کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تمديدی در كار نخواهد بود


کد خبر : ۱۳۲۴۸دوشنبه، ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۶:۲۸۴۸۹۴ بازدید

به يادآوردن مهلت ضرب‌الاجل نهايی يكي از منحصربه‌ فردترين و طولانی‌ ترين مذاكرات ديپلماتيك بين‌المللي، نفس را در سينه‌ها حبس می‌کند ...
تمديدی در كار نخواهد بودتمديدی در كار نخواهد بود

به يادآوردن مهلت ضرب‌الاجل نهايی يكي از منحصربه‌فردترين و طولاني‌ترين مذاكرات ديپلماتيك بين‌المللي، نفس را در سينه‌ها حبس مي‌كند. در حالي كه شمارش معكوس عقربه‌هاي ساعت براي پايان مهلت تعيين‌شده در مذاكرات هسته‌يي ميان ايران و  گروه 1+5 به لحظات پاياني آن نزديك مي‌شود، همچنان شاهد اخبار و گمانه‌زني‌هاي فراواني از سوي مقامات و تحليلگران ايراني و بين‌المللي راجع به نتيجه اين مذاكرات هستيم.

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران هم پس از سفر يك روزه به تهران، امروز براي ادامه مذاكرات در وين حاضر خواهد بود. ناظران اميدوارند اين سفر آخرين پرواز ظريف برای حل و فصل مناقشه هسته‌‌يي باشد.


 فعلا براي هرگونه قضاوتي زود است

همزمان با بازگشت محمدجواد ظريف به تهران و اعلام اينكه اين بازگشت براساس برنامه‌ريزي قبلي صورت گرفته است، معاونان وزير خارجه كشورمان گفت‌وگو‌ها را بر اساس آخرين تحولات، نتايج و جمع‌بندي‌هاي به دست آمده پس از مذاكرات وزيران خارجه از سر گرفتند. ظريف پيش از ترك  وين گفت: وزراي خارجه كشورهاي 1+5 كه وين را ترك كرده‌اند، از سه‌شنبه بار ديگر به وين برخواهند گشت اما جان كري به واسطه مشكل جسماني در وين خواهد ماند. وزير خارجه كشورمان خاطرنشان كرد: ما به اراده سياسي خودمان اعتماد داريم و مي‌دانيم كه مقام معظم رهبري، رياست‌ محترم جمهوري و ساير مقام‌ها خواستار توافقي عزتمند و بادوام هستند. همچنين جان كري وزير خارجه امريكا روز گذشته همان‌طور كه پيش‌تر اعلام شده بود، بار ديگر با يوكيا آمانو مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ديدار و گفت‌وگو كرد. وي پس از اين ديدار، با انتشار عكسي در توئيتر نوشت: ديدار خوبي با آمانو مديركل آژانس داشتم. از او به دليل فداكاري و فعاليت سختش در طول مذاكرات، سپاسگزاري مي‌كنم. وي پيش از اين نشست، آن طور كه مسوول رسانه‌يي تيم امريكايي خبر داده، در مورد روند مذاكرات هسته‌يي با ايران گفته است: داريم كار مي‌كنيم و فعلا براي هرگونه قضاوتي زود است.


  تمديد درازمدتي در كار نخواهد بود

از سوي ديگر با نزديك‌تر شدن به مهلت مقرر براي توافق جامع هسته‌يي فدريكا موگريني هماهنگ‌كننده سياست خارجي اتحاديه اروپا بحث تمديد مذاكرات را رد كرد و گفت: بحث تمديد مذاكرات مطرح نيست و ما به دنبال تمديد درازمدت مذاكرات نيستيم. به گزارش ايسنا وي افزود: طرفين عزم دستيابي به توافق را دارند و تمديد مذاكرات لزوما كار را براي دستيابي به توافق آسان‌تر نخواهد كرد. در همين راستا آلن اير سخنگوي فارسي‌زبان وزارت خارجه امريكا تاكيد كرد: به هيچ عنوان تصميمي به تمديد بلندمدت مذاكرات نداريم و برخي گزارش‌هايي كه در اين باره منتشر مي‌شود، چندان قابل استناد نيست. البته شايد مانند مذاكرات لوزان، تمديد چندروزه مذاكرات اجتناب‌ناپذير باشد.

  تمديدي در كار نخواهد بود

در حالي كه مهم‌ترين نكته‌يي كه مذاكره‌كنندگان بر سر آن توافق دارند، تمديد نكردن مهلت مذاكرات است.

به گفته يكي از مذاكره‌كنندگان بناست كه مرحله ديگري نباشد مگر آنكه سناريوي جديدي پيش بيايد. اين عضو تيم مذاكره‌كننده ايران گفت: مي‌خواهيم تا 10تير به جمع‌بندي برسيم. دهم تير زمان را متوقف و ساعت‌ها را صفر مي‌كنيم. ممكن است هفت يا هشت روز طول بكشد ولي تمديدي در كار نخواهد بود.  


  ايران در موقعيتي برتر در مذاكرات قرار دارد

همزمان با افزايش گمانه‌زني‌ها مبني‌بر حصول توافق نهايي ميان ايران و 1+5، برخي از مقامات غربي و صهيونيستي با مطرح كردن بحث مذاكرات، نسبت به حصول توافق ابراز نگراني كردند.

شبكه خبري هنگ‌كنگي آسياتايمز در اين خصوص در سرمقاله خود نوشت: همه طرف‌هاي مذاكره‌كننده به دنبال دستيابي به توافق بردـ برد هستند و سعي ديپلمات‌هاي كشورهاي مختلف در گفت‌وگوها حصول يك توافق مورد قبول همه طرف‌ها است. اما برخي از تندروها در غرب سعي دارند تقاضاهاي مضاعف از ايران داشته باشند و اين مي‌تواند مانعي در روند مذاكرات باشد. در اين خصوص مايكل هيدن رييس سابق سيا گفت كه ايراني‌ها در مذاكرات هسته‌يي در موقعيت برتري قرار دارند و اين موضوع نگران‌كننده است. به گزارش ايلنا وي مدعي شد كه توافق پيشنهادشده نمي‌تواند باعث ممانعت ايران از دستيابي به سلاح هسته‌يي شود.


نگراني صهيونيست‌ها تشديد شد

بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي كه از سرسخت‌ترين منتقدان مذاكرات جاري بين تهران  6قدرت بزرگ جهان و توافق احتمالي بر سر برنامه هسته‌يي ايران به شمار مي‌رود، در جلسه هفتگي اعضاي كابينه خود عنوان كرد، كشورهاي غربي به دنبال مصالحه بيشتر با ايران بر سر برنامه هسته‌يي اين كشور هستند. وي تاكيد كرد كه هيچ دليلي براي عجله در امضاي توافقي بد با ايران نمي‌بيند، توافقي كه هر روز در حال بدتر شدن است.

از سوي ديگر موشه يعلون وزير جنگ نتانياهو با رد مواضع امريكا در قبال مذاكرات هسته‌يي ايران مدعي شد: من روايت امريكا درباره ايران را قبول ندارم. ما ايران را به عنوان مشكل مي‌بينيم و دولت باراك اوباما آنها را به عنوان راه‌حل مي‌بيند. به همين دليل است كه تل‌آويو در موضوع ايران با واشنگتن اختلاف دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها