کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نفت بدترین سقوط 45 سال اخیر را تجربه می‌کند؟


کد خبر : ۱۳۹۴۲جمعه، ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰:۱۲۲۹۸۷ بازدید

تحلیلگران موسسه مورگان استنلی هشدار دادند: سقوط قیمت نفت در سال 2015 را می‌توان با برخی از بدترین افت‌های سه‌دهه اخیر مقایسه ...

تحلیلگران موسسه مورگان استنلی هشدار دادند: سقوط قیمت نفت در سال 2015 را می‌توان با برخی از بدترین افت‌های سه‌دهه اخیر مقایسه کرد که سقوط اخیر قیمت‌ها چیزی شبیه اتفاقی است که در سال 1986 میلادی افتاد.

به‌گزارش بلومبرگ، «مارتین رتس» و «هیثم راشد»، تحلیلگران حوزه نفت با انتشار گزارشی اعلام کردند: تا همین اواخر، اطمینان از بهبود جدی در قیمت‌ نفت بسیار زیاد بالا بوده است. این اطمینان مبتنی بر چهار گمانه‌زنی بوده که تنها سه‌ مورد از آن درست از آب درآمد. این پیش‌بینی‌ها عبارتند از:

افزایش تقاضا
از نظر تئوریک، کاهش قیمت‌ها که از سال گذشته آغاز شده، می‌بایست سبب افزایش تقاضا می‌شد. نفت ارزان بمه نزله تولید و تحویل ارزان و افزایش سفرهای تابستانی است همچنین هزینه استخراج نفت نیز باید کاهش یابد که در عمل، به‌رغم کندتر شدن رشد اقتصادی چین، میزان تقاضای جهانی برای نفت‌خام، طی یک‌سال اخیر روزانه به‌طور میانگین روزانه یک میلیون و 600 هزار بشکه افزایش یافته‌است.

کاهش سرمایه‌گذاری روی نفت
از نظر تئوریک، نفت ارزان می‌بایست کمپانی‌های نفت و انرژی را وادار به کاهش هزینه‌ها و سرمایه گذاری در کشف و بهره‌برداری از منابع جدید نفتی کند و هزینه‌های استخراج و انتقال را نیز کاهش دهد. بنابراین و در عمل، از ماه اکتبر، تعداد سکوهای نفتی فعال در آمریکا و سراسر جهان حدود 42 درصد کاهش یافت و بدین‌ترتیب بیش از 70 هزار کارگر در سراسر جهان بیکار شدند. ضمن اینکه در سال 2015 میلادی به تنهایی شاهد 129 میلیون دلار صرفه‌جویی شرکت‌های نفتی بودیم.

پایین‌ماندن قیمت سهام نفتی
روی کاغذ، وقتی بازارهای نفتی خود را احیا کنند، قیمت سهام شرکت‌های نفتی باید پایین بماند تا بستر برای رشد جدی قیمت فراهم شود. هم‌اکنون غول‌های نفتی سهام خود را تقریبا با پایین‌ترین قیمت 35 سال اخیر مبادله می‌کنند و از دو شیوه مختلف برای ارزشگذاری سهام خود استفاده می‌کنند.

کاهش و تولید و عرضه نفت
آنچه که انتظار می‌رود این است که افزایش تقاضا برای نفت و کمبود سرمایه برای اکتشاف و حفاری منجر به کاهش اشباع بازارهای جهان شود و اجازه احیای قیمت‌ها را بدهد. اما درست عکس این اتفاق افتاد و از ماه ژوئن حجم تولید نفت آمریکا افزایشی پیدا نکرد و در عوض اوپک خلاء آمریکا را جبران کرد و با افزایش حجم تولید خود نگذاشت بازار از اشباع خارج شود.

این اتفاقات باعث شد تا موسسه مورگان استنلی به فرضیه قبلی خود یعنی افزایش قیمت‌ها بچسبد که دلیل اصلی آن اوپک است زیرا این کارتل نفتی دیگر فضای خالی برای پر کردن نداشته و سهام نفتی نیز دیگر سقوط خود را کرده‌اند. اما یک احتمال دیگر نیز وجود دارد که آن‌هم منابع جدید تولید خارج از ایالات متحده است که احتمال افزایش آن می‌رود. تحلیلگران مورگان استنلی برآورد کردند، با رفع تحریم‌ها علیه ایران و بهبود شرایط ژئوپولتیک در لیبی، احتمال افزایش دوباره تولید نفت می‌رود و بدین‌ترتیب سقوط قیمت نفت سه سال ادامه خواهد یافت که این اتفاق بدتر از سال 1986 خواهد بود. 

تولید نفت اوپک


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها