کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نفس‌گيرترين روزهای مذاكرات هسته‌ای


کد خبر : ۱۳۱۶۶شنبه، ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۲:۵۲۴۱۱۸ بازدید

آخرين دور مذاكرات هسته‌‌ای ميان ايران و گروه 1+5 با ورود محمدجواد ظريف و جان كری همتای آمريكايي‌اش به وين به‌صورت جدي‌تری در ...

آخرين دور مذاكرات هسته‌‌ای ميان ايران و گروه 1+5 با ورود محمدجواد ظريف و جان كری همتای آمريكايي‌اش به وين به‌صورت جدي‌تری در حال پيگيري است. با افزايش ديدارها و مذاكرات ميان تيم مذاكره‌كننده ايران و كشورهاي غربي همچنان اخبار و گمانه‌زني‌ها در‌خصوص روند مذاكرات در جريان است و مقامات ايراني و غربي با‌اشاره به سختي‌هاي پيش روي مذاكرات همچنان از به نتيجه رسيدن اين مذاكرات اظهار خوشبيني مي‌كنند. سيدعباس عراقچي معاون وزير خارجه كشورمان در اين خصوص اعلام كرده است كه فعلا تمديد در دستور كار ما نيست و بناي ما اين است كه در تاريخ تعيين شده به يك جمع‌بندي برسيم. ما در اين دوره بناي تمديد به‌صورت ادوار قبلي را نداريم كه چندين ماه تمديد شود ولي ممكن است چند روزي نياز باشد كه كار ادامه پيدا كند.


 اگر زياده‌خواهي در كار نباشد حتما به توافق مي‌رسيم

درحالي كه خبرنگاران و تصويربرداران مقابل هتل كوبورگ در انتظار ورود وزير خارجه ايران بودند، خبر رسيد كه ظريف از دري ديگر وارد هتل كوبورگ شده است. وي پس از ورود به وين گفت: با هدف رسيدن به يك توافق كه منافع و حقوق مردم ايران در آن رعايت شده و براي همه دنيا توافق خوبي باشد، به وين آمده‌ايم. مطمئن هستيم كه اگر طرف مقابل آمادگي اين را داشته باشد كه حقوق مردم ايران را به‌رسميت بشناسد، وظايف خودش را انجام دهد، يعني تحريم‌ها را بردارد و همزمان با اقدامات ايران، اقدامات خودش را انجام دهد و زياده‌خواهي نكند، حتما به يك توافق مي‌رسيم كه به‌نفع همه خواهد بود. به گزارش واحد مركزي خبر، ظريف تاكيد كرد: البته زمان مهم نيست و تنها رسيدن به توافق خوب مهم است و اينكه به يك نتيجه مناسب برسيم.


كري به‌دنبال توافقي تاريخي با ايران

جان كري، وزير خارجه آمريكا پيش از ديدار با همتاي ايراني‌اش در مقابل هتل كوبورگ اعلام كرد كه براي رسيدن به توافق اميدوار است. وي خطاب به خبرنگاران گفت: براي رسيدن به توافق اميدواريم، اما موضوعات و كار سختي پيش داريم. در همين راستا خبرگزاري فرانسه اعلام كرد: جان كري به دنبال دستيابي به توافقي تاريخي با ايران است تا برنامه هسته‌يي تهران را در ازاي كاهش تحريم‌ها، محدود كند.

اين در حالي است كه آنتوني بلينكن معاون وزير امور خارجه آمريكا در كنفرانس سالانه انديشكده مركز امنيت جديد آمريكايي بااشاره به مذاكرات هسته‌يي ايران و گروه 1+5 كه به يك توافق اوليه منجر شد، گفت: بله، ما توانستيم به توافقي دست پيدا كنيم كه تاحدودي برنامه هسته‌يي ايران را با بازرسي‌هايي بي‌سابقه محدود كرد. همچنين احتمال دستيابي به يك راه‌حل جامع پيش روي ما قرار دارد. به گزارش ايسنا، باينكن گفت: ما در عرصه‌ سياست خارجي در خاورميانه تلاش كرده‌ايم تا اطمينان يابيم كه ايران به سلاح هسته‌يي دست نخواهد يافت و هنوز بر اين باوريم كه بهترين راه براي تضمين اين مساله دستيابي به توافقي است كه از طريق مذاكره حاصل مي‌شود و قابل راستي‌آزمايي است تا بتواند نگراني‌هاي جامعه بين‌الملل درباره‌ ايران را حل كند.


 اميدواري چين و روسيه به توافق نهايي

لو كانگ سخنگوي وزارت امور خارجه چين در نشست خبري خود، گفت: مذاكرات هسته‌يي ايران و گروه1+5 وارد آخرين مرحله خود شده است. از اين‌رو اين كشورها تلاش‌هاي‌شان را براي دستيابي به يك توافق جامع تسريع بخشيده‌اند.

همچنين تمام طرف‌ها از خود اراده سياسي قوي، تمايل واقعي و نظرات خلاقانه نشان داده‌اند. وي با بيان اينكه پيشرفت مهمي در مذاكرات حاصل شده است، گفت: تا زماني كه تمام طرف‌ها روي يك هدف مشترك متمركز‌ند و براي رفع نگراني‌هاي يكديگر به شكلي مناسب سازش و باتوجه به مسووليت تاريخي و كاري خود تصميمات سياسي را به‌موقع اتخاذ مي‌كنند دستيابي به يك توافق جامع در زمان تعيين شده امكان‌پذير است. از سوي ديگر سرگئي ريابكوف معاون وزارت خارجه و سرپرست هيات مذاكره‌كننده روسيه ضمن اعلام اينكه بخش عمده‌يي از سند توافق تنظيم شده است گفت: اما تعدادي از مسائل دشوار در اين زمينه وجود دارد.

 

 احتمال تمديد چند روزه در مذاكرات

در همين حال با نزديك شدن به مهلت مقرر دهم تير ماه و افزايش گمانه‌زني‌ها درخصوص توافق محتمل هسته‌يي كالين كال مشاور امنيت ملي معاون اول رييس‌جمهور آمريكا كه به‌عنوان جانشين مشاور امنيت ملي اوباما هم مشغول به كار است گفت كه ضرب‌الاجل واقعي سياسي براي حصول توافق نهايي هسته‌يي ايران ۱۸تير است. به گزارش فارس، وي گفت: كاخ سفيد خواهان افزايش دوره بازنگري كنگره به ۶۰روز نيست چراكه اين كار اجراي توافق را بيشتر به تاخير خواهد انداخت. اين درحالي است كه خبرنگار فرانس24 به نقل از مقامات حاضر در تيم مذاكره‌كننده آمريكا گزارش داد كه 5 جولاي (14تير) محتمل‌ترين زمان حصول توافق هسته‌يي ميان ايران و 1+5 است.


سنگ‌اندازي دوباره فابيوس

اما در خبري ديگر لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه در بدو ورودش به وين به خبرنگاران گفت: «محدود كردن بلندمدت توان تحقيق و توسعه، بازرسي‌هاي سخت‌گيرانه از تاسيسات هسته‌‌يي و نظامي و نيز امكان بازگشت خودكار تحريم‌ها 3 پيش‌شرطي هستند كه ايران براي رسيدن به توافق بايد بپذيرد.» بدين‌ترتيب به‌نظر مي‌رسد فرانسه براي سومين‌بار در حال سنگ‌اندازي در راه توافق هسته‌يي است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها