کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جولان بدلیجات چینی در ایران


کد خبر : ۱۳۱۸۲یکشنبه، ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳:۲۱۱۱۹۶ بازدید

چندسالی می شود که کالاهای چینی مهمان خانه های ایرانی شده اند و به لطف واردات بی رویه این بار بدلیجات وارداتی نیز گوی سبقت را از تولید ...

چندسالی می شود که کالاهای چینی مهمان خانه های ایرانی شده اند و به لطف واردات بی رویه این بار بدلیجات وارداتی نیز گوی سبقت را از تولیدکنندگان داخلی ربودند و از رگ گردن به ایرانی ها نزدیک تر شدند.

تولیدکنندگان بارها به واردات بی رویه کالا به کشور انتقاد کرده و از مسئولان درخواست کردند برای حمایت از تولید داخلی جلوی واردات کالا گرفته شود.

این در حالی است که افزایش واردات در سال های گذشته منجر به تعطیلی و رکود واحدهای تولیدی در کشور شده و تولیدکنندگان دیگر رمقی برای اعتراض ندارند.از طرف دیگر برخی می گویند نمی‌توان دور کشور را حصار کشید و به نام حمایت از تولید داخل دیوار تعرفه را افزایش داد و تولیدکنندگان داخلی باید آن‌قدر کیفیت کالاهای خود را ارتقا دهند تا قدرت رقابت با سایر تولیدات جهانی را داشته باشد.این تنها یک روی سکه است و داستان وقتی آغاز می‌شود که یک حساب سر انگشتی نشان می‌دهد بسیاری از منابع ارزی کشور صرف واردات برخی کالاهای بی مصرف و تجملی می‌شود.

یکی از کالاهای وارداتی که امروز در بازار جای خود را باز کرده زیورآلات بدلی است که به گفته اکثر واردکنندگان سود واردات آن بسیار زیاد است.می‌توان گفت زیور آلات به دلیل حجم کم، مصرفی بودن و قیمت مناسب یکی از به صرفه‌ترین محصولات برای واردات است و کشور چین در زمینه تولید این محصولات عمده بازار دنیا را تحت تأثیر قرار داده است.عمده زیور آلات وارداتی در ایران تولید چین و پس از آن تایلند و هند است که واردکنندگان با مراجعه به شرکت های مذکور سفارش خود را داده و و سپس آ؛ ن را به کشور وارد می‌کنند.

قیمت این زیور آلات در سطح شهر متفاوت است و بسته به محل مغازه مورد نظر و کیفیت جنس و حتی برند بودن آن باید تا چند صد هزار تومان را برای آن هزینه کرد.فروش این زیور آلات به قدری با صرفه است که حتی دست‌فروشان در مترو نیز از این بازار عقب نمانده و به عرضه آن با قیمت مناسب می‌پردازند.کیفیت بالا، قیمت مناسب و حتی شباهت بسیار آن به زیورآلات طلا منجر به افزایش رغبت به بدلیجات شده است تا جاییکه بسیاری از زوج های جوان برای مراسم عروسی خود اقدام به خرید سرویس های بدلی می‌نمایند.

این گسترش بدلیجات خارجی در کشور تا جایی است دست ساز های ایرانی از این بازار عقب مانده و حرفی برای گفتن ندارند.

بر اساس آمار گمرک در سال گذشته پنج هزار و 516 تن مروارید طبیعی، سنگ های گران‌بها و نیمه گران‌بها و زیورآلات و سکه به ارزش 179 میلیون و 417 هزار و 110 دلار به کشور وارد شد.این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 1024.06 درصد افزایش و از نظر ارزشی 1.36 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

حال با این واردات بی رویه این سؤال پیش می‌آید که با وجود اینکه بسیاری از جوانان کشور در جستجوی کار هستند چرا باید ارز کشور صرف واردات این گونه کالاها شود و آیا بهتر نیست این هزینه‌ها صرف کارآفرینی و ایجاد اشتغال شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها