کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سخنگوی دولت به کدام منبع آماری استناد کرد؟


کد خبر : ۱۳۲۹۴چهارشنبه، ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۱:۰۱۱۳۹۴ بازدید

افزایش تعداد شاغلان در بهار سال 94 نسبت به بهار سال 93 به میزان 754 هزار و 591 نفر بوده است. این گفته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در ...

 افزایش تعداد شاغلان در بهار سال 94 نسبت به بهار سال 93 به میزان 754 هزار و 591 نفر بوده است. این گفته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری دیروز خود با خبرنگاران است. نوبخت در ادامه به ارائه مطالبی درباره آخرین وضع بازار کار ایران پرداخت و اظهار داشت: در این باره گزارشی ارائه می‌دهم که مقایسه اطلاعات مربوط به بهار 1393 نسبت به بهار 1394 است. در این راستا و طبق این گزارش در بهار 1394 نرخ فعالیت حدود یک درصد افزایش پیدا کرده یعنی از 37 درصد در بهار 93 به 38 درصد در بهار 94 تبدیل شده است.

وی افزود: جمعیت بیکار ما از 2 میلیون و 530 هزار و 64 نفر در بهار 93 به 2 میلیون و 647 هزار و 233 نفر، در بهار 94 افزایش پیدا کرده است.

نوبخت تصریح کرد: تعداد شاغلان کشور در بهار 93، 21 میلیون و 107 هزار و 245 نفر بوده که این تعداد در بهار سال 94 به 21 میلیون و 861 هزار و 836 نفر رسیده است. در واقع تعداد شاغلان در بهار 94 نسبت به بهار 93، 754 هزار و 591 نفر افزایش یافته است. سخنگوی دولت همچنین ادامه داد: 11 استان کشور دارای نرخ بیکاری یک رقمی هستند و نرخ بیکاری کل از 7/10 درصد در همین حد 7/10 درصد است.

در ادامه خبرنگاری درباره اختلاف بین آمارهای مرکز آمار و بانک مرکزی سوال کرد و نوبخت در این‌باره توضیح داد: باید به این موضوع بپردازیم که چه کنیم تا شائبه آمارسازی در دولت یازدهم که به دولت راستگویان اشتهار دارد مدنظر قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه تنها مرکز تولید آمار رسمی کشور، مرکز آمار کشور است و آمار سایر دستگاه‌های اجرایی آمار رسمی نیست، گفت: در جلسه شورای آمار که با مسؤولیت خود بنده تشکیل شد این موضوع مورد توجه قرار گرفت که بانک مرکزی و مرکز ‌آمار ایران مبانی مباحثاتی خود را یکسان کنند و ترجیحاً یک عدد از سوی آنان بیان شود. وی درباره دکل نفتی گمشده تصریح کرد: آقای زنگنه، وزیر نفت در این‌باره اظهاراتی داشته‌اند اما از روابط عمومی وزارت نفت می‌خواهیم نظر وزارت را در این باره به صورت مکتوب در سایت خود قرار دهد. سخنگوی دولت درباره افزایش قیمت لبنیات و گوشت اظهار داشت: آنچه دامداران محترم تولید می‌کردند 1250 تومان به واحدهای صنعتی می‌فروختند اما این عزیزان زحمتکش در نظر داشتند فرآورده لبنی آنها1440 تومان خریداری شود. دولت در این راستا که موظف است از حقوق مصرف‌کنندگان حمایت کند و از آنجا که نمی‌تواند به زیان یکی از طرفین عمل کند خودش مابه‌التفاوتی را تقبل کرد که بیش از هزار میلیارد تومان است. وی اضافه کرد: دولت برای اینکه از مصرف شیر برای سلامت جامعه حمایت کند در سال 94 در 2 ردیف بودجه‌ای 550 میلیارد تومان یارانه برای شیر رایگان در مدارس داد. ضمناً‌ افزایش قیمت گوشت را تایید نمی‌کنم.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره ممنوع شدن واردات 217 قلم کالا به کشورمان، گفت: وزارت صنعت تلاش کرده که کالاها را احصا کند، موضوع آن هنوز مطرح نشده ولی بسترهای آن در حال فراهم شدن است. نوبخت درباره اقتصاد مقاومتی به عملکرد وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: افزایش راندمان و بهره‌وری نیروگاه‌ها، حمایت از تولید لوازم برقی، راندمان بالا و حمایت از شرکت‌های خدمات انرژی،‌ تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی در نیروگاه‌ها، توسعه فعالیت‌های طراحی و مهندسی برای بهینه‌سازی انرژی در طراحی و بهره‌برداری از شبکه‌های انتقال و توزیع، ارتقای بهره‌وری انرژی الکتریکی در بخش‌های مختلف از طریق اعطای یارانه به میزان 17 میلیارد ریال برای توزیع 30 میلیون شعله لامپ از محل منابع عمومی طرح تأمین و توزیع لامپ‌های کم‌مصرف از جمله اقدامات وزارتخانه نیرو در جهت عملیاتی کردن سیاست اقتصاد مقاومتی بوده است.

ادامه سکوت مرکز آمار

در حالی که آخرین نرخ بیکاری منتشر‌شده از سوی مرکز آمار مربوط به پاییز سال گذشته می‌شود، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اعلام نرخ بهاره بیکاری در سال جاری، از تصمیم جدیدی درباره وضعیت انتشار آمار سخن گفت. آخرین آمار مرکز ملی آمار از نرخ بیکاری به پاییز سال قبل بازمی‌گردد که براساس آن در این فصل نرخ بیکاری کشور معادل 5/10 درصد و نرخ اشتغال معادل 3/37درصد بوده‌ است. همچنین آخرین آمار سالانه نرخ بیکاری نیز بر این اساس به سال 1392 بازمی‌گردد که در این سال درمجموع نرخ بیکاری معادل 4/10 درصد و نرخ اشتغال معادل 6/37 درصد بوده‌ است.

نوبخت دیروز در نشست خبری خود اعلام کرد نرخ بیکاری در 3 ماهه اول سال جاری نسبت به فروردین سال قبل تغییری نداشته است و بر این اساس نرخ بیکاری فصل اول سال جاری همان 7/10 درصد بهار سال قبل است. حال این سوال پیش می‌آید که با عدم انتشار آمار بیکاری از سوی مرکز آمار از پاییز سال قبل و ادامه این امر، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور آمار بیکاری خود را بر چه اساسی منتشر کرده و آیا این آمار قرار است از سوی مرکز آمار مورد تایید قرار گیرد‌؟

افزایش قیمت لبنیات کار دولت نبود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دولت اقدام به افزایش قیمت لبنیات نکرده و این تصمیم از سوی ستاد تنظیم بازار گرفته شده است، گفت: ان‌شاءالله برای برگشت قیمت‌ها اقدام می‌کنیم. محمدرضا نعمت‌زاده درباره اینکه صنایع لبنی اعلام می‌کنند دولت به‌صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی کرده است و آنها راضی به این امر نیستند، افزود: دولت اقدام به افزایش نرخ فرآورده‌های لبنی نکرده است بلکه براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار قیمت این محصولات افزایش یافته است. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه صنایع لبنی مدعی‌اند این افزایش قیمت قابل اجرا نیست، آیا این مصوبه قابل برگشت است، اظهار داشت: ان‌شاءالله اقدام می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها