کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اقتصاد رو به افول ترکیه چشم انتظار افزایش تجارت با ایران


کد خبر : ۱۳۸۲۲سه شنبه، ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰:۳۱۱۵۳۹ بازدید

در حالی اقتصاد ترکیه در حال طی کردن روند نزولی است که حصول توافق هسته‌ای ایران تأثیر مختلفی بر اقتصاد ترکیه خواهد گذاشت که مهمترین آن افزایش ...

در حالی اقتصاد ترکیه در حال طی کردن روند نزولی است که حصول توافق هسته‌ای ایران تأثیر مختلفی بر اقتصاد ترکیه خواهد گذاشت که مهمترین آن افزایش صادرات این کشور به ایران و تغییر قیمت حامل‌های انرژی در این کشور است.

 

یکی از کشورهایی که از توافق هسته ای ایران با گروه 5+1 بیشترین تأثیرات اقتصادی را خواهد پذیرفت ترکیه است.این کشور از زمان اعمال تحریم ها تا کنون یکی از منابع اصلی تأمین کالاهای مورد نیاز ایران چه به صورت رسمی و چه به صورت تجارت در سایه بوده است.

به گزارش حریت، تأثیرات این توافق در چند بخش قابل بررسی است و توافق این پتانسیل را دارد تا بخش های مختلف اقتصاد ترکیه را به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد.اولین بخش اقتصاد ترکیه که تحت تأثیر توافق قرار خواهد گرفت افزایش مبادلات  این کشور با ایران است.در حال حاضر ایران دهمین وارد کننده کالاهای ترک  به شمار می رود و این در حالی است که صادرات به ایران تا کنون محدودیت های قابل توجهی داشته است.

ترکیه در تلاش است تا سال 2023 صادرات خود به ایران را به 500 میلیارد دلار افزایش دهد.

از جمله اهداف کوتاه مدت ترکیه، افزایش مبادلات تجاری با تهران به 30 میلیارد دلار در سال 2016 است که حدود دو برابر حجم مبادلات تهران – آنکارا در سال 2014 خواهد بود.

محصولات آرایشی و بهداشتی، محصولات پارچه و پوشاک، تجهیزات الکترونیکی، محصولات دارویی، پلاستیکی، و مبلمان ساخت ترکیه از جمله کالاهایی هستند که در توافق دو طرف دارای تعرفه گمرکی بوده و پیش بینی می شود با افزایش واردات از سوی ایران مواجه شوند.از سوی دیگر حجم خصوصی سازی در ایران 130 میلیارد دلار ارزیابی شده است و پیش بینی می شود شرکت های غربی، روس و چینی نقش فعالی در این بخش ایفا کنند.

 به نظر می رسد شرکت های ترک نظیر شرکت نفتی بزرگ تورپاس این کشور نیز در حال آماده سازی خود برای ورود به این بخش از ایران هستند.همه این مسائل در حالی است که اقتصاد ترکیه در حال طی کردن روند نزولی است و باز شدن این فرصت ها می تواند برای آنکارا امید بخش باشد.

بخش انرژی ترکیه یکی دیگر از بخش هایی است که بیشترین تأثیرپذیری را از توافق خواهد داشت.ایران با صادرات سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه پس از روسیه، دومین تأمین کننده انرژی مورد نیاز ترکیه محسوب می شود.

ایران از سوی دیگر 30 درصد از نفت مورد نیاز ترکیه را نیز به این کشور صادر می کند.از یک سو این دیدگاه وجود دارد که با این توافق هزینه تأمین حامل های انرژی در این کشور کاهش یافته که به بهبود اقتصاد و کاهش کسری بودجه آن خواهد انجامید.

از سوی دیگر افزایش واردات انرژی از ایران شرکت های ترک را به سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران نزدیک تر خواهد کرد.

لغو تحریم های انرژی ایران می تواند به تغییرات عمده ای در ساختار انرژی ترکیه منجر شود.با باز شدن راه افزایش واردات انرژی از ایران برای ترکیه، ماه عسل کردستان عراق که در سایه تحریم ها به یکی از اصلی ترین تأمین کنندگان نفت ترکیه تبدیل شده بود به پایان خود نزدیک خواهد شد.

از سوی دیگر به دلیل نزدیکی جغرافیایی ایران به ترکیه، تغییر جهت شرکت های ترک از روسیه به ایران برای تأمین گاز نیز می تواند به ضرر روسیه تمام شود.ترکیه در حال ساخت یک خط لوله انتقال گاز به سوی اروپاست که تا سال 2018 تکمیل خواهد شد و این احتمال وجود دارد که ایران گاز خود را از این طریق به اروپا صادر کند.

یکی دیگر از مهمترین تأثیرات توافق، پایان یافتن تجارت سایه ای ترکیه با ایران خواهد بود.

تا پیش از لغو تحریم ها، اقتصاد ترکیه با فشارهایی از سوی غرب برای رعایت محدودیت های تحریم های اعمال شده مواجه بود.لغو تحریم ها می تواند اقتصاد این کشور را از این فشارها خلاص کند به گونه ای که تعدادی از بانک ها و بنگاه های اقتصادی این کشور نظیر هالک بنک و زیرات را از زیر ذره بین خارج خواهد کرد.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها