کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سقوط تاريخی ارزش لير ترکیه


کد خبر : ۱۳۹۴۴جمعه، ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۸:۰۸۸۸۱۹ بازدید

ارزش واحد پول تركيه در برابر دلار امريكا و يورو، جمعه در پی نا آرامی‌های اخير و حمله نظامی تركيه به سوريه به پايين‌ترين سطح در تاريخ خود ...
سقوط تاريخی ارزش لير ترکیهسقوط تاريخی ارزش لير ترکیه

ارزش واحد پول تركيه در برابر دلار امريكا و يورو، جمعه در پي نا آرامي‌هاي اخير و حمله نظامي تركيه به سوريه به پايين‌ترين سطح در تاريخ خود رسيد. گفته شده هر دلار امريكا جمعه در بازار ارز اين كشور بيش از 2.47 لير تركيه به فروش رفت و هر يورو نيز در مقابل 3.020 لير تركيه معامله شد. هر دلار امريكا تا پيش از بروز نا آرامي‌ها در تركيه 2.6 لير ترك و هر يورو 2.9 خريدوفروش مي‌شد. كارشناسان اقتصادي در آنكارا بر اين باورند كه در صورت ادامه وضع فعلي در تركيه، ارزش لير اين كشور در هفته‌هاي آينده شاهد افت بيشتر در قبال ارزهاي معتبر خواهد بود. اين درحالي است كه نخست‌وزير تركيه در كنفرانسي خبري حملات ارتش كشورش به مواضع داعش درخاك سوريه را 100درصد موفق خوانده و تاكيد كرده كه به هيچ‌كس اجازه نخواهد داد امنيت شهروندان تركيه را به خطر بيندازد.

به گزارش اسكای‌نيوز، احمد داود اوغلو گفته عملياتي كه آغاز شده بخشي از يك طرح بزرگ براي سركوب افراط‌گرايي و حفاظت از امنيت تركيه است و آنكارا در مرحله آتي با هم‌پيمانان خود براي تحقق اين امر تلاش گسترده‌يي را آغاز خواهد كرد. براساس گزارش‌ها، تركيه همچنين موافقت كرده كه به پهپادها و بمب‌افكن‌هاي امريكايي اجازه دهد تا از دو پايگاه‌ هوايي آن در نزديكي مرز سوريه عليه اهداف شبه‌نظاميان داعش استفاده كنند.
 

 تركيه در گرداب خشونت

چنگيز چاندار، روزنامه‌نگار سرشناس تركيه با اشاره به سياست‌هاي تركيه در قبال سوريه و گروه تروريستي داعش معتقد است كه تركيه به‌طور بسيار خطرناكي در گرداب خشونت سوق داده مي‌شود. چاندار در مقاله‌يي در روزنامه راديكال بااشاره به كشته شدن بيش از 30 تن درحمله انتحاري در سروچ و متعاقب آن كشته شدن دو مامور پليس توسط پ.ك.ك به اتهام همدستي با داعش، مي‌نويسد: «كشتن دومامور پليس توسط پ.ك.ك در اصل سرپوش گذاشتن به اشتباهات وخيم حزب عدالت و توسعه درمورد سوريه است. استان‌هاي مرزي، شانلي عرفا، غازي آنتپ، كيليس و حاتاي در معرض تهديد داعش قرار دارند.

تصور اينكه استانبول نيز به صورت هدف عمليات‌هاي داعش درآمده باشد غيرواقعي نيست و اين وضعيت نيز نتيجه طبيعي سياست‌هاي تركيه درقبال سوريه است و تا زماني كه تركيه از اين سياست خود دست برندارد و اين را به صراحت اعلام نكند، داعش خطر و تهديد نخست براي امنيت ملي تركيه خواهد بود. گروه‌هاي جهادي و سلفي از سال2013 به بعد مساله سوريه را درانحصار خود درآورده‌اند و حال نمي‌توان سخن از انقلاب سوريه و انقلاب مردمي در آن كشور به ميان آورد. تركيه از سال2012ميلادي بدين‌سو، به‌صورت مركز پشتيباني گروه‌هاي موسوم به جهادي سوريه درآمد، تركيه كه روابط خود را با اخوان‌المسلمين سوريه آغاز كرده بود، به‌ تدريج با احرار الشام و سپس با گروه‌هاي تكفيري و سلفي و متحد آنان القاعده و سپس با النصري و داعش ارتباطي تنگاتنگ برقرار كرد. اين روابط تنگاتنگ كه از طريق نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي انجام مي‌شد، موجب نفوذ اين گروه‌ها به داخل تركيه شد و وضعيت به‌گونه‌يي درآمد كه تركيه هر گروهي كه عليه گروه‌هاي كرد سوريه در نبرد بود را مورد حمايت قرار داد و حال وضعيت به‌گونه‌يي درآمده نبرد داعش و گروه‌هاي كرد سوري در داخل تركيه انجام مي‌شود و اگر تركيه از سياست اشتباه خود در قبال سوريه عدول نكند نتيجه نيز تبديل تركيه به يك سوريه ديگر خواهد بود.»


 قدرت نرم بر باد رفته

آمبرين زمان، مفسر و نويسنده مقيم استانبول، نيز پيش‌تر با انتقاد از سياست‌‎هاي آنكارا و شرايط بحراني اقتصاد اين كشور نوشته بود: «زندگي تجملاتي رييس‌جمهوري در كاخ پرزرق‌وبرق و چندين ميليون دلاري جديد در آنكارا كه به سبك بناهاي امپراتوري عثماني ساخته شده، دردسر ديگري است به‌طوري كه انتشار عكس‌هايي از همسر وي امينه و دخترش سميه درحالي كه آب را از گيلاس‌هاي كريستال 300 دلاري با تزيين طلا مي‌نوشند، براي مذهبي‌ها شوك‌آور بود. در بخش ديپلماتيك نيز مسائل به نظر چندان خوش آب و رنگ نمي‌آيند. آن روزها گذشتند كه قدرت نرم تركيه كليد واژه اتاق‌هاي فكر بود.آنكارا هم تل‌آويو و هم قاهره را از دست داد.

ديپلمات غربي هم معتقدند كه تركيه تحت رهبري اردوغان، قابل اتكا نيست. در اين ميان هواداري پرشور تركيه از تغيير رژيم درسوريه باعث شگفتي شده است. شورشيان سوري از هر طيف، شامل گروه اسلام‌گراي احرار الشام آزادانه در مكان‌هايي مانند اورفا، حتاي و غازي‌آنتپ به سر مي‌برند. با وجود اينكه دولت تدابير امنيتي در مرز 900 كيلومتري با سوريه را سخت‌تر گرفته، اما شبه‌نظاميان گروه دولت اسلامي (داعش) كماكان از تركيه به عنوان مسير امن جذب نيروهاي تازه نفس استفاده مي‌كنند.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها