کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کمترین قیمت دلار در 4 ماه گذشته ثبت شد


کد خبر : ۱۳۶۴۱دوشنبه، ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۶:۴۰۳۲۷۴ بازدید

روز یکشنبه هفته جاری در آستانه تعیین تکلیف مذاکرات هسته‌ای، حجم معاملات بازار ارز کاهش یافت تا کمترین قیمت دلار در 116 روز گذشته به ...

روز یکشنبه هفته جاری در آستانه تعیین تکلیف مذاکرات هسته‌ای، حجم معاملات بازار ارز کاهش یافت تا کمترین قیمت دلار در 116 روز گذشته به ثبت برسد. در دومین روز هفته، بهای دلار با 15 تومان کاهش به 3250 تومان رسید، رقمی که پایین‌ترین نرخ فروش این ارز از تاریخ 24 اسفند سال 93 بود. به گفته فعالان، بازار ارز روز یکشنبه به میزان زیادی تحت تاثیر فضای انتظاری پیرامون آشکار شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای قرار داشت. 

به گزارش دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، احتمال افزایش دامنه نوسان پس از توافق موجب شد که کمتر معامله‌گری در روز یکشنبه تمایل به خرید و فروش ارز داشته باشد، عاملی که حجم معاملات را به میزان زیادی کاهش داد. انتظارات معامله‌گران نیز در کاهش حجم معاملات قابل ردیابی بود. به گفته یکی از فعالان باتجربه، روز یکشنبه بازار ارز«گیج» بود و در انتظار آشکار شدن جهت دلار پس از مذاکرات، معاملات خود را متوقف کرده بود. تحت تاثیر افت دلار، قیمت سکه 3هزار تومان از ارزش خود را طی یک روز از دست داد و به قیمت 880 هزار تومان رسید. برخی فعالان اعتقاد داشتند که معامله‌گران بازار روز یکشنبه در انتظار انتشار اخباری از مذاکرات هسته‌ای بودند و تحت تاثیر مذاکرات تمایل چندانی به خرید و فروش ارز نداشتند. این در حالی است که اکثر فعالان، احتمال افزایش دامنه نوسان پس از توافق را عامل اصلی کاهش حجم معاملات دانستند. البته نگاه مثبت نسبت به نتایج مذاکرات کمی بیشتر بود و این عامل تمایل به فروش ارز را کمی بالا برد تا دلار روز یکشنبه 15 تومان از ارزش خود را از دست بدهد و به قیمت 3250 تومان رسید. 

با این حال، به گفته فعالان برخی از معامله‌گران بزرگ خریدهای ارزی خود را متوقف کردند تا پس از انجام توافق احتمالی از ریزش قیمتی دلار در روز دوشنبه استفاده کنند و با خرید در کف قیمت به سود هنگفتی دست یابند. این در حالی است که شمار دیگری از فعالان اعتقاد دارند با انجام توافق، کمتر معامله‌گری ریسک خرید ارز را به جان خواهد خرید و هراس از کاهش قیمت بیشتر موجب خواهد شد که کمتر کسی هوس خرید را در سر بپروراند. به گفته فعالان، معامله‌گران پس از آشکار شدن نتایج مذاکرات در انتظار یک نوسان سنگین هستند، عاملی که موجب می‌شود خرید و فروش‌های ارزی خود را به پس از آشکار شدن جهت قیمتی بازار موکول ‌کنند. به گفته یکی از فعالان باتجربه، معامله‌گران بزرگ زمانی که دلار در مسیر کاهشی قرار دارد، صبر می‌کنند تا دلار به کف قیمتی خود بخورد. آنها پس از اطمینان از تغییر جهت قیمتی به بازار وارد می‌شوند و با بالا بردن حجم خریدهای ارزی در دو سمت نقدی و آتی سعی می‌کنند موج نوسان سنگینی در بازار ایجاد کنند. 

بازارساز ارزی روز دوشنبه باید تلاش‌های این نوسان‌گیران را مدنظر قرار دهد و با ورود به موقع، مانع هیجانی شدن و افزایش دامنه نوسان شود. روز یکشنبه در حالی دلار در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، که در ساعات ابتدایی روز حجم ارز چندانی در بازار وجود نداشت. اما کمتر معامله‌گری به دلیل هراس از کاهش قیمت جسارت خرید دلار را داشت. با نزدیک شدن به ساعات انتهایی روز و عدم رشد دلار، برخی معامله‌گران ترجیح دادند که قبل از آشکار شدن توافق، ارز خود را به فروش برسانند تا از ضرر ناشی از کاهش بیشتر جلوگیری کنند. در ساعات انتهایی روز با افزایش گمانه‌زنی ‌ها مبنی بر توافق هسته‌ای؛ قیمت دلار میان دلالان تا 3225 تومان پایین آمد. یکی دیگر از نشانه‌های کاهشی که به فروش آنها منجر شد، پایین بودن نرخ فروش حواله نسبت به نرخ فروش نقدی بود. به گفته فعالان عامل اصلی پایین بودن حواله نسبت به نرخ نقدی، کاهش قیمت حواله درهم امارات بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها