کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آیا مافیای واردات خودرو اسیر عدالت می شوند؟!


کد خبر : ۱۳۹۱شنبه، ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴:۵۸۳۷۱۵ بازدید

حالا با گذشت یک سال از بحث و جدل ها در مورد اختصاص ارز مرجع به خودروهای لوکس، سخنگوی کمیسیون اصل 90 از معرفی واردکنندگان خودرو با ارز مرجع به قوه قضاییه خبر می دهد.
آیا مافیای واردات خودرو اسیر عدالت می شوند؟!آیا مافیای واردات خودرو اسیر عدالت می شوند؟!

گروه خودرو : چندی پیش سخنگوی کمسیون اصل ۹۰دست به افشاگری زد و خبر داد که برخی با سوءاستفاده از منابع ارزی و سرمایه بیت المال اقدام به واردات خودرو با ارز مرجع کرده اند. وی بدون اینکه از شرکت یا شخص خاصی نام ببرد، وعده کرد؛ مدیران خاطی و واردکنندگان متخلف به عنوان متهم به قوه قضائیه معرفی می شوند.با گران تر شدن دلار، تغییرات قیمت کالاها از چشم تیز رسانه ها در امان نماند. گران شدن ارز و دلار برروی تمام کالاها تاثیر گذاشت و در این بین بودند کالاهایی که گفته می شد که با ارز مرجع وارد می شوند و با ارز آزاد فروخته می شوند. خودروی های لوکس یکی از مواردی بود که ادعا می شد از ارز مرجع بهره می برند؛ ارزی که باید به دارو و کالاهای اساسی می رسید. این ادعا تا جایی پیش رفت که موجب دلخوری وزیر سابق بهداشت، دکتر وحید دستجردی شد؛ تنها وزیر زنی که عمر وزارتش تا آخر دولت دهم نیز نکشید.

 اما حالا نزدیک به گذشت یک سال از بحث و جدل ها در مورد اختصاص ارز مرجع به خودروهای لوکس، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ از معرفی واردکنندگان خودرو با ارز مرجع به قوه قضاییه خبر می دهد. این موضوع باید زودتر از اینها اتفاق می افتاد. انتظار افکارعمومی برای معرفی خاطیان واردات خودرو و محاکمه آنها بود. اما اکنون این واردکنندگان توانستند با ارز مرجع خودروهای لوکس را وارد کرده و سپس با قیمت ارز آزاد در بازار عرضه کنند. امری که هم افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار داخل را به دنبال داشت و هم سود فراوانی را نصیب واردکنندگانشان ساخت.

بدون شک می توان واردکنندگان خودرو با ارز مرجع را یکی از گروه های نورچشمی دولت پیشین لقب داد؛ کسانی که توانستند از گرانی دلار سودهای آنچنانی به جیب بزنند. در مهرماه سال ۹۱، احمدی نژاد در یکی از سخنرانی های تاریخی خود قیمت دلار را به ۳۶۰۰تومان رساند. طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران تمامی خودروهای وارداتی از مهرماه تا آبان ماه با ارز مرجع وارد کشور می شدند. از آذرماه گرچه واردات اکثریت خودروها با ارز مرجع ادامه داشت اما در فهرست وارداتی ها خودروهایی به چشم می خوردند که با ارز مبادلاتی وارد شده باشند. 

ارز مرجعی در جیب چه کسانی است؟

طبق آمار گمرک از جمع ۱۸۳ دستگاه خودروی گران قیمت وارداتی (مرسدس بنز، پورشه و مازراتی) در آذر و آبان ۹۱،۱۵۰ دستگاه با ارز ۱۲۲۶ تومانی و ۳۳ دستگاه با ارز مبادلاتی حدود ۲۴۵۰ تا ۲۴۶۰ تومانی به کشور وارد شده اند. 

در دی ماه سال ۹۱، میزان واردات لوکس ها اعم از بنز، پورشه و مازراتی شدیدا کاهش یافت اما با اینحال ثبت سفارش اکثریت آنها با استفاده از ارز مرجع انجام می شد. در اسفند ماه نیز هفت دستگاه مرسدس بنز، هفت دستگاه مازراتی و ۱۹ دستگاه پورشه به کشور وارد شد که سرجمع ارزش این خودروهای سواری بالغ بر ۴ میلیون دلار بوده است.نکته جالب آنکه شش دستگاه از خودروهای بنز وارد شده در اسفند ماه با ارز ۱۲۲۶ تومانی به کشور وارد شده است، که احتمالا این خودروها در زمانی که ممنوعیتی برای تخصیص ارز ۱۲۲۶ تومانی به واردات خودرو وجود نداشته ثبت سفارش شده اند و در نهایت در اسفندها از گمرکات کشور عبور و وارد بازار شده اند.همچنین در اواخر سال گذشته بود که مشخص شد ۲محموله ۵۰۰ و ۱۴۴دستگاه پورشه از جزیره ابوموسی وارد کشور شده است. واردات این پورشه ها نیز از محل ارز مرجع تامین شده بود. واردات این پورشه ها در حالی انجام شده است که در آمار گمرک واردات تنها ۳۸دستگاه خودروی پورشه از جزیره ابوموسی به ثبت رسیده است. واردات این پورشه ها در حالی انجام شد که واردات خودرو پورشه در کنار یکسری از خودروهای دیگر ممنوع شده بود.

مشخص نیست واردکننده ۵۰۰ پورشه دست‌اول چه کسانی بودند و اين واردكننده‌ها ارز مورد نياز براي واردات ماشين‌هاي لوكس را از كجا تامين كرده‌اند. 

همان زمان هم يكي از انتقادات به دولت اين بود كه برخي با لابي‌هاي خاص خود به ارزهاي دولتي كشور دست پيدا مي‌كنند و از اين مسير به كسب سود مي‌پردازند. همچنین گفته می شود که ردپای جریان انحرافی در واردات این پورشه ها دیده شده و «م.ح» مشاور حقوقي يكي از سران جريان انحرافي، از حدود سال ۸۴ تاكنون دست به واردات انحصاري خودروهاي پورشه و مازراتي از شيخ‌نشين دوبي زده‌است.از سوي ديگر او كه به واسطه نزدیکی به حلقه جریان انحرافی نقشي پنهان به عهده‌ دارد با سمت مشاور حقوقي آقاي«ز» كه خود يكي از چهره‌هاي پنهان جريان انحرافي‌است به فعاليت خود ادامه مي‌دهد و چندي پيش دست به واردات ۵۰۰ دستگاه پورشه از دوبي زده‌است.

گفته مي‌شود او در طول سه سال گذشته با استفاده از روابط و رانت‌هاي جريان انحرافي با نمايندگي پورشه در شيخ‌نشين‌هاي عربي ارتباط برقرار كرده و از اين راه پول‌هاي كلاني به دست آورده‌است. روابط او با شيخ‌نشين‌هاي عربي به جايي رسيده‌ كه او اكنون به یکی از واردكنندگان اصلی پورشه و مازراتي در كشور تبديل شده‌ و در شرايط خاص اقتصادي فعلي هم همچنان به اين كار ادامه مي‌دهد.گفته می شود ۹۰۰میلیون دلار خودرو با استفاده از ارز مرجع به کشور وارد شده است. اکنون بعد از چندین ماه بالاخره واردکنندگان متخلف به دستگاه قضایی معرفی شده اند.

پرونده ارزی کیا، هیوندا و جیلی

در آن سوی داستان واردکنندگان خودروهای هیوندای، کیا و تویوتا قرار داشتند که از نظر ایرانی ها لوکس محسوب می شوند. با اینکه از اذر ماه در فهرست خودروهای وارداتی اکثر خودروها با ارز مبادلاتی وارد کشور شدند اما در این میان بودند لوکس هایی که با ارز مرجع به دست صاحبانشان رسیده باشند. از اذر تا اسفند سال گذشته ۲۵۳۵دستگاه کیا و هیوندای با استفاده از ارز مرجع وارد کشور شده است که عمده ترین این خودروها ازکره جنوبی به ایران وارد شده اند.مبدا واردات ۱۵۹۸دستگاه از این خودروها از کره جنوبی بوده است. در میان کیاها و هیونداهای وارد شده محموله های ۱۴۵، ۲۰۰ و ۲۱۴دستگاهی خودرو به چشم می خورد. همچنین یک محموله ۵۰۰دستگاهی خودروی جیلی از چین وارد شده است که در آمار گمرک ارز مرجع درج شده است. ارزش ریالی کل این محموله بیش از ۶۲۵میلیارد تومان برآورد می شود و این در حالیست که این خودروها پس از رسیدن به بازار ایران با قیمت ارز آزاد به دست متقاضیان خود می رسیدند.

اما با آغاز سال جدید واردات کیا و هیوندای با ارز مرجع ادامه داشت. . طبق آمار و داده های گمرک۳۷دستگاه کیا اسپورتیج از امارات وارد و از بندر شهید رجایی ترخیص شده است.ارزش دلاری این محموله ۳۷دستگاهی، ۶۴۵ هزار و ۳۳۱دلار است. این اسپورتیج ها که با ارز مجع وارد شده اند، ۷۹۱میلیون و ۴۲۰هزار تومان برای وارد کننده یا واردکننده هایش هزینه داشته است. قیمت هر دستگاه این اسپورتیج ها حدود ۱۷هزار دلار است که با دلار ۱۲۲۶ تومانی معادل ۲۱میلیون تومان می شود. این در حالیست که هر دستگاه کیا اسپورتیج در ایران حدود ۹۵میلیون تومان قیمت دارد.

همچنین محموله ۲۴دستگاهی دیگری از کیا اسپورتیج از کره جنوبی وارد شده است که ۳۴۰هزار دلار ارزش داشته اند. معادل ریالی این ۲۴دستگاه که با ارز مرجع وارد شده اند، ۴۲۴میلیون تومان عنوان شده است. در کنار این مورد، نام یک دستگاه اسپورتیج ۲۰هزار دلاری نیز دیده می شود که با استفاده از ارز مرجع از امارات وارد شده است.از دیگر خودروهای کیای کره ای که با ارز مرجع وارد شده ، یک دستگاه کیا پیکانتو و کیا سراتو است که ارزش هرکدام تنها ۱۰هزار دلار است. هر دستگاه کیا سراتو در بازار ایران ۶۰میلیون تومان به فروش می رسد. همچنین دو دستگاه کیا کادنزای ۲۰ هزار دلاری نیز از امارات با ارز مرجع به ایران وارد شده اند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها