کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ركود بازار مسكن، توليد كاشی و سراميک را نصف كرد


کد خبر : ۱۳۸۹۷چهارشنبه، ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۴:۰۳۳۷۱۶ بازدید

بيست‌وسومين نمايشگاه بين‌المللی كاشی، سراميک و چينی بهداشتی درحالی برگزار مي‌شود كه اين صنعت به‌شدت تحت تاثير ركود بازار مسكن ...
ركود بازار مسكن، توليد كاشی و سراميک را نصف كردركود بازار مسكن، توليد كاشی و سراميک را نصف كرد

بيست‌وسومين نمايشگاه بين‌المللي كاشي، سراميك و چيني بهداشتي درحالي برگزار مي‌شود كه اين صنعت به‌شدت تحت تاثير ركود بازار مسكن، روزهاي سختي را سپري مي‌كند. به گفته مدير انجمن كاشي و سراميك؛ بيش از 133 كارخانه در اين حوزه فعاليت مي‌كنند كه از اين ميان حدود 100 كارخانه عضو انجمن هستند.

به گزارش تعادل، بهنام عزيززاده گفت: اين دوره از نمايشگاه با حضور 230 شركت فعال درحوزه كاشي، سراميك، چيني بهداشتي، مواد اوليه، ماشين‌آلات و... درحال برگزاري است كه از اين ميان 50 شركت از اعضاي انجمن كاشي و سراميك هستند. وي ادامه داد: 46 شركت خارجي از 9 كشور ايتاليا، اسپانيا، اوكراين، بلغارستان، امريكا و... حضور دارند و مابقي شركت‌ها ايراني هستند.

عزيززاده ضمن اشاره به تاثير ركود بازار مسكن در توليد محصولات كاشي و سراميك گفت: درحال حاضر توليد كارخانجات اين صنعت بيش از مصرف داخلي است و هدف فعالان اين حوزه بر افزايش ميزان صادرات است. اين فعال حوزه صنعت كاشي و سراميك اظهار كرد: كاهش 50درصدي صدور پروانه‌هاي ساخت‌وساز و به تبع آن ركود در بازار مسكن موجب شده كه بخش قابل توجهي از محصولات كاشي و سراميك در انبار نگهداري شده و به فروش نرسند البته با اين وجود در سال گذشته بيش از 100ميليون مترمربع از محصولات در داخل كشور به فروش رسيد كه نسبت به توليدات اين محصول رقم قابل ملاحظه‌يي نيست.

وي تصريح كرد: از سال گذشته تاثير ركود بازار مسكن بر صنعت كاشي و سراميك خودنمايي كرد و كارخانه‌هاي توليد كاشي و سراميك تنها از 50 تا 60 درصد از ظرفيت بهره مي‌برند. درحالي كه مصرف داخلي اين محصولات بايد حدود 200 تا 300 ميليون مترمربع درسال باشد. عزيززاده با اشاره به اهميت صادرات در شكوفايي صنعت كاشي و سراميك گفت: كيفيت محصولات اين صنعت با برندهای روز دنيا قابل رقابت است و انجمن به دنبال يافتن بازارهای هدف، جديد و ماندگار است.

وي افزود: متاسفانه صادرات محصولات صنعت كاشي و سراميك به افغانستان، آذربايجان و عراق كاهش يافته است و باتوجه به آنكه تجمع صادرات به سمت كشور عراق است، تلاش مي‌شود تا اين تجمع از ميان رفته و محصولات كاشي و سراميك به اكثر كشورها صادر شود.

مدير انجمن كاشي و سراميك اظهار كرد: رونق بازار مسكن در سال95 بر افزايش قيمت محصولات كاشي و سراميك بسيار اندك خواهد بود زيرا بازار كشش افزايش قيمت ندارد و قيمت محصولات متناسب با افزايش مواد اوليه، حامل‌هاي انرژي و... تغيير مي‌كند. به گفته عزيززاده هم‌اكنون بسياري از شركت‌هاي توليد‌كننده محصولات كاشي و سراميك براي ادامه بقا و حفظ سهم خود در بازار مجبور به فروش محصولات خود با قيمت كمتر از هزينه تمام‌شده توليد هستند، به عنوان نمونه برخي از شركت‌ها محصولات خود را با 25 تا 30درصد زير قيمت به فروش مي‌رسانند.


 حيات صنعت كاشي و سراميك وابسته به صادرات است

مديرعامل شركت كاشي و سراميك مرجان بااشاره به فعاليت 24 ساله اين شركت درصنعت كاشي و سراميك به «تعادل» گفت: هدف اين شركت ارائه بهترين كيفيت به همراه افزايش تنوع درمحصولات است به همين دليل از بهترين مواد اوليه، تجهيزات و پرسنل بهره مي‌برد.

فرزاد معصومي افزود: خاك بدنه، آلومينيوم و زينك محصولات در داخل تامين مي‌شود اما بخشي از مواد كه مربوط به چاپ ديجيتال، لعاب و... از اسپانيا و ايتاليا تهيه مي‌شود و اكثر ماشين‌آلات نيز از ايتاليا وارد مي‌شود. وي ادامه داد: باتوجه به آنكه توليد كاشي و سراميك در ايران 2برابر مصرف داخلي است و بقاي اين صنعت در صادرات محصولات آن است. اين شركت به دنبال افزايش صادرات محصولات خود است البته از 18سال گذشته به اروپا، ‌كانادا، ‌استراليا و... صادرات صورت مي‌گرفته است كه به علت اعمال تحريم‌ها و افزايش هزينه حمل‌ونقل ميزان صادرات كاهش يافته و درحال حاضر مقصد اصلي صادراتي شركت، كشورهاي آسياي ميانه، افغانستان، عراق است. وي درپايان ضمن انتقاد از برخي سازندگان ساختمان گفت: ركود بازار مسكن كارخانه‌هايي را كه محصولات با كيفيت درحوزه كاشي و سراميك توليد مي‌كردند، با مشكل مواجه كرد زيرا انبوه‌سازان براي صرفه اقتصادي بيشتر به دنبال كاشي‌هاي ارزان‌قيمت بوده و در اين ميان كارخانه‌هاي توليد محصولات بي‌كيفيت ضربه كمتري را احساس كردند البته اميد مي‌رود كه با بازگشت رونق به بازار مسكن، كيفيت جايگاه خود را به دست آورد و استقبال از محصولات كارخانه‌هاي كيفي‌ساز افزايش يابد.


كاهش 10درصدي قيمت محصولات براي حفظ سهم در بازار

محل دايمي نمايشگاه‌هاي تهران درحالي شاهد برگزاري بيست‌وسومين نمايشگاه بين‌المللي كاشي و سراميك است كه فعالان صنايع و تجهيزات آشپزخانه، حمام، سونا و استخر نيز سيزدهمين دوره از نمايشگاه‌هاي اين صنايع را برگزار مي‌كنند. گفتني است اگرچه صنايع وابسته به بخش ساختمان براين بخش تاثيرگذار هستند شرايط حاكم بر حوزه ساختمان و مسكن نيز در وضعيت صنايع وابسته موثر است. مديرعامل شركت مزو (توليد كابينت روشويي ضدآب) ضمن اشاره به تلاش اين شركت براي ايجاد تنوع بيشتر در محصولات به «تعادل» گفت: حدود 60درصد از مواد اوليه از داخل تامين مي‌شود درحالي كه با افزايش كيفيت ورقه‌هاي پي‌وي‌سي و يراق‌آلات مي‌توان اين سهم را به 100درصد افزايش داد.

مسعود نظرپور افزود: اگرچه ورقه‌هاي پي‌وي‌سي در كاشان و اصفهان توليد مي‌شود اما به علت تغيير مداوم كيفيت اين محصولات نمي‌توان به اين كالاها اطمينان كرد و شركت و نمي‌توان براين محصولات تكيه كرد و اين ورقه‌ها درحال حاضر از چين و تركيه وارد مي‌شوند. وي ادامه داد: اعمال تحريم‌ها بر ميزان صادرات اثرگذار بوده است و اگرچه اين شركت صادراتي به افغانستان، آذربايجان، عراق و ارمنستان داشته اما ميزان آن قابل توجه نيست. مديرعامل شركت مزو ضمن اشاره به تاثير منفي ركود بازار مسكن در فروش محصولات شركت مزو اظهار كرد: ركود مسكن فروش محصولات را به نصف كاهش داده است ضمن اينكه شركت براي حفظ سهم خود در بازار مجبور به كاهش 10درصدي قيمت محصولات خود نسبت به سه سال گذشته شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها