کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

می‌روم تا توافقی بادوام و منصفانه به دست آوريم


کد خبر : ۱۳۱۲۰جمعه، ۵ تیر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۷:۳۳۳۵۳۱ بازدید

شمارش معكوس برای پايان مهلت ضرب‌الاجل نهايی دهم تيرماه برای نگارش متن توافق نهايی ميان ايران و 1+5 شروع شده است. در اين فاصله ...
می‌روم تا توافقی بادوام و منصفانه به دست آوريم می‌روم تا توافقی بادوام و منصفانه به دست آوريم

شمارش معكوس برای پايان مهلت ضرب‌الاجل نهايی دهم تيرماه برای نگارش متن توافق نهايی ميان ايران و 1+5 شروع شده است. در اين فاصله پنج روزه مذاكره‌كنندگان 7كشور براي به سرانجام رساندن اين مذاكرات بيش از پيش درحال تكاپو هستند و گمانه‌زني‌هاي مختلف از سوي مقامات طرفين مذاكره بر حساسيت و فشردگي اين مذاكرات افزوده است. در همين راستا محمدجواد ظريف، وزيرخارجه كشورمان قبل از عزيمت به وين در حساب توييتري خود تاكيد كرد كه به وين مي‌روم تا توافقي با دوام و منصفانه به دست آوريم.


 خوش‌بيني ريابكوف و ترديد عراقچي

در پي اظهارنظرهاي مختلف از سوي محافل داخلي و خارجي درخصوص مذاكرات هسته‌يي سيدعباس عراقچي، معاون وزير امورخارجه كشورمان با ذكر اين نكته كه نگارش متن نهايي كاري دشوار است، تاكيد كرد: با وجود اينكه در برخي از جزييات پيشرفت‌هاي خوبي به دست آمده، برخي از مشكلات عمده وجود دارد كه هنوز مانع كار است.

درحالي كه سرگئي ريابكوف، همتاي روسي عراقچي درخصوص مذاكرات اعلام كرده بود كه 90درصد متن توافق آماده شده است. عراقچي در واكنش به صحبت‌هاي وي اظهار كرد: نمي‌شود الان عدد و رقم گفت، همانطور كه مي‌دانيد يك متن اصلي وجود دارد و چندين ضميمه، در هركدام از اينها با درصدهاي مختلفي به جلو رفته‌ايم و در خود متن اصلي نسبت به ضمائم پيشرفت‌ها بهتر بوده است. به گزارش ايسنا، وي در پايان افزود: بحث تمديد الان در دستور كار ما وجود ندارد. بناي ما اين است كه تا زمان تعيين شده بتوانيم به يك توافقي برسيم و اگر لازم باشد چند روزي كار را ادامه مي‌دهيم تا در پايان به يك جمع‌بندي برسيم.


 رضايت امريكا و چين از پيشرفت مذاكرات

وانگ يانگ، معاون نخست‌وزير و يانگ جيه چي، عضو ارشد شوراي دولتي و رايزن عالي سياسي و امنيتي چين كه در امريكا به سر مي‌برند در جريان ديدار خود با جان كري، وزير امورخارجه و ژاكوب لا، وزير امور خزانه‌داري اين كشور علاوه بر گفت‌وگو درباره مسايل راهبردي دو كشور، آخرين تحولات مذاكرات مربوط به پرونده هسته‌يي ايران و گروه 1+5 را نيز بررسي كردند. طرفين در اين نشست بر تداوم تعاملات سازنده دو كشور در زمينه مذاكرات هسته‌يي ايران تاكيد و از روند مذاكرات انجام شده تا به امروز ابراز خرسندي كرده‌اند. همچنين دو كشور در نشست خود ضمن تاكيد بر لزوم حل و فصل مساله هسته‌يي ايران از طريق ديپلماتيك خواستار دستيابي به توافق جامع از سوي طرفين در مدت زمان مقرر شدند. در همين راستا رويترز به نقل از يك مقام ارشد امريكايي كه خواست نامش فاش نشود، اعلام كرد: تمام كشورهاي حاضر در مذاكرات هسته‌يي به ضرب‌الاجل 30ژوئن (دهم تير) متعهد هستند اما اين مهلت ممكن است اندكي تمديد شود. وي در عين حال براي رسيدن به توافق ابراز اميدواري كرد. همچنين خبرگزاري فرانسه گزارش داد، يك مقام وزارت خارجه امريكا در آستانه سفر جان كري، وزير خارجه اين كشور به وين براي شركت در آخرين مرحله از مذاكرات هسته‌يي بين ايران و گروه 1+5 گفت: اين توافق احتمالا در تاريخ ۳۰ژوئن محقق نمي‌شود ولي ما به آن نزديك خواهيم بود.


احتمال تمديد چند روزه مذاكرات

ايتارتاس به نقل از يك مقام ديپلماتيك در وين اعلام كرد: ايران و گروه 1+5 در مذاكرات وين بر عزم خود براي تنظيم كامل متن توافق جامع در مورد برنامه هسته‌يي ايران در پايان اين دور از مذاكرات تاكيد كردند. اين مقام ديپلماتيك با اشاره به ادامه مذاكرات در وين براي نگارش و تنظيم متن توافق جامع خاطرنشان كرد: اين دور از مذاكرات ممكن است پس از دهم تيرماه هم براي مدتي تمديد شود. به گزارش ايرنا در اين خصوص يك منبع نزديك به تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي كشورمان اظهارات درباره پيشرفت در نگارش متن توافق جامع را نه تاييد كرد و نه تكذيب و گفت: هرچند كه برخي پرانتزها پاك شده ولي پرانتزهاي مهم باقي مانده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها