روز گذشته عمليات بهسازی و روسازی باند 29 راست پروازي فرودگاه مهرآباد و بهسازی تجهيزات پروازي با حضور مديرعامل شركت فرودگاههای كشور و مديركل فرودگاه مهرآباد آغاز شد. در اين مراسم مديركل فرودگاه مهرآباد با بيان اينكه اين عمليات ممكن است موجب ايجاد برخي تاخيرات موقت پروازي شود، اظهار كرد: فرودگاه بينالمللي مهرآباد داراي دو باند پروازي هر كدام به طول حدود 4 كيلومتر است كه شامل باند 29 چپ به طول 4030 متر و باند 29 راست نيز با همان متراژ است.
شهر تهران علاوه بر اينكه به لحاظ جمعيتي نخستين شهر ايران است به دليل پايتخت بودن و وجود بزرگترين سازمانهاي دولتي و غيردولتي داراي جايگاه ويژهيي از نظر جذب مسافر و... است. هرچند كه بررسي و مطالعه آمار ارائه شده، نشان ميدهد كه طي سالهاي اخير تهران نه تنها به عنوان اصليترين و بزرگترين و مهمترين شهر ايران مطرح بوده بلكه از لحاظ سياحتي و گردشگري و نيز در برخي مواقع از سال به عنوان مركز نمايشگاههاي ملي و بينالمللي جايگاه ويژهيي را به خود اختصاص داده است. بديهي است كه شرايط ويژه تهران تاثير مستقيم بر عملكرد و ترافيك هوايي فرودگاه داشته و خواهد داشت. فرودگاه مهرآباد درحال حاضر با پذيرش قريب به 12ميليون مسافر نخستين فرودگاه كشور است. هر چند طي سالهاي گذشته بسياري از كارشناسان بر اين باور بودهاند كه فرودگاه مهرآباد را به دليل مشكلات فراوان از تهران به شهر ديگري منتقل كنند ولي مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور درباره جابهجايي اين فرودگاه اعلام كرد: موضوع جابهجايي اين فرودگاه طرح مسالهيي غيركارشناسي است زيرا اين فرودگاه جايگاه ويژهيي در نظام اقتصادي كشور دارد.
همچنين اين فرودگاه به لحاظ تعداد پروازهاي داخلي (تا قبل از انتقال پروازهاي خارجي به فرودگاه امام خميني «ره») در جايگاه اول كشور قرار گرفته و بررسيها نشان دهنده روند فزاينده ترافيك هوايي در فرودگاه مهرآباد است. پس از مباحثات در مورد اهداف و احتياجات شركت فرودگاههاي كشور از يك سو و محدوديتهاي موجود از قبيل عدم وجود طرح جامع جديد و به هنگام و كاربردي براي فرودگاه و محدوديتهاي بودجهيي و زماني از سوي ديگر و انتقال پروازهاي خارجي مقرر شد كه طرح تجاري براي فرودگاه مهرآباد در دست تهيه و تدوين قرار گيرد. بنابراين با عنايت به تمامي موارد مشروحه اقدامات لازم براي انجام مطالعات تدوين طرح تجاري فرودگاه مهرآباد بايد آغاز شود. جريان مستمر و عادي در حمل و نقل هوايي ايجاب ميكند تا در برنامههاي حمل و نقل هوايي امر نگهداري مرمت و بهسازي فرودگاهها در اولويت قرار گيرد و از ايجاد فرودگاههاي جديد در فضاي محدوديت منابع خودداري شود.
روزانه 350 پرواز در فرودگاه مهرآباد
مديركل فرودگاه مهرآباد در اين مراسم به خبرنگاران گفت: در فرودگاه مهرآباد به طور متوسط روزانه 350پرواز و نشست و برخاست انجام ميشود ضمن آنكه اين فرودگاه پذيراي نشست و برخاست انواع ناوگان هوايي و تجاري و نظامي است و اين موجب فرسوده شدن باند 29 چپ و راست مهرآباد شده است. وي به آغاز عمليات بهسازي و روسازي باند 29 راست فرودگاه بينالمللي مهرآباد اشاره كرد و ادامه داد: در فاز اول شروع اين پروژه ابتدا باند 29 راست و 29 چپ لكهگيري شده سپس در فاز دوم بهسازي و روسازي باند 29 راست آغاز ميشود. رستمي افزود: اجراي عمليات بهسازي و روسازي باند 29پروازي راست با عمليات تاكسيويها (خزشراههاي ارتباطي باند پرواز با ديگر بخشهاي فرودگاه) اجراي زهكشهاي سطحي و زيرسطحي و از اين قبيل آغاز شد. مديركل فرودگاه مهرآباد بيان كرد: اجراي پروژه بهسازي باند فرودگاه مهرآباد براي ارتقاي ضريب ايمني و استانداردسازي فرودگاهي انجام ميشود؛ بيشك در مدت زمان اجراي پروژه، فرودگاه مهرآباد با محدوديتهاي پروازي مواجه ميشود كه از هموطنان عزيز پيشاپيش عذرخواهي ميكنيم. رستمي با بيان اينكه اين پروژه تا نوروز امسال به اتمام ميرسد، بيان كرد: اميدواريم در اين مدت تا بهرهبرداري پروژه، مشكل خاصي از نظر ترافيك عبوري، تردد مسافران و نشست و برخاست هواپيماها نداشته باشيم اما باز پيشاپيش از مردم بابت بروز تاخيرات احتمالي عذرخواهي ميكنيم.
لزوم كاهش ترافيك نظامي
مديرعامل شركت فرودگاهها با بيان اينكه مهرآباد حداقل تا ۲۰سال ديگر به فعاليت خود ادامه ميدهد، گفت: بايد بهرهبرداري تجاري فرودگاه افزايش يافته و بهرهبرداري نظامي آن كاهش يابد و ترافيكهاي غيرتجاري و غيرمسافري فرودگاه مهرآباد حذف شود. رحمتالله مهآبادي روز گذشته در جمع خبرنگاران اظهار كرد: پروژه بازسازي تجهيزات پروازي فرودگاه مهرآباد و بهسازي و روسازي باندها براي نخستينبار بعد از انقلاب اجرا ميشود. وي با بيان اينكه مهرآباد از گذشته مورد غفلت تاريخي واقع شده است به آغاز عمليات بهسازي و روسازي باند 29 راست اين فرودگاه اشاره كرد و گفت: بهسازي باند 29 راست فرودگاه مهرآباد حدود يكصد ميليارد تومان هزينه دارد كه در 10ماه اجرايي خواهد شد و تلاش ميكنيم تا نوروز امسال زير بار ترافيك برود. مهآبادي با بيان اينكه عمليات بازسازي به صورت بتني خواهد بود، بيان كرد: البته آسفالت بتني پيش از اين در باند فرودگاه تبريز و اپرون فرودگاه مهرآباد اجرايي شده است. مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور اظهار كرد: اجراي كل پروژه بهسازي عوامل و تجهيزات پروازي مهرآباد حدود 300ميليارد تومان هزينه دارد كه اگر مشمول زمان شود تا 500ميليارد تومان نيز افزايش مييابد. وي اضافه كرد: اميدواريم با بازسازي باند 29 راست اين باند حداقل تا 40سال آينده بهرهبرداري مفيد شود.
نقش ويژه و اقتصادي مهرآباد در اقتصاد كشور
مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور درباره جابهجايي فرودگاه مهرآباد بيان كرد: موضوع جابهجايي اين فرودگاه طرح مسالهيي غيركارشناسي است زيرا اين فرودگاه جايگاه ويژهيي در نظام اقتصادي كشور دارد. مهآبادي با بيان اينكه در همه جاي دنيا فرودگاهها نزديك يا داخل شهرها هستند، افزود: فرودگاه بينالمللي مهرآباد از مراكز مهم صنعت هوانوردي و از نمادهاي مهم پيروزي انقلاب اسلامي است. مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور گفت: در كنار مساله زيست محيطي بايد به مزاياي اجتماعي، اقتصادي، پايداري و فرهنگي فرودگاه مهرآباد به طور همزمان توجه خاص شود. وي تاكيد كرد: فرودگاه بينالمللي مهرآباد حداقل تا 20سال ديگر به فعاليت خود ادامه ميدهد و هميشه فرودگاه ميماند.
احداث باند سوم فرودگاه در ميان مدت
مهآبادي با بيان اينكه فرودگاهها جايگاه ويژهيي در نظام اقتصادي كشورها دارند، گفت: طرح جامع فرودگاه مهرآباد به كمك مسوولان نظام اجرايي خواهد شد و تلاش ميكنيم بهرهبرداري تجاري فرودگاه افزايش يافته و بهرهبرداري نظامي آن كاهش يابد.
وي با بيان اينكه باند سوم فرودگاه مهرآباد در ميانمدت احداث خواهد شد، بيان كرد: بايد ترافيكهاي غيرتجاري و غيرمسافري فرودگاه مهرآباد حذف شود. مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور درباره شهر فرودگاهي امام خميني (ره) اظهار كرد: شركت شهر فرودگاهي فرودگاه امام خميني (ره) ايجاد شده و در مرحله ثبت قرار دارد.