کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فرار بانک‌ها از پرداخت یک وام جذاب


کد خبر : ۱۲۹۹۸سه شنبه، ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳:۵۳۱۶۸۶ بازدید

در حالی که در شرایط عادی هم تضمین چندانی برای پرداخت تسهیلات 60 میلیونی مسکن در بانک‌ها وجود نداشت موضع اخیر بانک مرکزی ...

در حالی که در شرایط عادی هم تضمین چندانی برای پرداخت تسهیلات 60 میلیونی مسکن در بانک‌ها وجود نداشت موضع اخیر بانک مرکزی دست آنها را برای عقب نشینی از پراخت این وام و حتی عدم ورود به آن بازتر می‌کند.

به گزارش ایسنا، وام 60 میلیونی مسکن که درکنار وام 40 تا 80 میلیونی صندوق پس انداز مسکن در اوایل امسال درشورای پول و اعتبار به تصویب رسید و با توجه به شرایط خاص برای ورود به وام 80 میلیونی، مقامات بانکی سایر متقاضیان وام مسکن را به این تسهیلات حواله کردند. اکنون به نظر می‌رسد که این وام هم نمی‌تواند به راحتی در دسترس قرار گرفته و گره گشای خانوارهای متقاضی خرید خانه باشد.

وام خرید و ساخت مسکن که البته با توجه به مناطق جغرافیایی سقف متغیری بین 40 تا 60 را در بر می‌گیرد جزو تسهیلات بانک مسکن قرار نگرفت و شورا تصمیم گرفت تا بعد از چند سال بار دیگر امکان پرداخت این تسهیلات را برای بانکهای تجاری فراهم کرده و وام 60 میلیونی را در اولین قدم در حیطه فعالیت آنها قرار داد.

با این حال با گذشت مدتی از ابلاغ این مصوبه خبری از ارائه این تسهیلات در بانکها نیست و مدیران عامل بانکها هم تاکنون نسبت به این مصوبه واکنش مثبت و رو به جلویی نشان نداده‌اند موضوعی که با توجه به شرایط فعلی بانکها خاصه در حوزه تامین منابع و توان تسهیلات دهی قابل پیش بینی بود. آن هم زمانی که قرار باشد بانکها 60 میلیون تومان منابع خود را در قالب تسهیلاتی که نیازی به سپرده گذاری قبلی نداشته و سودی حداقل 6 تا 7 درصد کمتر از سایر وام های پرداختی آنها دارد. این در حالی است که بانکهای تجاری ترجیح می دهند منابع خود را صرف بخش‌های دیگر از جمله بخش‌های تولیدی و یا حتی فعالیت خود کرده و سودهای بالاتری اغلب بالاتر از 26 یا 27 درصد بدست آورند.

جذابیت وام 60 میلیونی برای بانک‌ها
با وجود اینکه اعطای وام 60 میلیونی به بانکها تکلیف نشد اما به نظر می رسید حداقل به دلیل مصوبه شورای پول و اعتبار زا اهمیت ویژه ای بین بانکها برخودار باشد و در آینده با فراهم شدن زمینه پرداخت، برای آن اقدام کنند،اظهارات اخیر معاون اقتصادی بانک مرکزی به صراحت بیانگر آزادی بانکها در پرداخت و یا عدم پرداخت این تسهیلات بود و تصمیم گیری در این مورد را به آنها واگذار کرد.

پیمان قربانی با اعلام اینکه بانک مرکزی دستورالعملی را ابلاغ کرده که در آن بانک‌ها مجاز به پرداخت تسهیلات مسکن هستند تاکید کرد که با این وجود هیچ تکلیفی به بانک‌ها ابلاغ نشده و تنها اعلام رفع انحصار بانک مسکن از سوی شورای پول و اعتبار مطرح بوده است. اظهاراتی که سایه انتقادات به بانکها در پرداخت وام 60 میلیونی که البته از نظر معاون اقتصادی بانک مرکزی تسهیلات جذابی برای آنهاست را کنار می زند.

گرچه تاخیر در پرداخت وام 60 میلیونی مسکن آن هم در موقعیتی که به گفته رییس شورای هماهنگی بانکها منابعی در اختیار شبکه بانکی نیست می تواند طبیعی باشد. اما با با روند پیش رو بعید نیست که در شرایط ایده‌آل تعداد محدودی بانک نسبت به این تسهیلات و اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار ورود پیدا کنند که در این اوضاع هم با وجود تمامی سروصداها برای تصویب یک وام مسکن دیگر و رونق دهی به بازار باز هم متقاضیان دست خالی مانده و باید به همان وام 35 میلیونی قبلی که اکنون دردی از هزینه‌های سنگین خرید خانه را دوا نمی کند اکتفا کنند.

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها