کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مصرف گاز در ایران هر 10 سال 2 برابر می‌شود


کد خبر : ۱۳۷۲۹چهارشنبه، ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸:۴۷۱۳۸۵ بازدید

بلومبرگ طی گزارشی نوشت: ایران همچنان با مشکل مصرف بالای داخلی گاز که هر دهه دو برابر می شود مواجه است و این مسئله توان صادراتی ...

بلومبرگ طی گزارشی نوشت: ایران همچنان با مشکل مصرف بالای داخلی گاز که هر دهه دو برابر می شود مواجه است و این مسئله توان صادراتی گاز ایران را کاهش می دهد.

ذخایر گاز طبیعی، شهروندان قطری را به ثروتمندترین شهروندان نسل حاضر جهان تبدیل کرده است. اما ایران، حتی با داشتن ذخایر انرژی بیشتر از قطر، برای پیمودن مسیر همسایه خود با مشکل مواجه خواهد بود.

بخش عمده ای از تولید گاز ایران به مصرف جمعیت 78 میلیون نفری این کشور و صنعت نفتی می رسد که برای افزایش تولید گاز را به داخل میادین نفتی تزریق می کند. قطر، با 2.3 میلیون نفر جمعیت، اکنون پس از روسیه دومین صادر کننده بزرگ گاز جهان است و سال گذشته حدود 86 میلیارد دلار از صدور گاز درآمد کسب کرده است.هرچند ایران و قدرت های جهانی پس از حدود 2 سال مذاکره به توافقی دست یافته اند که موجب لغو تحریم ها علیه این کشور خواهد شد و اجازه سرمایه گذاری بیشتر را خواهد داد، اما ایران همچنان با مشکل مصرف بالای داخلی که هر دهه دو برابر می شود مواجه است. ایران 18 درصد ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد، اما هنوز یک درصد تجارت گاز جهان را هم به خود اختصاص نداده است.

جاناتان استرن، رئیس برنامه گاز طبیعی در انستیتوی مطالعات انرژی آکسفورد در این باره گفت: «آنها تقاضای داخلی عظیمی دارند... برای تامین این میزان تقاضا، تولید باید با روند سریع تری رشد کند.»به گفته موسس رهنما، تحلیلگر موسسه انرژی اسپکتس در لندن، ایران در طی یک دهه گذشته در مجموع همواره وارد کننده گاز بوده و توسعه میدان پارس جنوبی، که بخشی از بزرگترین میدان گازی جهان به شمار می رود، احتمالا بیش از حد انتظار به طول خواهد انجامید. وی افزود، افزایش «قابل توجه» در تولید گاز حداقل 3 سال به طول خواهد انجامید.

استرن افزود، درآمد حاصل از صادرات گاز کمتر از درآمدی خواهد بود که کشور از تزریق گاز جهت حفظ فشار در میادین نفتی و تامین انرژی مورد نیاز صنعت پتروشیمی به دست می آورد.بر اساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا، صادرات گاز، کمتر از 4 درصد درآمد صادراتی ایران در سال 2010 را تشکیل می داد، در حالی که سهم صادرات نفت خام و میعانات 78 درصد بود.

موسسه وود مکنزی می گوید، مصرف گاز داخلی در ایران از 150 میلیارد متر مکعب در سال 2015 به 190 میلیارد متر مکعب در سال 2025 خواهد رسید.به گفته استفن او روکره، از تحلیلگران موسسه وود مکنزی، ایران باید خطوط لوله ای را برای صادرات گاز احداث کند و احتمالا تنها قادر خواهد بود ارسال گاز به غرب ترکیه را در اوایل دهه 2020 افزایش دهد. حدود 90 درصد صادرات گاز ایران هم اکنون به ترکیه انجام می گیرد.موسسه چتم هاوس در ماه مارس در گزارشی نوشت، ایران طرح هایی را برای صادرات گاز به کشورهای عمان، عراق و پاکستان دارد و این پتانسیل صادرات قابل توجه گاز به اروپا را کاهش می دهد.

ایران تولید ال ان جی ندارد و پایانه ای که این کشور بدین منظور در حال ساخت آن است، تنها 50 درصد پیشرفت داشته است. ایران قصد داشت در سال 2010 اولین ال ان جی خود را در سال 2010 تولید کند. هرچند این پروژه احتمالا پس از لغو تحریم ها از سر گرفته خواهد شد، اما به گفته رهنما احتمالا تا قبل از سال 2018 کار بر روی آن آغاز نخواهد شد.هرچند ایران ممکن است میزان سرمایه گذاری خود در پروژه های پتروشیمی و ال ان جی را افزایش دهد، اما به گفته تحلیلگران موسسه بارکلیز تاثیر این سرمایه گذاری ها بر بازارها احتمالا چند سال بعد مشخص خواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها