سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا افزایش 6 درصدی قیمت کالاهای اساسی که وزیر صنعت آن را اعلام کرده بود صحت دارد یا خیر، گفت: بنده همچین موضوعی را از وزیر صنعت نشنیدم اما به طور کلی دولت چنین مجوزی را صادر نکرده است!

باید پرسید اعلام ناهماهنگ اخبار اینچنینی که مستقیما با معیشت مردم در ارتباط بوده و می‌تواند اقتصاد و فضای جامعه را دچار التهاب کند را دولتی‌ها چونه توجیه می‌کنند



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها