کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افزايش 8 تا 10 درصدی قيمت خودروهای داخلی !


کد خبر : ۱۳۷۴۴پنجشنبه، ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۹:۴۷۱۴۵۱۴ بازدید

درحالی كه بازار خودرو در انتظار واكنش كاهشی قيمت به توافق هسته‌‌ای است، خبرها حاكی از آن است اين انتظار محقق نخواهد شد و وزير ...

درحالي كه بازار خودرو در انتظار واكنش كاهشي قيمت به توافق هسته‌‌ای است، خبرها حاكي از آن است اين انتظار محقق نخواهد شد و وزير صنعت و معدن و تجارت نيز در جديدترين اظهارنظر خود اين موضوع را يادآور شده است.

هاشم يكه‌زارع، مديرعامل ايران‌خودرو  در حاشيه مجمع عمومي و فوق‌العاده در گفت‌وگو با روزنامه تعادل از موافقت اعلام ‌نشده شوراي رقابت براي افزايش قيمت خودرو در سال 94 خبر داد و گفت: قيمت خودرو تا 20روز آينده بين 8 تا 10درصد افزايش خواهد داشت. وي همچنين با اشاره به همكاري‌هاي جديد پس از توافق هسته‌يي گفت: مذاكرات ايران خودرو با بنز روز گذشته به پايان رسيده و قرارداد همكاري به زودي بسته خواهد شد. يكه‌زارع در پاسخ به اين سوال كه همكاري با بنز درخصوص خودروهاي سواري يا خودروهاي سنگين خواهد بود، گفت: بيشتر همكاري‌ها درخصوص خودروهاي سنگين و با ايران خودرو ديزل خواهد بود اما درخصوص خودرو سواري هم برنامه‌هايي داريم. مديرعامل ايران‌خودرو همچنين ادامه داد: مذاكرات با پژو نيز به اتمام رسيده و تا يك ماه قرارداد همكاري تمام مي‌شود. وي درخصوص اختلافات شوراي رقابت با خودروسازان گفت: قيمت‌گذاري خودرو توسط شوراي رقابت كاري غيرقانوني است و شوراي رقابت وظيفه تعيين دستورالعمل را دارد.

 

 قيمت خودروهاي داخلي كاهش نمي‌يابد

وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اينكه قيمت خودروهاي داخلي كاهش نمي‌يابد زيرا قيمت آن را شوراي رقابت تعيين مي‌كند، گفت: اگر نرخ ارز كاهش يابد ممكن است قيمت خودروهاي خارجي كاهش يابد. محمدرضا نعمت‌زاده درحاشيه جلسه هيات دولت گفت: برخي پس از توافق هسته‌يي نگران هستند كه واردات افزايش يابد. ممكن است واردات هم افزايش يابد اما اين افزايش در حوزه زيربنايي و سرمايه‌گذاري خواهد بود. وي در ادامه افزود: ما نه تنها به دنبال افزايش سرمايه‌گذاري در حوزه پتروشيمي، فلزات گرانبها و ذخاير مواد كاني مثل فولاد، سرب و آلومينيوم هستيم بلكه افزايش تعامل با دنيا در حوزه صنعت خودروسازي را نيز مد نظر داريم. نعمت‌زاده با اشاره به جلسات گروه‌هاي تجاري خارجي با وي گفت: توافق نهايي با اين گروه‌ها به خاطر انجام مذاكرات هسته‌يي متوقف شده. اكنون هيات‌هاي عاليرتبه خارجي خواهان همكاري بيشتر با ايران هستند كه اين همكاري‌ها به زودي انجام مي‌گيرد. وزير صنعت، معدن و تجارت در پايان گفت: يكي از اولويت‌هاي ما در جذب سرمايه در حوزه تكنولوژي‌هايي است كه ما در آن عقب ماندگي داريم.

 

 هموار شدن راه مذاكرات ايران‌خودرو و پژو

درحالي كه يكه‌زارع از مراحل پاياني مذاكره به پژو خبر داد، رويترز در گزارشي از مذاكرات پيشرفته گروه خودروسازي فرانسوي پژو سيتروئن با ايران خودرو در پي توافق هسته‌يي خبر داد كه اين شركت انتظار دارد پس از برداشته شدن تحريم‌ها، پيشرفت سريعي داشته باشد. ژان كريستوف كمار، مدير امور منطقه آفريقا و خاورميانه پژو به رويترز گفت: توافق ميان ايران و قدرت‌هاي غربي راه را براي پيشرفت قابل توجه مذاكراتمان هموار خواهد كرد. به گفته كمار بر خلاف شراكت كنوني كه تحت آن ايران خودرو مدل‌هاي قديمي‌تر اين خودروساز را مونتاژ مي‌كند تحت شراكت جديد با استفاده از جديدترين معماري و موتورهاي پژو، خودرو توليد خواهد كرد و دستاورد پروژه مذكور يك جهش نسلي خواهد بود. براساس گزارش رويترز، پژو كه پيش از تحريم‌هاي اتحاديه اروپا و امريكا در سال 2011 يكي از بزرگ‌ترين خودروسازان خارجي حاضر در بازار ايران بود به دليل حضور رقيبان چيني كه پس از خروج اين شركت جاي پايي در اين كشور پيدا كرده‌اند با رقابت دشوارتري روبه‌رو خواهد شد. شركت خودروسازي فرانسوي رنو هم تصميم دارد توليد سدان لوگان كه در ايران به تندر معروف است را از سر بگيرد.

 

 انتظار فولكس واگن و فورد براي ورود

براساس اين گزارش رويترز به گفته منابع آگاه صنعتي، ساير خودروسازان غربي شامل فولكس واگن و فورد با انتظار براي نهايي شدن توافق هسته‌يي كه روز گذشته اعلام شد، مدت‌ها مهياي ورود مجدد به ايران بوده‌اند. اما هر دو شركت روز گذشته تاكيد كردند درحال حاضر فعاليتي در ايران ندارند. تحت توافق هسته‌يي كه پس از مذاكرات فشرده در وين حاصل شد، تحريم‌هاي بين‌المللي لغو خواهند شد. پژو در سال 2012 تحت فشار سهامدار وقت خود جنرال موتورز، عرضه كيت مدل‌هاي 206 و 405 خود به ايران خودرو را متوقف كرد اما شريك ايراني‌اش اندكي بعد تامين قطعات مورد نيازش را از طريق واسطه‌ها آغاز كرد و به نوعي سهم حدود 30درصدي پژو در اين بازار حفظ شد. طبق اعلام اين خودروساز فرانسوي، سال گذشته حدود 350هزار دستگاه خودرو با برند پژو در ايران ثبت شدند. كمار اعلام كرد كه برداشته شدن قريب‌الوقوع تحريم‌هاي مالي زنجيره تامين قطعات را مجددا خواهد گشود و به پژو امكان مي‌دهد فروش معمولي اين قطعات را از سر بگيرد. وي در ادامه افزود: جوينت ونچر توليدي برنامه‌ريزي شده ميان اين شركت و ايران خودرو براي بازارهاي صادراتي هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت. سخنگوي پژو سيتروئن اعلام كرد درحالي كه مذاكرات با شركاي ايراني احتمالي ديگر در جريان است اما مذاكرات با ايران خودرو در مرحله پيشرفته‌تري قرار دارد.

 

 پژو و رنو در ميان برندگان احتمالي

بلومبرگ در گزارشي از برندگان احتمالي توافق هسته‌يي خبر داد و براساس اين گزارش به گفته سرمايه‌گذاران و تحليلگران، برندگان احتمالي توافق هسته‌يي پژو و رنو و گروه ايرباس هستند. رامين ربيعي، مديركل شركت سرمايه‌گذاري توركوييز پارتنرز به بلومبرگ گفت: شركت‌هايي كه از برداشته شدن تحريم‌ها فورا سود خواهند برد، شركت‌هايي هستند كه پيش از اين در ايران حضور داشتند اما در نتيجه تحريم‌ها ناچار به خروج از اين بازار شدند. انتظار مي‌رود شركت‌هاي فرانسوي هم از پايان تحريم‌هاي ايران نفع ببرند. به گفته محمد الحاج، استراتژيست امور خاورميانه و شمال آفريقا در شركت اي اف جي- هرمس امارات، خودروسازان فرانسوي رنو و پژو فعاليت‌هاي بزرگي در ايران داشتند كه اكنون متوقف شده‌اند اما احتمالا از سرگرفته خواهد شد. ايران پيش از آغاز تحريم‌ها دومين بازار بزرگ پژو بود. همچنين شركت سازنده هواپيماي ايرباس به همراه رقيب امريكايي خود بويينگ در موقعيت خوبي براي سود بردن از گشايش بازار ايران قرار دارد زيرا اين كشور به دليل سال‌ها تحريم، ناوگان هواپيمايي فرسوده‌يي دارد كه نيازمند نوسازي است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها