کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کاخ کمیته امداد در سوهانک چقدر می‌ارزد؟


کد خبر : ۱۳۳۰۶چهارشنبه، ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹:۲۰۱۰۷۴۷ بازدید

دفتر مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) در زمین 10 هکتاری در یکی از بهترین مناطق شهر تهران قرار دارد.

دفتر مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) در زمین 10 هکتاری در یکی از بهترین مناطق شهر تهران قرار دارد. این نهاد امدادی با 1200 کارمند در این نقطه از شهر متمرکز شده است. در این مجتمع امدادی ساختمانهای مختلف کمیته امداد نظیر ساختمان اداری، نمازخانه، ساختمان‌های دانشگاه، مجتمع اقتصادی و باشگاه قرار دارد.

به گزارش صدای اقتصاد، این زمین 100 هزار متری که به همراه ساختمان اصلی آن از سوی برخی (از جمله سایت صراط نیوز) به عنوان کاخ کمیته امداد لقب داده شده است، زمینه انتقاد نسبت به کمیته ای که قرار است به داد محرومان برسد، را ایجاد کرده است.

پرویز فتاح رئیس جدی کمیته امداد امام خمینی که در روز معارفه خود از صرفه جوی در برخی هزینه های مازاد سخن گفت، پیشنهاد فروش این زمین بزرگ را به هیات امنای کمیته امداد ارائه داد. اعضای هیات امنا از او خواستند تا جوانب امر را به طور دقیق بررسی کند و پس از آن تصمیم گیری شود. در نهایت فتاح از موافقت هیات امنا برای فروش این مجموعه بزرگ خبر داد.قرار است 10 هکتار زمین در منطقه مطلوب تهران که در آن چندین ساختمان از سوی کمیته امداد بنا شده، به فروش برسد.

فتاح اعلام کرده که بعد از فروش ساختمان، منطقه ای در پایین شهر برای برپایی کمیته امداد انتخاب خواهد شد تا درآمد حاصل از این جابجایی برای مددجویان هزینه شود.گفته می شود که 6 میلیون نفر تحت پوشش این کمیته قرار دارند که مستمری این افراد ماهانه بین 50 تا 100هزار تومان است. دریافتی اندک این افراد نشان می دهد که کمیته امداد وظیفه سنگینی در پوشش هزینه خانوار نیازمند دارد.

مسوولان سابق کمیته در مقابل انتقاد به بالاشهرنشینی و کاخ نشینی این کمیته اعلام کرده بودند که زمین 10 هکتاری در سوهانک اهدایی است و تنها هزینه ساخت آن از سوی این نهاد پرداخت شده است اما هیچگاه آتش انتقاد از این موضوع خاموش نشد تا اینکه فتاح بار دیگر موضوع این زمین قیمتی را پیش کشید.

رئیس جدید کمیته امداد اعلام کرده قیمت کارشناسی هنوز استخراج نشده اما به دلیل قیمت بالای این زمین هر مجموعه ای توان خرید آن را ندارد به همین دلیل با برخی مجموعه های دولتی و خصوصی در این زمینه مذاکره شده است.این زمین که پس از انقلاب مصادره شده و به کمیته امداد اهدا شده حالا به عنوان یک سرمایه بزرگ برای این نهاد قرار است اندوخته مالی جدیدی به کمیته تزریق کند.

قیمت زمین در منطقه سوهانک بسته به موقعیت مکانی و متراژ آن متفاوت استو برخی زمین های با متراژ بالای 10 هزار متر با قیمت هر متر مربع 2 تا 3 میلیون تومان قیمت گذاری شده است در حالی که قیمت زمین با متراژ کمتر از یک هزار متر تا متری 6 میلیون تومان به فروش می رسد. نکته در مورد مجموعه بزرگ کمیته امداد این است که به غیر از قیمت زمین باید نرخ بنای مفید ساختمان های موجود را نیز با توجه به متراژ و قیمت آن محاسبه کرد.

برآورد قیمت زمین 100 هزار متر مربعی کمیته امداد به همراه ساختمان های آن هنوز اعلام نشده است.



 

تاریخچه زمین 10 هکتاری سوهانک

سوهانک دهکده و همچنین محله‌ای است در شمال شرقی تهران که از جنوب به جاده مینی‌سیتی-لشکرگ و از شمال به دامنه جنوبی البرز و از سوی غرب به گردنه قوچک منتهی می‌شود. دهکده سوهانک ۱۸۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد . با گسترش شهر تهران اکنون جزئی از این شهر و محله‌ای از بخش شمیرانات تهران در منطقه یک به شمار می‌آید.

سوهانک در ده کیلومتری شرق امامزاده صالح تجریش و یک کیلومتری شمال جاده لشکرک است. آب سوهانک از چهار رشته قنات تأمین می‌شود و محصولش غلات و میوه بویژه زردآلو است.

رضاقلی‌خان هدایت در کتاب روضةالصفای ناصری ج ۹ ص ۲۹۱ از عیش و شکار فتحعلی‌شاه قاجار در سوهانک می‌نویسد. محل اقامت خازن‌الدوله یکی از زنان فتحعلی‌شاه نیز در دهکده سوهانک بوده‌است. از رویدادهای تاریخی سوهانک این است که ناصرالدین‌شاه دستخط برکناری میرزا آقاخان نوری، صدراعظم وقت را هنگام اقامت خود در سوهانک صادر کرد.

در این منطقه باغ بزرگی به نام سردار و کوروس قرار داشت که در اولی برج‌های آتی شهر ساخته شد و بخشی از باغ 50 هکتاری کوروس نیز به مرکز فعلی اداری کمیته امداد امام خمینی اختصاص یافت.

زمین 10 هکتاری چگونه به کمیته امداد رسید؟

سرپرست سابق کمیته امداد، علت طرح موضوع و فروش ساختمان سوهانک توسط فتاح در هیأت امناء، نامناسب بودن مکان برای امداد دانسته است.

حسین انواری در مورد این ساختمان به فارس گفت: ساختمان سوهانک جدید الاحداث نیست و بیش از 15 سال قدمت دارد، بنده زمانی که مسئولیت سرپرستی را عهده دار شدم خدمت عزیزان در دفتر مقام معظم رهبری رسیدم و درخواست اذن شرعی داشتم که آیا مقام معظم رهبری امر می‌فرمایند که دفتر مرکزی امداد به مکان دیگری منتقل گردد یا در همین مکان باقی بماند، که اجازه داده شده در همین مکان سوهانک دفتر مرکزی امداد باقی بماند و توسعه عمرانی ندهد.

سرپرست سابق کمیته امداد امام خمینی(ره) خاطر نشان کرد: ضمناً مقام معظم رهبری دستور دادند یک مسجد مناسب در کنار ساختمان سوهانک جهت استفاده اهالی منطقه ساخته شود که انشاء ا... به زودی بهره برداری خواهد شد.

عضو هئیت امناء کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به تاریخچه احداث ساختمان سوهانک گفت: علت ایجاد ساختمان بر می‌گردد به ابلاغ سیاست‌های دولت وقت و شورای عالی اداری مبنی بر خروج ادارات حتی الامکان به خارج از محدوده ترافیک.

وی ادامه داد: دفتر مرکزی کمیته امداد قبل از استقرار ساختمان سوهانک در 14 ساختمان پراکنده و عمدتاً فرسوده در محدوده طرح ترافیک با فاصله نسبتاً زیاد از یکدیگر قرار داشت.

انواری تصریح کرد:محدودیت فضای مورد نیاز، مناسب نبودن فضای ادارای بعلت فرسودگی بیش از حد ساختمانها، ضرورت تأمین نیازهای جدید و همچنین ترددهای زائد بین واحدها، مراجعات و ارتباطات زمان بر، مکاتبات غیر ضروری، هزینه بالای نگهداری ساختمانهای مذکور، سیستم حفاظت از آنها، هزینه بالای ترابری درون شهری کارکنان به این ساختمانها موجب گردید گه شورای مرکزی وقت امداد پس از مطالعات انجام شده تصمیم گرفتند زمین بلااستفاده و ناهموار مصادره شده در سوهانک تبدیل به دفتر مرکزی امداد شود که با فروش ساختمانهای 14 گانه هزینه ساخت سوهانک با صرفه جویی 40 درصد کاهش هزینه ساخت نسبت به ارزش ساختمانها صورت گیرد و مازاد درآمد حاصله صرف مددجویان شود.

سرپرست سابق کمیته امداد امام خمینی(ره) تأکید کرد: یک نکته قابل دقت آنکه زمین سوهانک قرار بود به پارکینگ اتوبوسرانی شرکت واحد شود که معضلاتی را برای منطقه بهمراه داشت.

عضو هئیت امناء کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار داشت: بهر صورت ساختمان سوهانک با هدف صرفه جویی در بیت المال، کاهش هزینه های نگهداری، دسترسی آسان از طریق اتوبانهای هم جوار، کاهش تردد در محدوده ترافیک و تأمین فضاهای ضروری و موردنیاز ایجاد شده است.

انواری گفت: مجموعه ارتباطات الکترونیکی مرکزیت امداد با کل واحدهای امداد کشور از طریق ایجاد «مرکز داده های الکترونیکی» مجهز که در سوهانک مستقر است صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره دیگر محاسن ساختمان سوهانک بیان داشت: در طراحی فضای آموزشی در سوهانک، فضای آموزشی برای تیزهوشان و استعدادهای درخشان تحت پوشش، خوابگاه دانش آموزی و دانشجویی، و فضای عرضه کالاهای تولیدی مددجویان پیش بینی و اجرا شده است.
 

کمیته امداد وارد فعالیت اقتصادی می شود؟

پرویز فتاح که در کمیته امداد میراث دار مردانی از جنس موتلفه اسلامی شده است، قرار است شیوه مدیریتی جدیدی را در این نهاد که دومین نهاد تشکیل شده پس از انقلاب است، ایجاد کند.کمیته امداد که به غیر از کمک مستقیم به افراد تحت پوشش، پروژه هایی را برای توانمندسازی در دستور کار دارد، شاید در دوره ریاست فتاح وارد میدان های جدید اقتصادی شود. در همین مدت نیز اخباری از ایجاد بنگاه های اقتصادی زیرمجموه کمیته امداد منتشر شده است.

بودجه کمیته امداد در سال 94 معادل 3 هزار و 700 میلیارد تومان تصویب شده است که حدود 3 برابر بودجه سازمان صدا و سیما است. همچنین دولت موظف شده است تا 20 درصد از مبلغی که از محل دریافت سهم 10 ریالی از هر پیامک به دست می آورد را به میته امداد پرداخت کند.از سوی دیگر در سال 92 اعلام شد که 570 میلیارد تومان در یک سال توسط کمیته امداد جمع آوری شده است. این موضوع نشان می دهد که این نهاد جایگاه اقتصادی مهمی دارد. طی دهه اخیر نهادهای حاکمیتی و نظامی پیشرفت‌های اقتصادی بزرگی را تجربه کرده‌اند. شاید کمیته امداد در این میدان جا پای این نهادها بگذارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها