کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قراردادهایی که برگ برنده کارفرماها شدند


کد خبر : ۱۳۰۹۲جمعه، ۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹:۴۶۹۲۲ بازدید

امنیت شغلی همواره اولویت اصلی کارگران بوده که بخشی از آن با اصلاح نظام قرار‌دادها ایجاد می‌شود. این موضوع از سوی روحانی و ربیعی‌ بارها مورد ...

امنیت شغلی همواره اولویت اصلی کارگران بوده که بخشی از آن با اصلاح نظام قرار‌دادها ایجاد می‌شود. این موضوع از سوی روحانی و ربیعی‌ بارها مورد توجه قرار گرفته تا جایی که گاهی اولین قدم در اشتغال قلمداد شده, ولی هیچگاه عملیاتی نشده است.

 در کنار وضعیت معیشتی و نگرانی نسبت به امنیت شغلی، یکی دیگر از دغدغه های کارگران، قراردادهای موقت و کوتاه مدت است که نقش شمشیر همیشگی را بالای سر کارگران ایفا می‌کند و ارتباط مستقیم با امنیت شغلی آنها دارد.

در حال حاضر به دلیل مشکلات اقتصادی در بخش تولید، بسیاری از کارگران نگران از دست دادن شغل و آینده شغلی خود هستند، اتفاقی که باعث شده حس ناامنی و بی ثباتی شغلی در بسیاری از کارگاه‌ها و کارخانه ها در بین کارگران حاکم شود، کارگرانی که درصد بالایی از آنها قراردادهای کوتاه مدت دارند.

 در کنار حقوق و دستمزد پایین و البته پرداخت دیر هنگام حقوق و تعویق های چندین ماهه که در برخی از کارگاه ها و کارخانه ها شاهد آن هستیم و دلیل آن هم از سوی کارفرمایان رکود اقتصادی و هزینه های بالای تولید اعلام می شود یکی از مهم‌ترین دغدغه های کارگران "امنیت شغلی" است.

قراردادهای موقت و کوتاه مدت است که نقش شمشیر همیشگی را بالای سر کارگران ایفا می کند و فضا را به کارفرما می دهد که دستش در تعدیل و اخراج نیرو بازباشد.
رحمت الله پورموسی، دبیرکل کانون عالی شورای اسلامی کار کشور در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه 93 درصد کارگران قراردادی هستند می گوید: هم اکنون بسیاری از بنگاه ها تمایلی به بستن قراردادهای دائمی ندارند و با این ابزار قراردادهای دائمی ندارند وبا این ابزار، امکان هر گونه تصمیم  یک جانبه ای برای کارفرمایان در مورد کارگروجود دارد.

 وی بیان می کند: در صورت ادامه این روند تا چهار سال آینده تعداد کارگرانی که با قراردادهای موقت کار می کنند به 98 درصد خواهد رسید.

*نبود امنیت شغلی در سایه قراردادهای موقت

 در حال حاضر که دولت با لغو مصوبه ممنوعیت قراردادهای زیر یکسال ، تلویحاً انعقاد قرارداد موقت را تأیید کرده، هستند کارفرمایانی که از آب گل آلود ماهی گرفته و به بهانه جلوگیری از ریسک سرمایه گذاری یا کاهش هزینه ها، نیروی خود را با قرار داد موقت جذب کنند. بارها از سوی مسئولان اشتغال در کارهای تولیدی مورد تأکید قرار گرفته است و شاید اصلی ترین دلیل برای بی رغبتی نیروی کار در کارهای تولیدی نبود امنیت شغلی است.

 اکنون بحث امنیت شغلی خط قرمز جامعه کارگری است. داشتن این مقوله به یکی ازمطالبات این قشر زحمت کش تبدیل شده است. تحلیلگران بازار کار بر این باورند که اهداف اشتغال زایی و تولید در سایه سیاست های دوگانه و با ساختارهای نامناسب به ثمر نمی‌نشیند مگر آنکه قاعده مهم ” امنیت شغلی» که دغدغه طیف گسترده‌ای از جامعه و بدنه تولید است به عنوان یکی از حقوق قانونی کار مد نظر قرار گیرد. بخش اعظمی از پرونده‌های شکایات کارگران در هیأت‌های حل اختلاف مربوط به قراردادهای موقت و سفید امضایی است که به دلیل نبود امنیت شغلی و نارضایتی از نحوه ادامه کار تشکیل شده است.

*قرار دادهای موقت کابوس تلخ کارگران

دبیرکل خانه کارگر معتقد است که نبود امنیت شغلی و گسترش قراردادهای کار موقت به کابوسی برای کارگران تبدیل شده و آینده شغلی آنها را دستخوش نگرانی کرده است.
علیرضا محجوب ، دبیرکل خانه کارگر در همین زمینه گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: گسترش بی رویه قراردادهای موقت و کوتاه‌مدت کار در سال‌های گذشته، باعث بیکاری بسیاری از نیروی کار شده است. نبود امنیت شغلی به کابوسی تلخ برای کارگران تبدیل شده و همین موضوع باعث تحت الشعاع قرار گرفتن زندگی تعدادی از کارگران شده است.
وی با اشاره به اینکه  85 درصد کارگران کشور را دارای قرارداد موقت هستند بیان می کند:قراردادهای موقت و سفید نه‌تنها موجب کاهش انگیزه نیروهای کار را می‌شود بلکه بهره‌وری و تولید با کیفیت را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد لذا از دولت انتظار داریم که در جهت حذف این‌گونه قراردادها گام بردارد.

به گزارش تسنیم، برخی صاحبنظران اقتصادی معتقدند در شرایط کنونی که تعداد زیادی از افراد جویای کار برای یافتن شغل سر و دست می شکنند،‌نمی توان ضرورت وجود قراردادهای موقت کار را نادیده گرفت. اما کارگران دل خوشی از بستن قراردادهای موقت کار ندارند.چراکه هر لحظه نگران از دست دادن شغل و پرداخت نامنظم حق بیمه‌هایی هستند که به عنوان پشتوانه روز مبادا آنهاست.

اکنون که به اعتقاد کارشناسان بازار کار بیش از 90 درصد قراردادهای کار سه یا شش‌ماهه یا یک‌ساله هستند، نتیجه این ‌قراردادها نابودشدن امنیت شغلی است و به عنوان اساسی‌ترین مشکل جامعه کارگری، باعث می‌شود انگیزه برای کارکردن از بین برود، اکنون عمل به وعده ربیعی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی مبنی بر اینکه گفت« برای امنیت شغلی کارگران آمده‌ام » کجاست؟!



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها