کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ظریف و صالحی در مورد توافق هسته ای در مجلس چه گفتند؟


کد خبر : ۱۳۸۳۸سه شنبه، ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶:۳۸۲۶۶۰ بازدید

بعد از توافق هسته ای در هفته گذشته، دیروز دوشنبه این توافق در قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل با اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت ...

بعد از توافق هسته ای در هفته گذشته، دیروز دوشنبه این توافق در قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل با اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت به تصویب رسید.

به گزارش تابناک، در همین راستا امروز محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان و همچنین آقای صالحی رئیس سازمان انرژی هسته ای برای ارائه گزارش به مجلس رفتند. در این جلسه وزیر امورخارجه رسماً متن توافق برجام را به مجلس تقدیم کرده است.


ظریف: با توجه به صحبت‌های مقام معظم رهبری تسلیم ایران را باید به خواب ببینند

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در گزارشی از روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به نمایندگان مجلس گفت: طرح صهیونیستی امنیتی‌سازی ایران فرو پاشید. آنچه به اثبات رسید عزت و سربلندی ایران بود. ثابت شد ایران در سخت‌ترین شرایط مقاومت می‌کند اما از خطوط قرمز اصلی خود عدول نمی‌کند. بر آمریکا ثابت شد با توجه به صحبت‌های مقام معظم رهبری تسلیم ایران را باید به خواب ببینند. هیچ کس هرگز نباید یک ایرانی را تهدید کند.

به اعتراف دوست و دشمن آن چیزی که به اثبات رسید سربلندی توام با حکمت ملت و رهبر فرزانه ما بود. در این مذاکرات طولانی بر همگان ثابت شد که ایران با 6 کشور به ظاهر قدرتمندت مذاکره می کند ولی باج نمی دهد. این مذاکرات ثابت کرد که ایران حاضر است فشارها را تحمل کند ولی از خطوط خود عدول نکند. به آمریکا ثابت شد که به قول رهبر، تسلیم ایران را به خواب ببیند.

وی همچنین گفت: غنی سازی، تحقیق و توسعه و هیچ کدام از تاسیسات هسته ای ما به هیچ وجه از بین نمی رود. روشن نمودیم که تسلیحات نظامی و دفاعی ما ربطی به برنامه هسته ای ندارد. نشان دادیم که آمریکا و غرب باید پاسخگوی جنایت های منطقه باشیم. بالا و پایین پریدن و عصبانیت رژیم صهیونیستی از این توافق طبیعی است.

ظریف ادامه داد: به این برنامه جامع اقدام مشترک می شود به جهت های مختلف به آن نگاه کرد. ولی باید به این توجه کرد که در هر مذاکره یک داده داریم و یک ستانده. باید دیه که داده و ستانده بود چه چیزی است.

وزیر امور خارجه همچنین افزود: جمهوری اسلامی ایران برای گرفتن امتیازی که برای بسیاری از کشورها "ورود ممنوع" بزرگ است امتیاز گرفته است و آن رفع ظالمانه تحریم‌ها است که از ابتدا غیرقانونی و نامشروع بوده است. برادران و خواهران گرامی ما هیچگاه ادعا نکرده و نمی کنیم که برنامه جامع اقدام مشترک کاملاً به نفع ایران است. تاکید می کنم که مذاکره یک بده بستان است و تا زمانی که هر دو طرف به خواسته های خود نرسند هیچ توافقی شکل نمی‌گیرد. اما این انعطاف‌ها همگی هدفمند است همچون کشتی‌گیری که در مثال مقام معظم رهبری برای برنده شدن در زمان و مکان مناسب برای دستیابی به امتیازهای بزرگتر دست به امتیاز کوجکتر می‌زند. اما دستی که نهایتاً به علامت پیروزی بالا می‌رود.

رئیس دشتگاه دیپلماسی کشور بیان داشت: شما بنگرید فردای توافق ریدمن در مصاحبه اختصاصی از اوباما می‌پرسد 6 قدرت در یک طرف و ایران در یک طرف، چرا ما نتوانستیم از این اهرم طوری استفاده کنیم که زیرساخت های غنی سازی ایران را به طور کامل برچینیم و از بین ببریم؟.

ظریف ادامه داد: امروز در دنیا هیچ کس نمی گوید که ایران تسلیم شد. اگر صحبت از تسلیم است تسلیم قدرت های بزرگ در برابر خواست این مردم بزرگ است. برای نتانیاهو و تندروهای آمریکایی کابوس وحشتناکی است که نه تنها سطرح ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی به یک باره شکست خورده است. مسیر ایران با روندی معقول ادامه پیدا می‌کند. با توجه به ضرورت برنامه هسته‌ای ما پیگیری شده است و جالب آنکه در همین مسیر از شورای امنیت هم خارج شده و تحریم‌های ضالمانه را فرو می‌شکنیم.


وی گفت: با توجه به اینکه برادر من دکتر صالحی که بنده و تمام هیئت مدیون تخصص و بزرگواری ایشان هستیم توضیحات فنی را طرح خواهند کرد.

ظریف همچنین گفت: در مورد تحریم‌ها؛ تحریم‌های اقتصادی و مالی در حوزه‌های بانکی، مالی، نفتی، گازی، پتروشیمی، تجاری، بیمه و حمل و نقل که به بهانه هسته‌ای توسط اتحادیه اروپایی و آمریکا وضع شده است در ابتدای توافق به طور کامل لغو و متوقف می‌شود. تحریم تحصیل دانشجویان در رشته‌های مرتبط با انرژی هسته‌ای که به مردم تحمیل شده بود به طول کامل لغو خواهد شد. برای اولی بار پس از سه دهه تحریم ممنوعیت خرید هواپیمای مسافربری رفع شده و امکان ارتقای ایمنی پروازهای ایران فراهم خواهد شد. ده ها میلیارد دلار از درآمدهای نفتی و... که از چند سال گذشته به دلیل تحریم ظالمانه آمریکا در خارج از کشور مسدود شده است به خزانه این مرز و بوم باز خواهد گشت. محدودیت فروش نفت منتفی می شود. بار دیگر صادرات فرش و خشکبار پا خواهد گرفت. فعالیت‌های بانکی و بیمه خدمات فاینانس خدمات تجارت وام های بلاعوض وام‌های ترجیحی فلزات گرانبها الماس صنایع پتروشیمی صنایع کشتیرانی و حمل و نقل و دیگر صنایع کشور از زیر یوغ تحریم‌های ظالمانه خارج می‌شوند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی و کشتیرانی شرکت ملی نفت ایران ایران ایر و سایر نهادها بانک ها و موسسات کشورمان و در مجموع حدوئد 800 شخصیت ایرانی حقوقی و حقیقی از زیر تحریم آزاد خواهند شد. برای اولین بار آمریکا ممنوعیت فعالیت شعبات شرکت‌های آمریکایی در ایران را لغو خواهد کرد. آمریکا و اروپا متعهد شده‌اند از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با هسته‌ای علیه ایران اجتناب کنند و از اعمال تحریم‌های گذشته تحت عناوین جدید خودداری کنند.

ظریف همچنین گفت: در حوزه همکاری بین‌المللی، قطعنامه شورای امنیت که تا دیروز این همکاری‌ها را غیرقانونی می‌دانست امروز کشورها را به همکاری با ایران تشویق می‌کند. تولید سوخت هسته‌ای تحقیق و توسعه فناوری‌های هسته‌ای پیشرفته و بسیاری از حوزه‌های دیگر حوزه‌های همکاری با ایران اعلام شده است. بر اساس برجام روز گذشته کلیه قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران لغو شد که نه تنها در مقایسه با تحریم‌های گذشته موشکی و تسلیحاتی ناچیز است بلکه پس از ماه‌ها مذاکره توانستیم تثبیت کنیم که این محدودیت‌ها حتی جزئی از توافق با 1+5 یا برجام به حساب نمی‌آید و لذا رعایت نشدن آنها به معنی نقض توافق نیست.

وزیر امور خارجه رد ادامه بیان داشت: تامین نیازهای ایران از طریق کمیسیون مشترکی که ایران نیز یکی از اعضای آن است تسهیل خواهد شد. تامین نیازهای دفاعی حتی از این مراحل نیز مستثنی شده است. زمانی به اهمیت این تغیرات اساسی نسبت به قطعنامه‌های سابق پی خواهید برد که توجه کنید تنها تا چند ماه قبل اکثریت اعضا به دنبال حفظ تمامی تحریم‌های 35 گانه اشاعه‌ای تسلیحاتی و موشکی با حفظ عبارات خطرناک در قطعنامه‌های قبلی بوده‌اند ولی با مقاومت فرزندان شما مردم انقلاب در خارج از چارچوب توافق رضایت دادند. ما موضع خود را به صورت شفاف در بیانیه ایران که دیروز پس از تصویب قطعنامه صادر و به عنوان سند شورای امنیت ثبت گردید منعکس گردید.

ظریف گفت: شاخصه یک توافق خوب از نظر همه ما رعایت خطوط قرمز و چارچوبهای اصلی ترسیم شده از سوی رهبر است. ما مفتخریم که در طول این مدت رعایت خطوط قرمز را سرلوحه خود داشته است. عدم ورود به موضوعات غیر هسته‌ای لغو فوری تحریم‌های اقتصادی و مالی لغو فوری قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله آن است. در طول چند ماه گذشته که با نزدیک شده به پایان مذاکرات خطوط قرمز نظام دقیقتر مشخص شدند و آنها را نیز پیگیری کردیم و امروز گزارش می‌دهم که در حد توان اکثریت این خط قرمزها و یا تمامی آنها را رعایت کرده‌ایم. تحریم های مرتبط با هسته‌ای به طور کامل در روز توافق لغو و در روز اجرایی شدن عملاً برداشته می‌شوند. تحریم های موشکی از ابتدا به محدودیت و بعد از مدت معینی برداشته خواهد شد.

وی ادامه داد: تحریم‌های اشاعه‌ای مربوط به کالاهای دو منظوره لغو و در عمل از سوی کانال با عضویت ایران انجام خواهد شد. در زمینه همزمانی لغو با امضای توافق و متناظر بودن اقدامات ایران که یکی از نکات رهبری بود ابتدا شورای امنیت کلیه قطعنامه‌های خود را روز گذشته لغو کرد این کار علیرغم مخالفت کنگره آمریکا انجام شد تا هیچ اقدامی توسط ما قبل از لغو کلیه قطعنامه ها صورت نگیرد.

ظریف گفت: پیش از شروع اقدامات ایران قبل از آنکه یک پیچ و مهره باز شود طرف های اروپایی و آمریکایی تحریم‌های خود را کتبا و عملاً لغو خواهند کرد. همزمان با اقدامات هسته‌ای ایران طرف مقابل نیز اقدامات قانونی و تدوین مقررات اجرایی و توجیه بنگاه‌های مالی و اقتصادی آنها هم انجام خواهند داد. اصل تناظر حتی در زمان‌بندی لغو کامل و نهایی تحریم‌ها توسط کنگره و ارائه پروتکل الحاقی به مجلس جهت بررسی و تصویب نیز رعایت شده است. در بحث راستی آزمایی اقدامات ایران قبل از برداشته شدن عملی تحریم های خطوط قرمز رعایت شده و نقش آژانس تنها نقشی کمی است.

وزیر امور خارجه افزود: در مراحل بعدی نیز دوره های زمانی معینی در نظر گرفته شده است. و هیچ چیز منجمله پایان رسیدگی شورای امنیت و رفع محدودیت تسلیحاتی و موشکی موکول به گزارش آژانس نخواهد بود. لذا به نفع می‌توانند اقدام کنند و به ضرر ما اجازه نداده ایم اقدام کنند.

وی ادامه داد: در آینده نیز همه نظارت ها بر طبق روش‌های معمول بین‌المللی در قالب پروتکل الحاقی خواهد بود و در برجام ذکر شده که درخواست‌ها با در نظر گرفتن حقوق ایران خواهد بود. در بحث دوران محدودیت‌ها تاکید بر خط قرمز مقام رهبری مبنی بر اینکه محدودیت غنی‌سازی و تحقیق و توسعه می‌بایست زیر 10 سال باشد.

ظریف همچنین بیان داشت: نهایتاً همانطور که در متن مشاهده می‌فرمایید دوره هشت ساله برای محدودیت برنامه غنی سازی و تحقیق و توسعه صراحتاً ذکر شده است. باز هم برای رعایت نگرانی های رهبری و مردم ایران در تمامی این دوره تحقیق و توسعه ادامه خواهد یافت و پیشرفته‌ترین سانترفیوژهای ما ادامه خواهند یافت. بلکه از بسیاری از اتهامات در آینده که می‌توانند به درخواست‌های غیرمنطقی برای دسترسی منجر شوند نیز جلوگیری خواهند کرد.

وی گفت: در مورد فوردو 6 زنجیره سانترفیوژ با کلیه زیرساخت‌ها باقی خواهند ماند. در این زمینه نیز خط قرمزها تا حد ممکن رعایت شده و به رهبری گزارش شده است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در مورد اراک می‌توان گفت که تمامی خط قرمزها به طور کامل رعایت شده است. نخست اینکه ماهیت آب سنگین به طور کامل حفظ خواهد شد. مجوز این اقدام که قبل از این دارای یک ممنوعیت شدید در قطعنامه‌های قدیم شورای امنیت بود بر اساس ماده 41 منشور در قطعنامه دیروز داده شده است. نگرانی رهبری در مورد تولید سوخت در داخل در متن اصلی تصریح شده است که ایران امکان تولید سوخت در داخل خاک خود را دارد. در توافق همچنین آمده است که سوخت اراک بعد از سوخت اولیه در ایران ساخته خواهد شد. بدین ترتیب نه تنها ایران وارد بازار انحصاری فروش مواد غنی شده می‌گردد بلکه تحریم فروش مواد اولیه هسته‌ای به ایران که 35 سال است علیه این مردم اعمال می‌شود با دستور شورای امنیت برداشته خواهد شد.


ظریف بیان داشت: تمامی مواردی که ماده 41 ذکر شده برای رفع تحریم‌ها و مقررات مربوط به آنها از دیروز فراهم می‌شود و حتی مجبور نیستیم منتظر روز اجرایی شدن بمانیم. برخلاف خواسته و اصرار دائمی طرف مقابل هیچ یک از سانترفیوژها و زیرساخت‌های آنها از کشور خارج نمی‌شوند و منهدم نمی‌شوند. با مقاومت بسیار شدید تیم ایرانی، طرف مقابل خواسته‌های اولیه خود برای نظارت و راستی‌آزمایی بر برنامه موشکی به طور کامل کنار گذاشته است.

وزیر امور خارجه گفت: من دوستان و کارشناسان عزیز را دعوت می‌کنم که فقط برای یک بار بند 9 اجرایی و بند ما قبل آخر مطالعه فرمایید. همچنین نحوه اشاره به موشک‌های بالستیک به صورت محتوایی به جای عبارت موشک‌های بالستیک دارای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای که در همه قطعنامه‌ها ذکر شده اند در چند روز آخر با تلاش خدمتگزاران شما به عبارت موشک‌های بالستیک برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده‌اند تبدیل شده است.

وی همچنین اظهار داشت: همانطور که در بیانیه آمده است توانمندی‌های نظامی ایران از جمله بالستیک برداشته شده است. به علاوه موضوع موشک و خرید و فروش سلاح صراحتاً خارج از توافق و تنها جزئی از قطعنامه است که عدم اجرای آن تخلف محسوب نخواهد شد. برای تاکید بر حقوق کشور در تامین نیازهای دفاعی و همکاری با متحدین در مبارزه با تروریست در بیانیه ایران تصریح کردیم دولت ایران مصمم است به طور فعالی برای ارتقای صلح و ثبات در منطقه و در مقابله با تروریسم کمک کند. ایران آماده است با همسایگان خود در پرداختن به این معضل جهانی همکاری کند. به منظور حراست از استقلال و تمامیت ارضی خود در مقابله با هرگونه تجاوز ادامه خواهد داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: نمایندگان محترم دیروز قطعنامه جدید شورای امنیت در مورد موضوع هسته ای صادر شد قعطنامه‌ای که حاصل بده بستان زیاد است ولی برجام را مورد تایید قرار داده است. این یک قطعنامه منحصر به فرد در تاریخ شورای امنیت به شمار می‌رود. این نخستین بار در تاریخ شورای امنیت است که کشوری با مذاکره و بدون جنگ و تسلیم و بدون اجرای الزامات شش قطعنامه از زیر بار شورای امنیت آزاد می‌شود. البته به دلیل اعمال تحریم لغو آنها و مقررات مربوط به لغو آنها نیز لاجرم می‌بایست در قالب ماده 41 شکل بگیرد اما بدان معنا نیست که برنامه هسته‌ای ایران تهدید علیه صلح و امنیت به شمار آید.

وی همچنین گفت: این قطعنامه نمایانگر یک تغییر بنیادین در رویکرد شورای امنیت نسبت به ایران است. مجدداً برای نخستین بار در تاریخ شورای امنیت چنین اقدامی در تاریخ شورای امنیت سابقه ندارد. با ضمیمه شدن برجام به قطعنامه شورای امنیت شورای امنیت رسماً برنامه هسته‌ای ایران را می‌پذیرد. دیگر چیزی به نام تحریم در قطعنامه و ضمیمه آن وجود ندارد. آن دسته از تحریم ها که قرار بود. فی الواقع قطعنامه جدید رژیم تحریمی شورای امنیت را در کل بر می چیند. نکته مهم دیگر که در یکی دو روز گذشته به صورت ناقص و حتی مخاطره آمیز مطرح شده و باید اصلاح شود. این است که به صراحت برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام بین مفاد قطعنامه تفکیک قائل شده و قطعنامه را جزئی از برجام نمی‌داند.

ظریف ادامه داد: این بدان معنی است که همچنهان که رهبری فرمودند تمام قابلیت های دفاعی و حریم امنیتی کشور حفظ خواهد شد و سیاست منطقه ای ایران دستخوش تغییر نخواهد شد. نهایتاً قطعنامه 2231 دارای یک نقشه کامل راه از ابتدا تا انتهای است و همه گام‌ها تا زمان لغو خود را پیش‌بینی کرده است. به عبارت دیگر این آخرین قطعنامه شورای امنیت در خصوص موضوع هسته‌ای ایران خواهد بود.


وزیر امور خارجه اظهار داشت: من خواهش می کنم که به تلاش ها و دست و پا زدن های برخی کشورها برای جلوه دادن شکل دیگری از این وضعیت توجه نکنید. یکی از این نکات بحث برگشت‌پذیری تحریم‌ها است. اولاً لازم است توجه شود که بازگشت پذیری صرفاً در قطعنامه مطرح نشده، البته چون قطعنامه با تحریم ها سر و کار دارد که در قبل علیه ما وضع شده بودند و این قطعنامه آنها را لغو می‌کند. در روند و مکانیزم و ساز و کار بازگشت پذیری روند زمان بری تعیین شده که این اقدام را از امکان بهانه گیری اعضا مصون می‌دارد. نهایتاً ایران اعلام کرده است که در قطعنامه اشاره شده است. در متن بیانیه ایران اضافه کرده‌ایم که در این صورت ایران نسبت به همکاری خود با آژانس تجدید نظر خواهد کرد.

وی گفت: دوستان این روند به خصوص برای باز گرداندن تحریم ها روند آسانی نیست و برای کشوری که قصد داشته باشد تحریم ها را با بهانه گیری بردارد هزینه سنگینی خواهد داشت. سیل ورود بنگاه های اقتصادی به ایران برای سرمایه گذاری بزرگترین مانع به چنین اقدامی خواهد بود. حتی بر خلاف تصور عمومی منتقدین آمریکایی توافق ادعا می کنند که سرعت بازگشت ایران به برنامه قبلی خود به مراتب از توان آمریکا برای بازسازی ساختمان تحریم ها است. روزی که این ساختمان در هم بریزد دیگر بنای آن غیر ممکن خواهد بود. طرف مقابل همواره در برابر لغو یکجا مخالفت می‌نمود. هر مذاکره ای بده بستان است باید بدانیم چه می‌گیریم و چه می‌دهیم. برجام جایگاه ایران را به عنوان بزرگترین قدرت منطقه تثبیت می کند. قدرتی که در مقابل با نظام سلطه می تواند یکی از بزرگترین و طولانی ترین بحران های بین المللی را از طریق مسالمت‌آمیز حل و فصل نماید. در عین حال همه برنامه های خود را حفظ کرده و به مسیر منطقی برای رسیدن به یک ظرفیت تجاری و صنعتی با آخرین استانداردهای بین المللی با نشاط و آرامش ادامه دهد.

ظریف افزود: ما از این پس و در صورت طی مراحل قانونی تصویب به دقت رفتار طرف مقابل را رصد خواهیم کرد و در برابر هر گونه زیاده طلبی و تخلف ایستادگی خواهیم کرد. مردم ایران آنچه به دست آمده حاصل کار گروه مذاکره کننده نیست. این توافق نتیجه و تجلی عزت و اقتدار ملی است. به تعبیر رهبری در نماز عید فطر حدود 12 سال است 6 کشور جهان ایران را از هسته‌ای باز می‌دارند. اما امروز مجبور شده اند گردش چند هزار سانتر فیوژ و ادامه تحقیق و توسعه در ایران را بپذیرند و این معنایی جز اقتدار ایران ندارد.

وزیر امور خارجه بیان داشت: آنچه ما را در این مسیر 12 ساله پیش برده و برای ما اقتدار آفریده است مقاومت و صبوری مردم قهرمان ایران در برابر تمامی فشارها و تهدیدها و تحریم ها است و تکیه بر استعدادهای ملی در کنار هدایت‌های مقام معظم رهبری و بالاتر از همه فضل و کرم الهی و عنایات ویژه ائمه معصومین و بقیه الله الاعظم است. و چه دقیق فرمودند رهبری که ملت ایران باید متحد باشند و قضایای هسته‌ای نباید زمینه ساز دو دستگی در کشور شود. بیاییم در شرایطی که دنیا ایران را مقتدر و رهبر ما را پیروز بزرگ این نبرد می‌داند. و بدخواهان این ملت عذاب و ماتم گرفته‌اند ما نیز یک دل و یک زبان گفتمان غلبه اراده مردم بر فشار و تحریم را تقویت کنیم.

 

صالحی: بنده عرض می‌کنم افتخار می کنم به ایرانی بودنم

همچنین علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در صحن علنی مجلس در تشریح مذاکرات هسته‌ای گفت: آن دغدغه‌هایی که شنیده‌ام به برخی از آنها پاسخ بدهم. گویی اینکه برخی از صحبت‌هایی که خواهد شد و ادعاهایی که احتمالاً خواهد شد ظاهر متناقض داشته باشند با شرح من این تناقض برطرف شود. مذاکره امر ساده‌ای نیست آن هم با چالشی که با جنود شیطان باشد. مذاکره با مکاران کار آسانی نیست.


وی ادامه داد: امروزه بنده اظهار می‌کنم که به آنچه به دست آوردیم می‌بالم. بنده به عنوان فردی که از ابتدای پیدایش این پرونده تصنعی حضور داشته به عنوان نماینده دائم ایران در آژانس تا به امروز سیر تحولات و نحوه برخورد با این مسئله را کاملاً شاهد بودم.

صالحی گفت: در این 12 سال این ملت با استواری و استقامت و نقش آفرینی به خصوص رهبری توانسته ایم به این ایستگاه آخر با عزت و سرافرازی برسیم. آنچه که امروز بیان می کنم به عنوان یک شاهد است. بنده به عنوان کسی که 44 سال است در این فناوری است. افتخار من این است که بخش قابل توجهی از مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی بنده به عنوان معلم در خدمتشان بودم. بنده آمده ام که شهادت بدهم آنچه که در بعد فنی به دست آوردیم مسئولیت شرعی و عرفی را می پذیرم. بنده قصد ورود به مسائل سیاسی را ندارم. اما پارادایم فعالیت سیاسی جهان به گونه‌ای تغییر خواهد کرد و زنگ این تغییر در وین زده شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان داشت: برای اولین بار یک کشور در حالی توسعه توانست در جایگاه یک کشور توسعه یافته قرار بگیرد و این اولین بار است که توانسته است یک کشور در برابر قدرت های جهان بایستد. ایران به برکت انقلابش و به برکت ملتش و همت مسئولینش توانسته است چنین جایگاهی را به دست آورد. قدر بدانیم این دستاورد را و اما دغدغه‌هایی که هست. مذاکرات سال ها طول کشید عزیزانی که قبلی مسئولین داشته همگی زحمت فراوانی کشیدند. اینکه می بینید الآن ما افق بلندتری را می‌بینیم برای اینکه بر سر شانه‌های قبلی ها ایستاده ایم. هر کسی خشتی گذاشت و خشت نهایی را بزرگواران عزیز ما گذاشتند.

وی همچنین افزود: اما وقتی که متوجه شدند رهبری که 5+1 سالها ادامه داشته و نتوانسته است به نتیجه برسد ایشان با تدبیری که شد پذیرفتند که راه دیگری باز شود. مسیر دوم مسیر مذاکره با آمریکا. خوشبختانه در دولت 11 این تدبیر به زیبایی انجام گرفت و مسئولیت هر دو مسیر را به انسانی فرهیخته و کار آشنا واگذار شد و نتیجه‌اش بسیار مبارک و میمون است.

صالحی ادامه داد: اما مسائل فنی، در لوزان ما روز محورهای فنی به یک تفاهمی رسیدیم. در وین بعد از چند ماه در این فاصله بین لوزان و وین یک تعبیری کردیم و گفتیم دبه‌ها در آوردند و سعی کردند آن پیکره‌ای که در لوزان تراشیده شده بود آرام آرام نحیف‌تر کنند. تا بلکه به آن مواردی که قبلاً فکرش را نمی‌کردند و بعد دیدند که از دستش دادند و همانگونه شد که شد خیلی سعی کردند که این پیکره را بتراشند اما نتوانستند.

وی افزود: بروند بررسی کنند ما در وین در امور فنی گام ها ی بلندتری را برداشتیم. از منظر آنها، گفتند که ما باید راه تولید سلاح هسته‌ای ایران را ببندیم. پس محدودیت هایی را ایجاد کنیم که جلوی تولید سلاح هسته‌ای را ببندیم. مگر ما دنبال تولید سلاح هسته‌ای بودیم؟. هر چقدر می خواهند مانع بگذارند. ما بر اساس فتوای رهبری تولید انباشت و به کار گیری سلاح هسته‌ای حرام است. ما اصلاً خواهان رفتن در آن راه نیستیم. اما از دید آنها این محدودیت ها گذاشته شده است. برای مثال یکی از راه ها این بود که ذخائر اورانیوم غنی شده بایستی به حداقل برسد. ما تا به امروز تمام چالش فنی ما این بود که فناوری هسته‌ای را تثبیت کنیم به هر قیمتی تثبیت کنیم تا جایگاه ایران را در جهان ثابت کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: الآن ما 30 تن اورانیوم غنی شده نیاز داریم و 7 تن تا به امروز تولید کردیم. من قبلاً گفتم که سانتر فیوژ IR1 اینها ابتدایی بود ما نمی توانیم از این به بعد با این سانترفیوژها نیازهای بوشهر را برآورده کنیم بنابراین ما باید به دنبال نسل جدید باشیم ولی فعلاً در دسترس ما نیست و باید کار کنیم.


صالحی گفت: اصلاً فرض کنیم ما همین امشب به اندازه 190 هزار سو قابلیت غنی‌سازی داشته باشیم ما تا چه مدتی می‌توانستیم این قابلیت را حفظ کنیم برای مدت محدودی می توانستیم این کار را بکنیم بعد متوقف می شد چون منابع مواد اولیه را نداریم اما چند سالی است که سازمان انرژی اتمی شروع کرده به اکتشاف هوایی که سرعت ببخشد روند استخراج را. ما در یک فاصله 10 سال سرعت اکتشاف و استخراج ما به گونه ای خواهد شد که بتوانیم مواد اولیه 190 هزار سو سالانه را ما تولید کنیم.

وی افزود: اما این فاصله 10 ساله ای که در پیش داریم با اکتشاف و استخراج که انجام می دهیم و خبرهای خوشی هم داریم و در همین برهه 8 سال و 10 سال ما می‌توانیم، آنها فکر می‌کنند که این برای ما محدودیت است اما این محدودیت نیست محدودیت دوم برای ساخت سلاح هسته‌ای گفتند شما اجازه نداریم که با آب سنگین اراک را ادامه کار بدهید چرا که سالانه 10 کیلو پلوتونیوم تولید می کند ما گفتیم ما حاضریم کاری کنیم که کمتر از 10 کیلو تولید کند. اگر قرار بود که ما به دنبال بمب برویم بله این یک محدودیت بود اما اگر قرار است که به آن سمت برویم اینکه 10 کیلو بشود زیر یک کیلو چه محدودیتی است؟.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: ما در 15 سال آینده پلوتونیومی در اختیار نداریم که بتوانیم کاری بکنیم. اما محدودیتی نیست که تحقیق و توسعه ما را بر هم بزند ما تمام سانترفیوژهایی که داریم را روی آنها کار می‌کنیم و این یک محدودیت آزاردهنده ای نیست. از حالا اگر روی IR8 کار کنیم 8 سال طول می‌کشد که IR8 ما بعد از 8 سال می‌شود ماشین قابل استفاده تجاری پس ماشین‌هایی که روی آنها کار می‌کنیم ماشین‌های آینده ما خواهند بود. نطنز را بروند ببینند که سرمایه گذاری عظیمی شده ما اگر قرار باشد ماشین IR8 بگذاریم می‌شود یک میلیون سو و این پاسخگوی 6 رآکتور. ما با همین نطنز می تواند 6 رآکتور را سالانه پاسخگو باشیم. یورنکو که بزرگترین شرکت غنی سازی است کلاً روی 6 ماشین کار کرده در 45 سال که 3 تا را به کار گرفته است.

وی بیان داشت: روسیه در 50 سال روی هشت نسل ماشین کار کرده که فقط نسل 5 تا 8 را به کار گرفته است. اما تمرکز ما روی IR 6 و 8 است. پس این محدودیت ها همین ها است و آنها می‌گویند که جلوی رسیدن به سلاح هسته ای را گرفتیم. الآن فوردو 17 کیلو در ماه غنی‌سازی می‌کند و نطنز 200 کیلو در ماه غنی‌سازی می‌کند نیاز ما نسبت به 30 تن قابل مقایسه نیست بنابراین فوردو یک جایی نیست که 3 هزار ماشین جای بگیرد. در صورتی که در نطنز می توانیم 50 هزار ماشین نصب کنیم. فوردو از اول به عنوان محل تحقیق و توسعه در نظر گرفته شده بود که ما تجهیزات گران قیمتمان را در آنجا بگذاریم. این فاصله 10 سال برای ما فاصله مهمی نیست برای اینکه در این مدت ما ماشین هایمان را پیشرفته و تجاری می‌کنیم.

صالحی افزود: یک دستاورد بزرگ که آرزوی من بود همیشه می‌گفتم که ما چگونه می‌توانیم سوخت را در همین جا بسازیم اما سوخت رآکتور تهران با اراک فرق می‌کند. خوشبختانه در این مسیر که قرار گرفتیم و پافشاری که در مذاکرات انجام گرفت برای اولین بار به صراحت بیان شد که با ایران همکاری صورت گیرد. اما بنده عرض می‌کنم افتخار می کنم به ایرانی بودنم که یک کشور از بین 140 کشور در حال توسعه تنها کشوری است که می تواند دو کالای استراتژیک خود را به بازارهای بین‌المللی عرضه کند، اورانیوم غنی شده و آب سنگین.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها