کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کاهش بی‌سابقه قیمت مرغ در ماه رمضان


کد خبر : ۱۳۲۷۱سه شنبه، ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱:۰۳۴۸۲۲ بازدید

ماه رمضان امسال برخلاف گذشته، روی خوشی به بازار گوشت مرغ نشان نداد و همه چیز دست به دست هم داد تا این محصول علیرغم افزایش ...

ماه رمضان امسال برخلاف گذشته، روی خوشی به بازار گوشت مرغ نشان نداد و همه چیز دست به دست هم داد تا این محصول علیرغم افزایش قیمت در ماه رمضان سال‌های گذشته، امسال با افت مصرف و کاهش 10 درصدی قیمت روبرو شود.

هر ساله بازار گوشت مرغ در ایام پرمصرفی مانند ماه رمضان داغ‌تر می‌شود و افزایش تقاضا مصرف باعث رشد قیمت این محصول می‌شود که البته در برخی از سال‌ها نیز گرانی گوشت مرغ رکود جدیدی در بازار این محصول پروتئینی ثبت کرده است.

امسال وضعیت بازار گوشت مرغ در آستانه ماه رمضان تحت تاثیر عواملی، دگرگون شد و برخلاف سال‌های گذشته در ایامی که مرغداران انتظار افزایش قیمت برای جبران زیان‌هایشان را داشتند، کاهش مصرف گوشت مرغ باعث شد قیمت این محصول - آن هم در ماه رمضان - کاهش پیدا کند.

دلیل اصلی کاهش مصرف گوشت مرغ در آستانه ماه رمضان شیوع بیماری آنفلوآنزای طیور در یکی از روستاهای مازندران بود که البته پس از آن شایعه شد که به دیگر استان‌ها و مناطق کشور نیز رسیده است و در شبکه‌های اجتماعی خطاب به مردم اعلام می‌شد که از خرید و مصرف گوشت مرغ تا اطلاع ثانوی خودداری کنند و این شایعات در حالی روز به روز بیشتر می‌شود که سازمان دامپزشکی به عنوان متولی تامین سلامت محصولات و فرآورده‌های خام با منشأ دامی، در سکوت کامل فرو رفت و از ارتباط با رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی به مردم خودداری کرده است.

البته گزارش بانک مرکزی نیز از هفته اول ماه رمضان گویای همین شرایط است، چرا که بر اساس این گزارش متوسط قیمت هر کیلو گوشت مرغ در سطح شهر (در هفته منتهی به پنجم تیر ماه) حدود 5900 تومان بوده است که نسبت به هفته گذشته 8.2 درصد، نسبت به هفته مشابه ماه قبل 9.8 درصد و نسبت به هفته مشابه سال گذشته 12.9 درصد کاهش قیمت داشته است.

عظیم حجت، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی در این باره گفت: پیش از آغاز ماه رمضان 10 درصد جوجه‌ریزی را افزایش دادیم تا با کمبود عرضه و افزایش قیمت مواجه نشویم اما بروز شایعه آنفلوآنزای طیور سبب شد بر اساس اطلاعات به دست آمده مصرف گوشت مرغ تا 20 درصد نسبت به گذشته کاهش پیدا کند و همین موضوع منجر به افت قیمت مرغ زنده از کیلویی 4500 تومان به 3800 تومان شد.

وی افزود: این شایعه باعث شد انباشتگی گوشت مرغ در بازار بیشتر شود و کاهش قیمت به زیان بیشتر مرغداران کمک کند. در حالیکه بر اساس اطلاعات و اخبار به دست آمده از شبکه‌های دامپزشکی هیچ مرغ زنده صنعتی به این بیماری مبتلا نشده و مشکلی در این زمینه در کشور وجود ندارد. اما مردم با پخش شدن این شایعه نگران مصرف گوشت مرغ هستند و به همین دلیل تقاضا برای مصرف این محصول در ماه رمضان برخلاف سال‌های گذشته کاهش یافته است.

حجت ادامه داد: صادرات این محصول نیز در پی این شایعات نسبت به گذشته کاهش قابل توجهی داشته است، چراکه مشتریان خارجی نیز از این شایعات مطلع شده و نگران هستند اما مسئولان شبکه دامپزشکی با مشتریان خارجی ارتباطات بسیاری برقرار کرده تا با تضمین بهداشتی این محصول بتوانند راه صادرات آن را باز کنند.

وی گفت: در این شرایط که بازار شایعات درباره گوشت مرغ و آنفلوآنزای طیور داغ شده است و مسئولان دامپزشکی باید با اطلاع‌رسانی به موقع و درست به مردم، آنها را از نگرانی بابت این مسائل درآورند.

گرچه محاسبه قیمت و میزان ضرر و زیان مرغداران از فروش گوشت مرغ وظیفه سازمان‌ها و دستگاه‌های نظارتی دولتی است اما کاهش بیش از حد قیمت این محصول در صورتی که از قیمت 7000 تومانی منطقی مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی کمتر شود، نمی‌تواند به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باشد؛ بنابراین وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی حمایت از تولیدکنندگان و برای جلوگیری از ادامه این ضرر و زیان باید تدبیری بیندیشد تا بازار گوشت مرغ نیز به وضعیت تعادلی خود نزدیک شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها