کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کارنامه بازارهای داخلی در نخستین ماه تابستان / نمودار


کد خبر : ۱۳۸۹۹پنجشنبه، ۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۴:۲۵۱۳۶۰ بازدید

يكی از روش‌های پيش‌بينی قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهای قيمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش ...

يكی از روش‌های پيش‌بينی قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهای قيمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.
 

بازار سهام

عقبگرد بورس در آخرین روزهای ماه صعودی 

دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت 406 واحدی (معادل 6/0درصد) در 67 هزار و 644 واحد متوقف شد. با این حال، شاخص رشد ماهانه 6 درصدی را ثبت کرد. در این شرایط، در بازه یک ماه منتهی به روز توافق هسته‌ای (23 تیر) رشد 11 درصدی شاخص کل مشاهده می‌شود. بنابراین، بسیاری از نوسان‌گیران با شناسایی سود، تصمیم به خالی کردن سبد سهام خود گرفتند. در حالی که بیشتر کارشناسان روند نزولی فعلی را موقتی می‌دانند، اما عواملی مانند نزول دوباره قیمت نفت به سطح 50 دلاری (WTI) و همچنین افت قیمت دلار به سطوح کمتر از 3300 تومان بار دیگر نگرانی‌هایی را درباره برآورده شدن سود پیش‌بینی‌شده شرکت‌ها به وجود آورده است. انتشار گزارش‌های مالی سه ماهه نیز تا حدودی بر شدت نگرانی‌ها افزوده است، زیرا تا کنون عملکرد مناسبی در این گزارش‌ها رویت نشده است.
 

 

بازار ارز

بازگشت قیمتی به قبل از شوک «هسته»ای 

در معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا با افت ماهانه نیم درصدی به قیمت 3265 تومان معامله شد. دلار ماه اخیر را پیرو افزایش امیدواری‌ها برای رسیدن به توافق هسته‌ای با روند نزولی آغاز کرد. در این میان، با شوک ناشی از توافق هسته‌ای به ارز، قیمت دلار تا سطح 1180 تومانی نیز سقوط کرد. در ادامه اما، معامله‌گران کف قیمتی را شناسایی کردند و قیمت‌ها در مدار صعودی قرار گرفتند. در بازار دیروز نیز شاهد رشد تقاضای ارز بودیم، این عامل در کنار کاهش عرضه در این بازار رشد قیمتی را رقم زد. در این خصوص، روز گذشته صرافی بانک‌ها به‌عنوان تنها فروشندگان ارز مشاهده شدند. بر این اساس، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که فعالان بازار، قیمت‌های کنونی را برای ارز پایین ارزیابی می‌کنند و انتظار افت قیمتی در این بازار وجود ندارد.
 


بازار سکه

رکورد مجدد سکه در مسیر معکوس 

دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 3 هزار تومانی به قیمت 866هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، در طول یک ماه گذشته حدود5/ 5 درصد افت قیمت پیدا کرد که بیشترین زیان از آبان92 جاری محسوب می‌شود. این در شرایطی بود که دلار تقریبا در ثبات نسبی به سر برد، اما طلای جهانی افت حدود 9 درصدی را تجربه کرد. عدم حرکت همگام سکه با اونس طلا سبب شد تا ماه گذشته، حباب منفی سکه نیز مثبت شود. به عبارت دیگر، سکه که مدت‌ها به علت کمبود تقاضا در قیمت‌هایی کمتر از ارزش ذاتی معامله می‌شد، در روزهای پایانی ماه تیر نسبت به ریزش‌های شدید قیمت اونس طلا مقاومت نشان داد. در ادامه نیز چشم‌انداز بازار طلای جهانی روشن نیست و قیمت دلار نیز به نظر نمی‌رسد نوسانات سنگینی را تجربه کند.
 

 

بازار طلای جهانی

تداوم نگرانی‌ها در بازار طلا 

دیروز ساعت 16، اونس طلا به قیمت 1095 دلار معامله می‌شد. به این ترتیب، اونس طلا از سطح 1200 دلاری فاصله گرفت و برای چند روز است که حول سطح 1100 دلای نوسان می‌کند. بنابراین در مجموع یک ماه اخیر افت 8/ 8 درصدی را تجربه کرد. هرچند دلایل متعددی از جمله کاهش نگرانی از وضعیت یونان، توافق هسته‌ای کشورمان (افزایش امنیت در فضای جهانی) و نگرانی از وضعیت اقتصادی چین بر این افت موثر بوده‌اند؛ اما مهم‌ترین دلیل این تغییر کانال، امیدواری به افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو در ماه‌های پیش رو است. این اقدام از طرفی باعث افزایش شاخص دلار آمریکا و از سوی دیگر منجر به کاهش جذابیت خرید طلا (به علت نداشتن سود، مشابه سپرده‌گذاری در بانک‌ها) می‌شود. در صورت تحقق این امر، برخی کارشناسان پیش‌بینی افت قیمت‌ها تا محدوده 1050-1000 دلاری را نیز دارند.
 

 

بازار اوراق مسکن

سایه رکود مسکن در بازار «تسه»ها 

دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212)، با افت اندک 7/ 0 درصدی به قیمت 72 هزار و 391 تومان معامله شدند. در مجموع یک ماه گذشته، اوراق مزبور افت 3 درصدی را تجربه کردند که بیان می‌کند در فصل تابستان نیز تقاضای قابل توجهی برای اوراق مزبور شکل نگرفته است. هرچند بخشی از این کمبود تقاضا مربوط به قرار داشتن در ماه مبارک رمضان بود؛ اما پس از اتمام این ماه نیز هنوز رونق قابل توجهی در بازار مسکن به چشم نمی‌خورد. بنابراین رکود نسبی در بازار مسکن همچنان ادامه دارد و در نتیجه اوراق تسهیلات مسکن نیز روند متعادلی را ادامه می‌دهند؛ به‌طوری که بازه نوسان قیمت‌ها از اواخر فروردین محدوده 75-70 هزار تومانی بوده است. تقویت سمت عرضه «تسه»ها در کنار جذب بخشی از تقاضای خرید مسکن به تسهیلات جدید بانکی، موجب آرامش نسبی قیمت‌ها شده است.
 

 

بازار نفت

افت سنگین نفت در ماه تیر 

دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 3/ 50 دلار معامله می‌شد. در مقیاس ماهانه، نفت خام آمریکا با افت بیش از 6/ 15درصدی، بدترین عملکرد را در میان بازارهای مورد بررسی تجربه کرد. رشد شاخص دلار آمریکا، توافق هسته‌ای کشورمان با اعضای 1+5، ضعف اقتصاد چین و توقف نسبی افت تعداد دکل‌های حفاری شیل مهم‌ترین عوامل کاهش قیمت نفت در مدت مزبور محسوب می‌شوند. در این شرایط، همچنان موجودی نفت در سطوح بسیار بالایی قرار دارد و آمارها هیچ نشانی از کاهش تولیدات کشورهای مختلف ندارد؛ بنابراین، در صورت بالا ماندن شاخص دلار، رشد قیمت نفت دور از انتظار است. ریزش بیشتر قیمت‌ها در کوتاه‌مدت نیز به علت فشاری که بر تولیدکنندگان نفت شیل می‌گذارد، دشوار به نظر می‌رسد و شاید افزایش صادرات نفت کشورمان در پی لغو تحریم‌ها شوکی به این بازار وارد کند.
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها