کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

توافق بزرگ نزديک‌تر از هميشه


کد خبر : ۱۳۳۷۰جمعه، ۱۲ تیر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۵:۴۹۴۷۲۰ بازدید

بازار داغ ملاقات‌های دوجانبه و چندجانبه همچنان در وقت‌های اضافه بعد از ضرب‌الاجل دهم تيرماه در جريان است و تيم‌های مذاكره‌كننده ...
توافق بزرگ نزديک‌تر از هميشهتوافق بزرگ نزديک‌تر از هميشه

بازار داغ ملاقات‌های دوجانبه و چندجانبه همچنان در وقت‌های اضافه بعد از ضرب‌الاجل دهم تيرماه در جريان است و تيم‌های مذاكره‌كننده 7 كشور همچنان به صورت فشرده در حال گفت‌وگو و رايزني در خصوص جزئيات در اين مذاكرات هستند. با توجه به روند حساس و سرنوشت‌ساز مذاكرات در وين، وزراي خارجه كشورمان و 6قدرت جهاني هر يك به اظهارنظر در خصوص نتيجه نهايي محتمل بر مذاكرات پرداخته‌اند.

در اين ميان 2خبر امكان حصول توافق را پررنگ‌تر از قبل كرده است. شبكه خبري المنار در خبري فوري مدعي شد كه شوراي امنيت سازمان ملل روند تدوين قطعنامه لغو تحريم‌هاي ايران را آغاز كرده است و خبر بعدي مربوط مي‌شود به دعوت از كاترين اشتون، براي حضور در وين كه به گفته كارشناسان اين امر حاكي از آن است كه دستيابي به توافق نهايي ممكن شده است.


 اراده سياسي كافي وجود دارد

محمدجواد ظريف وزير خارجه كشورمان در جمع خبرنگاران اظهار كرد: روز پنج‌شنبه گفت‌وگوهاي خوبي داشتيم و در 3روز گذشته همه وزيران خارجه به وين آمدند و برخي وزيران هم مجددا به وين خواهند آمد. ما يك دور مسائل را مرور كرديم و پيشرفت‌هاي زيادي نسبت به كاري كه شروع كرديم، انجام شده است. وي تصريح كرد: پيشرفت‌هاي زيادي صورت گرفته اما موضوعات فني و نگارشي مختلفي وجود دارد و در نهايت كشورها بايد اين تصميم سياسي را بگيرند كه دنبال توافق هستند يا فشار. فشار و توافق موضوعاتي نيستند كه بتوان با يكديگر جمع بست. ما از نظر اصل اراده يا ادعاي وجود اراده بارها شنيده‌ايم كه گفتند، دنبال توافق هستند. برخي مواقع در نگارش مشكلاتي پيش مي‌آيد كه نشان مي‌دهد بيشتر در ديوان‌سالاري‌هاي برخي كشورها گرايش به سمت حفظ تحريم‌هاست.

بايد از اين مشكلات هم عبور كنيم. احساس مي‌كنيم اراده سياسي كافي وجود دارد ولي هنوز اين اراده سياسي به سيستم اداري منتقل نشده است. به گزارش ايسنا، وزير خارجه كشورمان با اشاره به ديدارش با رييس‌جمهور اتريش كه صبح روز گدشته انجام شد نيز گفت: نياز بود از ميهمان‌نوازي دولت و مردم اتريش براي ميزباني مذاكرات تشكر كنيم و رييس‌جمهور اين كشور را در جريان آخرين وضعيت مذاكرات قرار دهيم. وي همچنين افزود كه در اين ديدار درباره روابط دوجانبه و شرايط منطقه‌يي صحبت كرديم. گفت‌وگوي خوبي بود و اميدواريم به برقراري يك نظام صلح‌آميز در منطقه كه امروز با خطر جدي افراط مواجه است، كمك كند.
 

 ايران پروژه‌اي براي تسليحات اتمي ندارد

سرگئي ريابكوف معاون وزير خارجه و مذاكره‌كننده ارشد هسته‌يي روسيه اعلام كرد: ديدار مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از ايران به طرف‌هاي مذاكره‌كننده در وين كمك مي‌كند، رويكرد خود را در مورد تدابير براي كنترل برنامه هسته‌يي ايران اتخاذ كنند. وي گفت: سطح بازرسي‌ها از ايران به اندازه‌يي هست كه نشان دهد اين كشور هيچ برنامه يا پروژه‌يي براي تسليحات هسته‌يي ندارد. من اين را با مسووليت‌پذيري مي‌گويم و آماده‌ام تا از اين موضع دفاع كنم. وي اظهار كرد: نمي‌خواهم، پيش‌بيني كنم چند ساعت زمان براي حل موضوعات باقيمانده در مذاكرات لازم است اما همه طرف‌ها مصمم به رسيدن به نتيجه در خصوص اين مساله طي روزهاي آينده و بدون تمديد هستند.


 احتمال توافق تا 16 تيرماه

وانگ يي، وزير خارجه چين در جمع خبرنگاران حاضر در محل مذاكرات در وين گفت: من براي مذاكراتي آمده‌ام كه وارد جزئيات مي‌شود. همه طرف‌ها بر اين اعتقادند كه بايد با هم همكاري كرد. ما سخت در تلاش هستيم كه منع اشاعه هسته‌يي را در سطح جهان محفوظ نگه داريم. همه طرف‌ها بايد يك تلاش مثبت از خود نشان دهند و چين نقش سازنده‌يي در اين راستا ايفا خواهد كرد. وي گفت: معتقديم بايد يك توافق عادلانه و متوازن به وجود آيد. احتمال توافق زياد است، اما بايد با همتايان خود در اين زمينه مشورت و رايزني كنيم. وزير خارجه چين پس از ديدار خود با فدريكا موگريني و جان كري همتايان اروپايي و امريكايي خود، احتمال رسيدن به توافق را تا 16 تيرماه بالا دانست و از همه طرف‌ها خواست تا تلاش‌هاي مثبتي از خود نشان دهند.

 راه پيش‌رو كوتاه‌تر شده است

فرانك والتراشتاين‌ماير وزير خارجه آلمان كه در وين به سر مي‌برد در حاشيه نشست سازمان امنيت و همكاري اروپا گفته است كه به شما اين ضمانت را مي‌دهم كه تمام طرف‌هايي كه اينجا آمده‌اند از جمله ايران با اين نيت محكم و قوي كه به يك توافقي برسند، آمده‌اند. وي گفت: هم‌اكنون طرف‌هاي مذاكره‌كننده به صورت بي‌وقفه در حال تلاش براي دستيابي به توافق هستند اما سوالي كه هنوز پاسخ آن را نمي‌دانم، اين است كه آيا مذاكره‌كنندگان عزم و تلاش لازم را براي رسيدن به توافق نهايي خواهند داشت؟ وي با اشاره به سابقه وزارت و تجربياتي كه در مذاكرات دارد، تاكيد كرد كه راه پيش‌رو كوتاه‌تر شده است، اما پيموندن چند متري كه تا خط پايان مانده است، بسيار سخت و دشوار خواهد بود.

 اميدواري فابيوس به حصول توافق

به گزارش خبرگزاري رويترز، لورن فابيوس وزير خارجه فرانسه كه وين را به مقصد كشورش ترك كرده و قرار است فردا در محل مذاكرات حاضر شود، با اشاره به برخي پيشرفت‌هاي به دست آمده در مذاكرات خاطرنشان كرد: اما ما هنوز به پايان مذاكرات نرسيده‌ايم. من اميدوارم كه بتوانيم به راه‌حل منطقي دست پيدا كنيم كه ما را قادر سازد تا به توافقي قدرتمند برسيم. به گفته فابيوس چنين توافقي، توافقي است كه بر مبناي آن هم ايران بتواند برنامه هسته‌يي صلح‌آميزي را ادامه دهد و هم جامعه جهاني مطمئن باشد كه اين برنامه به سمت اهداف نظامي منحرف نمي‌شود.

 تقويت احتمال توافق با حضور اشتون

از سوي ديگر فدريكا موگريني مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در توئيتر خود نوشت: در حال كار كردن براي رسيدن به يك توافق خوب با وزير خارجه ايران هستيم. وي همچنين با مهم خواندن سفر يوكيو آمانو مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به خبرنگاران گفت: حركت ما به ويژه در مسائل فني مذاكرات نسبتا خوب پيشرفت كرده و رو به جلوست. در همين راستا اخبار رسيده حاكي از آن است كه وزيران خارجه 1+5 از كاترين اشتون مسوول سابق سياست خارجي اتحاديه اروپا دعوت كرده‌اند تا در محل مذاكرات حضور داشته باشد. تحليل‌ها حاكي از آن است كه حضور احتمالي كاترين اشتون در مذاكرات هسته‌يي، احتمال دستيابي به توافق نهايي جامع را قوت خواهد بخشيد.

 براي توافق هر كاري مي‌كنيم

فليپ هاموند وزير خارجه انگليس ضمن تاكيد بر اينكه هر كاري لازم باشد، انجام مي‌دهيم تا مذاكرات را رو به جلو هدايت كنيم، خاطرنشان كرد: ‌گر چه هنوز به موفقيت نرسيده‌ايم؛ اما خواست ما براي رسيدن به يك توافق جامع به‌شدت افزايش يافته است و همه وزراي خارجه در وين در تلاش هستند تا روند حصول توافق سريع‌تر صورت بگيرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها