کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

توافق اتمی و دورخیز ایران برای توسعه روابط اقتصادی


کد خبر : ۱۳۹۵۱شنبه، ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵:۰۷۱۰۱۸ بازدید

وزارت صنعت و معدن می‌گوید در حوزه نفت و گاز پروژه‌هایی ده‌ها میلیارد دلاری را طراحی کرده که امیدوار است تا سال 2020 به امضا ...
توافق اتمی و دورخیز ایران برای توسعه روابط اقتصادیتوافق اتمی و دورخیز ایران برای توسعه روابط اقتصادی

وزارت صنعت و معدن می‌گوید در حوزه نفت و گاز پروژه‌هایی ده‌ها میلیارد دلاری را طراحی کرده که امیدوار است تا سال 2020 به امضا برسند. معاون وزیر صنعت نیز گفت ایران دیگر به ‌دنبال واردات یک‌طرفه از غرب نیست.

 

به گزارش رویترز، ایران پس از دست‌یابی به توافق اتمی برنامه‌هایی برای بازسازی صنایع اصلی خود و روابط تجاری این کشور را مد نظر خود دارد. ایران در حوزه نفت و گاز پروژه‌هایی به ارزش 185 میلیارد دلار طراحی کرده و امیدوار است که این پروژ‌ه‌ها تا سال 2020 به امضا برسند.

مقامات ایران نیز اعلام کردند که به ‌دنبال بازسازی صنایع داخلی و تجارت گسترده با دیگر کشورها هستند .

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت و معدن و تجارت روز پنج‌شنبه ( 1 مرداد/ 23 ژوئیه) در کنفرانسی در شهر وین به خبرنگاران گفت که دوران "واردات یک‌جانبه" از سوی ایران به سر رسیده است.نعمت‌زاده با تاکید بر این‌ که ایران به ‌دنبال توسعه‌ی تجارت و صادرات به کشورهای دیگر است، اضافه کرد:«به‌ دنبال سرمایه‌گذاری و همکاری در زمینه‌های مهندسی، طراحی صنعتی و توسعه با کشورهای غربی هستیم. دیگر تمایلی نداریم صرفا از غرب ماشین‌آلات صنعتی وارد کنیم و به دنبال رابطه‌ای دوجانبه هستیم.»

وزیر صنعت و تجارت ایران همچنین افزود که برخی شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودروهای آمریکایی با این وزارت‌خانه "مذاکراتی غیرمستقیم" داشتند تا بعد از اجرای توافق اتمی، بتوانند با ایران همکاری محدودی داشته باشند.

"قراردادهای نفتی ایران تغییر خواهد کرد"

در همین نشست حسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت ایران نیز اعلام کرد که ایران شیوه‌ی عقد قراردادهای نفتی و گازی خود را تغییر خواهد داد.

زمانی‌نیا در توضیح این تغییرات گفت:«شیوه‌ی تازه نواقص مدل پیشین را برطرف خواهد کرد. در شیوه‌ی تازه بین قرارداد کوتاه‌مدت و درازمدت فرقی نخواهد بود و نرخ فروش برای هر دو نوع قرارداد یکسان خواهد شد.»معاون وزیر نفت در پاسخ به این سوال که اگر کنگره‌ی آمریکا یا مجلس شورای اسلامی توافق را رد کند، برنامه‌های نفتی ایران چه سرنوشتی خواهد داشت، با قاطعیت گفت که قرارداد وین عملا وارد فاز اجرایی شده و آن‌ها نگرانی‌ای از بابت احتمال رد توافق ندارند.

پیش از این باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، تاکید کرد که اگر کنگره به توافق رای منفی دهد، از حق وتو استفاده خواهد کرد و به کنگره اجازه نمی‌دهد مانع اجرای توافق شود.
ظرف 2 تا 3 ماه آینده، قراردادهای نفتی ایران با شرایط تازه‌ای منعقد خواهد شد.

محمد خزاعی، معاون وزیر اقتصاد ایران نیز اعلام کرد که وزارت ‌اقتصاد و دارایی مذاکراتی را با برخی از کشورهای اروپایی برای آغاز دادوستد مجدد داشته است.

او در این کنفرانس گفت:«در هفته‌های اخیر شاهدیم که برخی شرکت‌ها و کشورهای اروپایی برای بازگشت و سرمایه‌گذاری در ایران ابراز تمایل می‌کنند. روند صدور اجازه‌نامه‌های تجاری برای شروع فعالیت شرکت‌ها را آغاز کردیم.»کماکان بیشتر شرکت‌های نفتی بزرگ اروپا محتاطانه منتظرند تا لغو تحریم‌ها علیه ایران وارد فاز اجرایی شود و بعد برای ورود دوباره به ایران تصمیم‌گیری کنند. با این‌حال بیشتر این شرکت‌‌ها از جمله "توتال" و "رویال داچ شل" برای بازگشت دوباره به ایران ابراز تمایل کرده‌اند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها