کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران با عبور از چه کشورهایی دوازدهمین اقتصاد دنیا می‌شود؟


کد خبر : ۱۳۰۵۴چهارشنبه، ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶:۱۵۳۸۹۹ بازدید

ایران که طی سال های اخیر جزو 20 اقتصاد بزرگ دنیا قرار داشته، برای تبدیل شدن به دوازهمین اقتصاد بزرگ دنیا باید تولید ناخالص داخلی خود را ...

ایران که طی سال های اخیر جزو 20 اقتصاد بزرگ دنیا قرار داشته، برای تبدیل شدن به دوازهمین اقتصاد بزرگ دنیا باید تولید ناخالص داخلی خود را 60 درصد افزایش دهد و 6 کشور ایتالیا، کره جنوبی، عربستان، کانادا، اسپانیا و ترکیه را پشت سر بگذارد.

آمارهای منتشر شده از سوی نهادهای بین المللی نشان می دهد ایران در بسیاری از شاخص های قدرت ملی مثل جمعیت، سرزمین، منابع، و تولید در میان 20 کشور نخست دنیا قرار دارد.

به گزارش تسنیم، ایران هجدهمین کشور پرجمعیت جهان‌ و هفدهمین کشور پهناور جهان شناخته شده است. ایران از نظر مجموع منابع نفت و گاز در رتبه نخست دنیا قرار دارد و از نظر تولید ناخالص داخلی بر اساس شاخص قدرت خرید نیز طی سال های اخیر همواره جزو 20 کشور نخست جهان قرار داشته است.بر اساس آمار ارائه شده از سوی صندوق بین المللی پول ایران پیش از وضع تحریم های غرب در رده بندی اقتصادهای بزرگ دنیا در رتبه 18 قرار داشته و با وجود تحریم ها توانسته این رتبه را حفظ کند.

تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال 2014 بالغ بر 1.334 تریلیون دلار بوده که تنها از 17 کشور جهان کمتر بوده است.
چنانچه ایران بخواهد به جایگاه دوازدهم در رده بندی اقتصادهای بزرگ دنیا صعود کند باید 6 کشور را پشت سر بگذارد و تولید ناخالص داخلی خود را 60 درصد برابر با 810 میلیارد دلار افزایش دهد.

در سال 2014 کشور ایتالیا با تولید ناخالص داخلی 2.14 تریلیون دلاری در رتبه 12 جهان قرار داشته است. علاوه بر این کشور ایران باید کشورهای کره جنوبی، عربستان، کانادا، اسپانیا و ترکیه را نیز پشت سر بگذارد.

ترکیه با تولید ناخالص داخلی 1.508 تریلیون دلاری یک پله بالاتر از ایران و در رتبه 17 جهان قرار گرفته است. پیش از این کشور،‌ اسپانیا با تولید ناخالص داخلی 1.566 تریلیون دلاری، کانادا با تولید ناخالص داخلی 1.591 تریلیون دلاری، عربستان با تولید ناخالص داخلی 1.605 تریلیون دلاری، کره جنوبی با تولید ناخالص داخلی 1.778 تریلیون دلاری و ایتالیا با تولید ناخالص داخلی 2.14 تریلیون دلاری قرار گرفته اند.

در این سال برای نخستین بار چین توانسته آمریکا را به‌عنوان بزرگترین اقتصاد بزرگ دنیا کنار بزند و در جایگاه نخست دنیا از این نظر قرار گیرد. چین با اجرای برنامه اصلاحات اقتصادی و طی 35 سال گذشته توانسته 9 قدرت بزرگ اقتصادی جهان یعنی آمریکا، ژاپن، آلمان، ایتالیا، فرانسه، برزیل، انگلیس، مکزیک و هند را پشت سر بگذارد و در جایگاه بزرگترین اقتصاد بزرگ دنیا قرار گیرد.این کشور در سال 1980 با تولید ناخالص داخلی 298 میلیارد دلاری دهمین اقتصاد بزرگ دنیا شناخته می شد اما در سال 2014 تولید ناخالص داخلی خود را به 17 تریلیون و 617 میلیارد دلار رسانده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها