کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اونس طلا در تب و تاب؛ بازار تهران در آرامش


کد خبر : ۱۳۸۹شنبه، ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۴:۳۹۲۸۱۹ بازدید

شاید بتوان گفت مهم‌ترین شاخصه هفته گذشته برای بازارهای سکه و ارز تهران، کاهش شدید نوسانات قیمتی بود.
اونس طلا در تب و تاب؛ بازار تهران در آرامشاونس طلا در تب و تاب؛ بازار تهران در آرامش

این روند در سایه انتظارات بازاریان، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران دلار و طلا برای رویدادی که قدرت تکان دادن این بازارها را داشته باشد، شکل گرفت. رفتار بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالا هم به تبع بازارهای نقدی، در پیش گرفتن همین مسیر بود.

بازار آتی سکه در طول هفته گذشته هرچند نوسان قیمتی بسیار کمی را شاهد بود – که این امر می‌تواند منجر به کاهش حجم معاملات بازار شود - اما به نسبت هفته پیش از آن توانست در شرایط افت شدید نوسان‌ها، ارقام خوبی را برای حجم قراردادهای معامله شده به ثبت برساند. این در حالی بود که با کاهش‌های تدریجی وجه تضمین مورد نیاز برای معاملات، وجه تضمین این بازار در حال حاضر سه میلیون و 300 هزار تومان است که رقم جذابی برای ورود معامله‌گران به داد و ستدهای آتی به حساب می‌آید.

بازارهای سکه و طلا طی روزهای گذشته باز هم ترجیح دادند به واکنش‌های هیجانی اونس فلز زرد بی‌تفاوت باشند و با آرامش در مسیری کم هیجان پیش روند. جو آرام بازار ارز و سکه در هفته گذشته باعث شد تا به میزان زیادی از حجم داد و ستدهای بازار کاسته شود. نوسانات اندک سکه نقدی در این هفته در محدوده 957 تا 977 هزار تومان دنبال شد و تغییرات قیمتی دلار بازار آزاد هم بین 3030 تا 3060 تومان بود. دلیل این مساله این بود که در طول هفته گذشته بر خلاف هفته‌های پیش از آن، بازارها با حجم بسیار کمی از اخبار تاثیرگذار روبه‌رو بودند و هیچ رویدادی موفق نشد جهت خاصی به این بازار بی‌رمق دهد. معامله گران بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالا هم هفته گذشته را با جنب و جوش اندکی پشت سر گذاشتند. یکی از دلایل اینکه با وجود نوسانات اندک، سکه‌های این بازار توانستند ارقام بیش از 8000 قرارداد را برای حجم معاملات خود ثبت کنند، میزان وجه تضمین بود که توانست به داد بازار رسیده و معامله‌گران را ترغیب به حضور در معاملات کند. البته در آخرین روز کاری بازار آتی، کمترین میزان حجم معاملات در طول هفته گذشته و با رقم کمتر از 4000 قرارداد ثبت شد. دامنه نوسان سررسیدهای آتی به دلیل شدت گرفتن انتظارات بازار برای رسیدن سیگنال‌های اثرگذار آنقدر اندک بود که به غیر از چهارشنبه (والبته برای دو سررسید دور بازار در روز شنبه)، این سکه‌ها تمام طول هفته را در دامنه زیر یک درصد مثبت و منفی طی کردند. چهارشنبه تنها روزی بود که اندکی بر دامنه نوسان افزوده شد؛ اما باز هم میزان تغییرات قیمتی اندک بود. 

شنبه گذشته به رغم رسیدن چند خبر امیدوارکننده پیرامون روابط دیپلماتیک کشورمان، بازار تهران ترجیح داد از صحبت‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی تاثیر بپذیرد که گفته بود نباید توقع داشت با لغو تحریم‌ها - که البته در کوتاه مدت هم صورت نمی‌گیرد – مشکلات اقتصادی کشور به سرعت حل و فصل شود. به این ترتیب کمی بر بهای سکه نقدی، آتی و دلار افزوده شد؛ اما مجددا این روند اصلاح شد و قیمت‌ها به قیمت آخر وقت روز پنج‌شنبه نزدیک شدند. همین روند تا حدودی در روزهای بعد نیز تکرار شده و نوسان اندک بازار منجر به نزدیکی قیمت‌ها به هم، در روزهای پی‌در‌پی شد. به اعتقاد برخی کارگزاران این بازار اما حجم معاملات این روز به نسبت نوسانات بسیار اندک بازار (پایین‌ترین و بالاترین قیمت روز شنبه حدود 10 هزار تومان بود)، مناسب بود و کاهش وجه تضمین‌ها هم پوزیشن‌های جدیدی را وارد بازار آتی کرده بود که این مساله می‌توانست نوید بخش افزایش حجم معاملات در روزهای پیش روی این بازار باشد. 

می توان گفت در هفته گذشته دلار بازیگر اصلی میدان بود و سکه‌های نقدی و آتی به میزان فراوانی از تغییرات این ارز مهم تبعیت می‌کردند و از آنجا که تغییرات دلار هم در دامنه محدودی دنبال می‌شد، بازار سکه هم آرام بود. به طور مثال در آخرین روز هفته گذشته، درحالی که اونس طلا با ریزش شدید قیمت مواجه شده بود، سکه‌های آتی و نقدی به میزان کمی کاهش بها داشتند که به نظر می‌رسید از ثبات قیمتی دلار در این روز تاثیر پذیرفته بودند. بازار دلار این روزها به ثبات نسبی رسیده است و نوسانات ناچیز آن هم در پی روند عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود. این طور به نظر می‌رسد که بانک مرکزی به مرحله اولیه هدف خود که ثبات این بازار بود تا حدودی دست یافته است. این روزها در پی این ثبات نسبی، حضور سفته بازان در این بازار از حالت مخرب خارج شده و از آنجا که این قشر اکنون با خرید و فروش دلار، به تعادل بازار کمک می‌کنند، موجب بالا رفتن نقدشوندگی این بازار شده و به خودکنترلی نرخ این ارز مهم منجر می‌شوند. به عقیده برخی تحلیلگران بازار ارز، تا زمان مذاکرات ژنو، بعید به نظر می‌رسد که تقاضای سفته بازی مخرب وارد بازار ارز شود و احتمالا بازارها به نوسانات اندک خود ادامه می‌دهند. 

روز چهارشنبه بر خلاف چند روز قبل از آن، خبرهایی وجود داشت که به میزان اندکی توانست به نوسانی شدن بازارها کمک کند؛ اما باز هم توانایی جهت دهی جدی و تعیین مسیر را نداشت. از جمله این اخبار تلاش برای از سرگیری کامل روابط دیپلماتیک میان ایران و انگلستان بود؛ اما در سوی دیگر، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد که فعالیت سایت فردو هیچ گاه تعطیل نخواهد شد. از سوی دیگر خبری شنیده شد مبنی‌بر اینکه برخی دیپلمات‌های غربی بر این باورند که بعید است 1+5 در مذاکرات هفته آینده پیشنهاد لغو فوری تحریم‌ها را ارائه کند و این احتمال وجود دارد که غرب با پیشنهادهاي قبلی خود به مذاکرات هسته‌ای بیاید. همزمان روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» هم گزارش داد که ایران احتمالا در دور جدید مذاکرات پیشنهاد توقف غنی‌سازی در سطح بالا در قبال کاهش بخشی از تحریم‌ها را ارائه می‌کند. این اخبار و گمانه‌زنی‌ها که از جنس مثبت و منفی بودند، نتوانستند جهتی جدی به بازار روز چهارشنبه بدهند.
روزهای 15 تا 17 اکتبر امسال، رویدادهایی را در خود دارند که نگاه بازار تهران و بازارهای جهانی طلا را به طور مستقیم به خود دوخته‌اند. از یک سو مذاکرات ژنو در روزهای 15 و 16 اکتبر (دوشنبه و سه شنبه) خواهد بود که بازار تهران احتمالا ترجیح خواهد داد در روزهای نزدیک به این موعد، واکنشش نسبت به این موضوع، ریزش قیمت‌ها باشد؛ از سوی دیگر 17 اکتبر (پنج‌شنبه) قرار است کنگره آمریکا پیرامون افزایش یا کاهش سقف بدهی‌ها تصمیم‌گیری کند و عکس العمل اونس طلا به این مساله در نهایت روز جمعه مشخص خواهد شد. 
این احتمال وجود دارد که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه اين هفته، با افزایش بهای اونس طلا در نتیجه انتظار معامله‌گران این بازار برای تصمیم‌گیری کنگره روبه‌رو باشیم. به نظر می‌رسد بازار تهران فرصت دارد به هر دو موضوع واکنش نشان دهد، اما با نگاهی به روند تغییرات دو بازار داخلی و جهانی در چند هفته گذشته در می‌یابیم که بازار تهران علاقه چندانی به تبعیت از روند اونس نداشته و ترجیح می‌دهد بیشتر از مسائل سیاسی در حوزه‌های داخلی و خارجی مرتبط با ایران، تاثیر بگیرد. البته برخی تحلیلگران هم بر این باورند که از آنجا که بازارها تاکنون – که چند روزی بیشتر تا مذاکرات ژنو باقی نمانده – واکنش خاصی از خود نشان نداده‌اند، به نظر می‌رسد بعد از این هم چنین نخواهند کرد؛ چراکه تجربه سال‌های قبل نشان می‌دهد بازارها در شرایط مشابه این چنینی، از یک ماه پیش از موعد مذاکرات، به این مساله با گمانه‌زنی‌های مختلف، واکنش‌های هیجانی نشان داده‌اند. 

اونس طلا به کجا می‌رود؟

گروه بورس کالا - برخلاف آرامشی که هفته گذشته در بازارهای داخلی مشاهده می‌شد، بازار جهانی طلا روزهای پراسترسی را پشت سر گذاشت. دولت آمریکا با چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کرد که سرمایه‌گذاران و حتی تحلیلگران بازار طلا را با سردرگمی شدید روبه رو کرده بود. اونس طلا در میان این جو نا آرام طی روزهای گذشته، ارقام قابل توجهی را ثبت کرد. بهای جهانی طلا که در پایان معاملات روز جمعه 12 مهر، با 1311 دلار از بازار خداحافظی کرده بود، با اتمام تعطیلات پایان هفته و درحالی که دولت فدرال آمریکا وارد هفتمین روز تعطیلی خود شده بود، معاملات دوشنبه هفته گذشته را با نوسان فراوان و در نهایت با بهای 1323 دلار به پایان رساند.  بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی از این مساله تعجب کرده‌اند که چرا قیمت طلا به رغم تعطیلی دولت آمریکا، کاهش ارزش دلار و همچنین روزهای نگران کننده پیش رو به دلیل احتمال ورشکستگی این کشور، با افزایش چندانی روبه‌رو نشده است؛ بحران تعطیلی دولت آمریکا در سال 1995 میلادی، منجر به افزایش قیمت جهانی طلا شده بود، ولی این بار این مساله در ابتدای امر به کاهش شدید بهای این فلز منجر شد و پس از آن طلا سعی کرد مسیر صعود را در پیش بگیرد، اما از آنجا که تعطیلی دولت به ناچار به برخی اقدامات انقباضی مالی می‌انجامد، این امر به فلز زرد، اجازه افزایش شدید بها را نمی‌دهد. 
قیمت اونس فلز زرد طی هفته گذشته هم زیر فشار شدید ناشی از بحران بودجه و سقف بدهی‌های آمریکا قرار داشت. کنگره آمریکا تا 5 روز دیگر فرصت دارد تا سقف بدهی‌های دولت را افزایش دهد؛ در غیر این صورت دولت آمریکا برای نخستین بار ورشکست خواهد شد. تا روز چهارشنبه، طلای جهانی هنوز بالای 1300 دلار معامله می‌شد؛ اما به دنبال امیدواری سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به حل و فصل بحران بودجه و سقف بدهی‌های آمریکا ارزش دلار افزایش یافت و قیمت طلا روز پنح شنبه با کاهش روبه‌رو شده و بار دیگر به کانال 1200 دلاری سقوط کرد. این روند روز گذشته نیز ادامه پیدا کرد و نوسانات اونس فلز زرد در محدوده 1284 تا 1291 دلار دنبال شد. این درحالی بود که به دلیل چالش‌های اخیر دولت آمریکا و نامعلوم بودن آینده مشخصی برای اقتصاد این کشور، در ابتدای هفته گذشته اغلب تحلیلگران بازار طلای آمریکا برای این هفته، انتظار افزایش بهای این فلز گرانبها را داشتند. 

اما در روزهای پایانی هفته، بازار روند دیگری را در پیش گرفت؛ یک دلیل این مساله این بود که وزرای دارایی گروه 20 طی مذاکرات خود در روز جمعه اظهار امیدواری کردند که دولت و کنگره آمریکا برای جلوگیری از ورشکستگی این کشور به توافق نهایی دست یابند؛ همچنین وزیر دارایی و رییس فدرال رزرو آمریکا در مراسم شام پنج‌شنبه گذشته در حضور سایر وزرای دارایی گروه 20 ابراز اطمینان کردند که توافق بر سر بودجه و سقف بدهی‌های آمریکا به موقع حاصل خواهد شد. از طرفی وزیر دارایی روسیه که کشورش میزبان نشست گروه 20 است، تاکید کرد مقام‌های ارشد آمریکایی اطمینان دادند که این بحران تا 17 اکتبر حل و فصل خواهد شد. این امیدواری‌ها در نهایت به ریزش بهای اونس طلا منجر شد.
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها