کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افکار عمومی منتظر معجزه در قیمت خودروی داخلی نباشد!


کد خبر : ۱۳۸۵۹سه شنبه، ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴:۲۴۸۷۵۲ بازدید

«منتظر کاهش قیمت خودرو هستیم.» این شاید بیشترین جمله‌ای باشد که مردم در روزهای اخیر و پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ...

«منتظر کاهش قیمت خودرو هستیم.» این شاید بیشترین جمله‌ای باشد که مردم در روزهای اخیر و پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای می‌گویند. اثر برداشته شدن تحریم‌ها، توقع کاهش قیمت خودرو را برای افکار عمومی ایجاد کرده، توقعی که با توجه به فاکتورهایی که قیمت تمام شده خودروهای داخلی را تعیین می‌کند، دور از دسترس به نظر می‌رسد.

کاهش یا افزایش محصولات صنعتی، دارای مولفه‌هایی نظیر تورم، حقوق و دستمزد و نرخ ارز است، همین مولفه‌ها است که می‌تواند هزینه تمام شده یک محصول را بالا و پایین ببرد. اما در اثر تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران در طول سال‌های گذشته، موانعی سر راه تولیدکنندگان داخلی به وجود آمده که در بالا رفتن هزینه تمام شده آنها تاثیر بسزایی داشته است، موانع به وجود آمده در نقل و انتقال پول و سخت‌تر شدن دسترسی به مواد اولیه از جمله همین مشکلات هستند. حالا صنعت ایران در انتظار برداشته شدن تحریم‌ها، برای تسهیل فعالیت و توسعه خود است، اما پرسش اینجاست که آیا برداشته شدن تحریم‌ها موجب کاهش قیمت خودرو به‌عنوان یکی از کالاهای پر اهمیت در جامعه ایرانی می‌شود؟

وزیر صنعت : قیمت خودروی داخلی کاهش نمی‌یابد
 

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کاهش قیمت خودروی داخلی تا زمانی که تورم اندک وجود دارد، امکان‌پذیر نیست و نباید انتظار کاهش قیمت را داشت.

محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه کلنگ‌زنی منطقه ویژه اقتصادی نمین، اظهار کرد: ‌افزایش یا کاهش قیمت خودرو دست ما نیست بلکه تعیین قیمت در بازار مصرف انجام می‌شود و تا زمانی که در کشور تورم وجود دارد، امکان کاهش قیمت خودرو وجود ندارد.

وی تصریح کرد: ما فقط تلاش می‌کنیم تا از افزایش قیمت خودرو جلوگیری کرده و با افزایش تولید داخلی توانمان را در این عرصه بالا ببریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خودروهای داخلی مطابق با شرایط داخل کشور قیمت‌گذاری شده و ما امیدواریم با ورود شرکت‌های خارجی و سرمایه‌گذاری آنها در این حوزه بتوان کار جدی و اساسی را در این زمینه انجام داد.

نعمت‌زاده در پاسخ به سؤالی در مورد توافق هسته‌ای و احتمال برداشته شدن تحریم‌ها از صنعت خودرو افزود: توسعه صنعت خودرو به عنوان یکی از اولویت‌های کشور است به طوریکه تولیدکنندگان ما در سخت‌ترین شرایط تحریم نیز سعی داشتند تا تولید کیفی را انجام دهند.

وی با یادآوری اینکه ما بعد از تحریم‌ها امکان حضور سرمایه‌گذاران خارجی را در بخش صنعت خودرو با انگیزه صادرات به دیگر کشورها فراهم می‌کنیم، بیان کرد: ما از شرکت‌های خارجی صنعت خودرو دعوت می‌کنیم تا با سرمایه‌گذاری کلان در صنعت خودروی ایران زمینه صادرات آن را به کشورهای دیگر با برند مشهور فراهم آورند.

نعمت‌زاده اضافه کرد: در زمینه قطعه‌سازی نیز بعد از مذاکرات اخیر و توافق هسته‌ای ما در حال رایزنی با قطعه‌سازان سایر کشورها هستیم تا زمینه تولید قطعات مرغوب و با کیفیت و صادرات آن فراهم آید.

سیر نزولی در قیمت خودرو رخ نخواهد داد

ساسان قربانی، عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو، در گفت و گو با فرصت امروز در پاسخ به این پرسش اظهار می‌کند: ‌«درباره یک محصول صنعتی که قیمت تمام شده آن تابع فرمول‌های ریاضی است باید یک تحلیل کارشناسی برای کاهش قیمت وجود داشته باشد. قیمت تمام شده یک محصول عبارت است از مواد اولیه، حقوق و دستمزد، سربار (حمل‌و‌نقل، برق، آب، گاز...)، ماشین‌آلات و تجهیزات. آیا حقوق و دستمزد، قیمت مواد اولیه، مالیات، قیمت حامل‌های انرژی، میزان تورم و مواردی از این قبیل که در قیمت تمام شده خودرو تاثیر گذارند، کاهش پیدا خواهد کرد؟ با وجود تورم در کشورمان چگونه توقع داریم که قیمت‌ها کاهش پیدا کند؟»

عبدالله بابایی، معاون پیشین فروش ایران خودرو و کارشناس صنعت خودرو، در این زمینه به «فرصت امروز» می‌گوید: «کاهش قیمت خودرو، انتظاری کاملا بعید است. مگر هزینه تمام شده خودروسازان کاهش پیدا کرده که انتظار کاهش قیمت خودرو وجود دارد؟ فقط در یک صورت امکان کاهش قیمت خودرو وجود دارد که نرخ ارز کاهش پیدا کند. در این صورت به دلیل اینکه حدود 70‌درصد از هزینه‌ها مختص مواد اولیه است، می‌توان شاهد کاهش هزینه و در پی آن کاهش قیمت خودرو بود.»

همچنیـــن محمــدرضا نجفی‌منش، کارشناس صنعت خودرو، با اعتقاد به اینکه چنین توقعی کاملا بیجا است، تصریح می‌کند: «کاهش قیمت بر اثر کاهش قیمت ارز و تورم رخ می‌دهد، بنابراین تا زمانی‌که تورم و نرخ ارز تغییر محسوسی نکند، داشتن چنین توقعی کاملا بی‌مورد است.» او در گفت‌و‌گو با «فرصت‌امروز» می‌افزاید: «این توقع را عده‌ای برای مردم ایجاد می‌کنند تا پس از اینکه قیمت‌ها کاهش نیافت بگویند، این مذاکرات هیچ دستاوردی نداشته است.»

احتمال افزایش قیمت خودرو در مرداد ماه

افکار عمومی در انتظاری به سر می‌برد که حداقل تا پایان امسال حتی درصد اندکی از آن نیز محقق نخواهد شد. اما این توقع موجب شده که تقاضا برای خرید در بازار خودرو به تعویق بیفتد، با توجه به اینکه به تعویق افتادن تقاضا یکی از دلایل مهم رکودی است که این روزها سایه خود را بر سر تولید گسترانیده، این سوال مطرح است که آیا صنعت خودرو که در چند ماه اخیر رشد خوبی داشته، در اثر این عقب گرد تقاضا با چالشی که دیگر صنایع درگیر آن هستند، مواجه می‌شود؟ بابایی در پاسخ به این پرسش، تصریح می‌کند: «قطعا قیمت خودرو کاهش نمی‌یابد، بنابراین بهتر است کسانی که می‌خواهند، خودرو خریداری کنند، این کار را انجام دهند. البته به اعتقاد من تقاضا در بازار خودرو به تعویق نیفتاده و سیر عادی خود را طی می‌کند.»

نجفی‌منش در این زمینه معتقد است: «خوشبختانه مردم ما هوشمند هستند و وقتی ببینند که در مدت زمان کوتاهی تغییر صورت نگرفته، به خرید اقدام می‌کنند. ضمن اینکه افزایش قیمت خودرو در دست بررسی است و به احتمال زیاد در مرداد ماه، قیمت خودروهای داخلی افزایش پیدا خواهد کرد.» 

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرده که قیمت خودروهای داخلی کاهش نخواهد یافت. نکته دیگر این است که تورم در بودجه سال 1394، 15 تا 18‌درصد و نرخ ارز مبادله 2850 تومان در نظر گرفته شده و همچنین نهاده دستمزد نیز 17‌درصد افزایش داشته است. همه این موارد نشان می‌دهد که اگر افزایش قیمتی در بازار خودرو صورت نگیرد قطعا کاهش قیمتی در کار نخواهد بود. همه شواهد نشان می‌دهد، انتظار برای کاهش قیمت خودرو، دارای تحلیلی قابل اتکا نیست. در بهترین حالت پس از اجرایی شدن اقدام جامع مشترک آثار برداشته‌‌شدن این توافق را در سه ماهه آخر سال‌جاری شاهد خواهیم بود، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که فقط تاثیر روانی بتواند روی همه مولفه‌های اقتصادی تاثیرگذار باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها