کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تندتر شدن نبض مذاكرات


کد خبر : ۱۲۹۸۸سه شنبه، ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۸:۲۶۳۲۲۳ بازدید

روزهاي پايانی مذاكرات هسته‌يی ميان ايران و 1+5 باتوجه به پيچيدگي‌هايی كه بر سر نگارش متن توافق جامع هسته‌يی وجود دارد، با سفر محمدجواد ...

روزهاي پاياني مذاكرات هسته‌يي ميان ايران و 1+5 باتوجه به پيچيدگي‌هايي كه بر سر نگارش متن توافق جامع هسته‌يي وجود دارد، با سفر محمدجواد ظريف به لوكزامبورگ وارد مرحله نهايي و سرنوشت‌ساز خود شده است و به صورت حساس‌تري پيگيري مي‌شود. وزير خارجه كشورمان روز گذشته ضمن ديدار با فرانك والتر اشتاين‌ماير، همتاي آلماني خود با فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا، لورن فابيوس و فيليپ هاموند وزراي خارجه فرانسه و بريتانيا به صورت جداگانه‌يي ديدار و گفت‌وگو كرد. در اين ديدارهاي صورت گرفته موگريني در جمع خبرنگاران با اشاره به وارد شدن به آخرين مراحل مذاكرات، به ديدارهاي  خود با ظريف و وزراي خارجه سه كشور اشاره كرد و اين مذاكرات را درخصوص مسائل مهم باقي مانده دانست.


 در نخستين فرصت كار تمام مي‌شود

محمدجواد ظريف پس از ورود به لوكزامبورگ گفت: همه طرف‌هاي مذاكره‌كننده از زياده‌خواهي و ادعاهاي خارج از چارچوب‌هاي بين‌المللي خودداري كنند تا دستيابي به توافق ممكن شود. البته همچنان اختلافاتي باقي مانده است كه برخي فني و برخي هم سياسي است. با اين حال تلاش مي‌كنيم در نخستين فرصت كار را به اتمام برسانيم. به گزارش ايسنا وزير امور خارجه كشورمان در ادامه با تاكيد براينكه اهميت دستيابي به توافق خوب و مناسب بيشتر از چند روز دير يا زود شدن است گفت: در ملاقات با مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و وزراي امور خارجه سه كشور آلمان، فرانسه و انگليس درباره آخرين وضعيت مذاكرات و چگونگي دستيابي به توافق نهايي و ضرورت اقدام مشترك براي اينكه كار در آينده امكان‌پذير شود، به گفت‌وگو پرداختيم.


  تاكيد بر توافق مطلوب

 در همين رابطه سيدعباس عراقچي عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده كشورمان ضمن تاكيد بر ادامه نگارش متن توافق جامع، متن توافق نهايي را به لحاظ فني، حقوقي و سياسي پيچيده توصيف كرد و گفت: بايد بررسي‌هاي كاملي روي آن صورت بگيرد. با نزديك شدن به مهلت مقرر دهم تير ماه، اگر لازم باشد بيشتر گفت‌وگو خواهيم كرد، زيرا آن چه براي ما مهم است رسيدن به توافقي مطلوب و مورد تاييد ملت ايران است. هر چند اختلاف نظرهايي كه درخصوص متن توافقنامه وجود دارد مقداري كمتر شده اما پيشرفت كار به آن اندازه‌يي كه انتظار داشتيم نيست. اگر خداوند كمك كند در روزهاي آينده اختلافات كمتر شود و به متن واحدي دست يابيم. با اين حال اختلافات در بعضي مسائل جدي‌تر است و به بررسي‌هاي بيشتري احتياج دارد و اميدواريم در جريان ملاقات وزراي امور خارجه بحث بيشتري در خصوص چند موضوع كليدي مورد اختلاف صورت گيرد. به گزارش ايسنا، معاون وزير امور خارجه كشورمان افزود: احتمال مي‌رود در پايان اين هفته جان كري، وزير امور خارجه امريكا هم به وين سفر كند و ملاقات‌هاي دوجانبه‌يي با وي صورت گيرد.


 حمايت قاطع تهراني‌ها از ديپلمات‌ها

با نزديك شدن به مراحل پاياني مذاكرات هسته‌يي و گمانه‌زني‌هاي فراواني كه درخصوص توافق محتمل هسته‌يي در محافل داخلي و بين‌المللي صورت مي‌گيرد، ايرنا با اقدام به سنجش افكار از شهروندان تهراني، نظرات پايتخت‌نشينان را در 22 منطقه تهران به روش نمونه‌گيري تصادفي در زمينه مذاكرات هسته‌يي و تداوم مذاكرات جويا شد. براساس نتايج به دست آمده؛ اكثريت قريب به اتفاق شهروندان تهراني (94.1درصد)، تيم مذاكره‌كننده را مطيع رهبري دانستند. وعده و اقدامات عملي رياست‌جمهوري در نحوه تعامل با دنيا و شروع دوره جديد مذاكرات هسته‌يي از سوي 84.5درصد از پاسخگويان با انتخاب گزينه‌هاي «موفق و تاحدي موفق»، مثبت ارزيابي شده است. پاسخگويان در اين سنجش ميزان تسلط و حرفه‌يي بودن تيم مذاكره‌كننده را در دفاع از منافع ملي مورد ارزيابي قرار دادند. نتايج نشان مي‌دهد 87.2درصد شهروندان تهراني تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي را در دفاع از منافع ملي ايران مسلط و حرفه‌يي مي‌دانند.

همچنين اكثريت شهروندان تهراني (66.4درصد) خود را حامي تيم مذاكره‌كننده اعلام كردند و تنها 11.1درصد منتقد تيم مذاكره‌كننده هستند و 22.5درصد نيز اعلام كردند كه هم حامي تيم هستند و هم منتقد آن. بر پايه اطلاعات اين نظرسنجي نزديك به 86درصد شهروندان تهراني با ادامه مذاكرات هسته‌يي موافق و فقط 14درصد با ادامه مذاكرات مخالف هستند. ميزان انطباق نتايج مذاكرات با منافع ملي و نيازهاي مردم نيز مورد سنجش قرار گرفت كه براساس آمار به دست آمده 71.4درصد شهروندان تهراني نتايج مذاكرات را منطبق با منافع ملي و نيازهاي مردم دانستند و 28.6درصد آن را منطبق با منافع ملي نمي‌دانند. از جمله پيام‌هاي مهم شهروندان تهراني براي تيم مذاكره‌كننده در اين نظرسنجي، «تداوم مذاكرات و به نتيجه رساندن آن»، «آرزوي موفقيت براي تيم مذاكره‌كننده» و « دفاع از حقوق مردم و نظام در جريان مذاكرات» است. لازم به ذكر است جامعه آماري اين نظرسنجي 813 تن است. 50.8درصد پاسخگويان اين نظرسنجي مرد و 49.2 درصد زن هستند. از نظر سني جوان‌ترين پاسخگو 18سال و پيرترين آن 86 ساله و ميانگين سني پاسخگويان 41سال است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها