کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کاهش قیمت نفت با لغو تحریم ایران


کد خبر : ۱۲۸۹۹شنبه، ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴:۲۰۱۷۴۴ بازدید

نشریه فوربس با ارایه تحلیلی از آینده قیمت نفت در بازارهای جهانی می نویسد در صورت برداشته شدن تحریم های ایران پس از توافق نهایی هسته ای ...

نشریه فوربس با ارایه تحلیلی از آینده قیمت نفت در بازارهای جهانی می نویسد در صورت برداشته شدن تحریم های ایران پس از توافق نهایی هسته ای قیمت نفت بیش از میزان کنونی کاهش خواهد یافت.

این گزارش تاکید می کند توافق هسته ای با ایران شکاف موجود بین عرضه و تقاضا را در بازار جهانی نفت از وضعیت فعلی نیز بیشتر می کند.

هم اکنون در بازار جهانی نفت عرضه بیش از تقاضا است و قیمت نفت در یک سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 45 درصد افت داشته است.

همچنین در سال 2014 در حالی که 1.6 میلیون بشکه در روز مازاد عرضه (نسبت به سال 2013) بوده  اما در بخش تقاضا تنها 700 هزار بشکه رشد تقاضا داشته ایم و این بدان معناست که عرضه نفت 900 هزار بشکه در روز بیش از تقاضا رشد کرده است.

فوربس می نویسد در صورت توافق نهایی هسته ای با ایران ، این کشور می تواند 30 میلیون بشکه نفت در اختیار خود را سریعا به معرض فروش بگذارد اما این میزان تاثیر پایداری بر قیمت جهانی نفت نخواهد داشت چون مصرف روزانه نفت در جهان بیش از 90 میلیون بشکه است. 

 فوربس می نویسد تاثیر اصلی رفع تحریم های ایران در آینده میان مدت و بلند مدت بازار جهانی نفت بیشتر خواهد بود. این انتظار منطقی است که ایران در ظرف مدتی بین 8 تا 12 ماه 1 میلیون بشکه به ظرفیت تولید نفت خود بیفزاید. این 1 میلیون بشکه تنها می تواند با بهره برداری از چاه های تعطیل ایران نیز محقق شود. 

به نوشته فوربس تولید این حجم از نفت در روز (1 میلیون بشکه) هم اکنون به اندازه یک چهارم نفت مصرفی اقتصاد در حال ظهور هند است که یکی از مشتریان کلیدی نفت خام ایران است.

به نوشته فوربس با ورود نفت ایران به بازار، رقابت میان تولید کنندگان نفت از جمله ایران و عربستان بر سر بازارها تشدید خواهد شد و برای به دست گرفتن بازارهای نفت مساله ارایه تخفیف و یا بستن قراردادهای بلند مدت با شرکت های وارد کننده خارجی تشدید خواهد شد واین مساله سقف عرضه را بیش از حد کنونی بالا خواهد برد.  

فوربس می نویسد ورود دوباره ایران به بازار جهانی نفت دیگر تولید کنندگان عمده از جمله عربستان را واخواهد داشت تا به منظور حفظ سهم خود از بازار، سیاست های کنونی عرضه خود را تشدید کند.

بر اساس پیش بینی این گزارش متوسط قیمت نفت برنت در سال 2015  در حدود 63 دلار خواهد بود و با ظرفیت کنونی تولید نفت و رشد عرضه و تقاضا در بازار جهانی پیش بینی می شود قیمت نفت در بازارهای جهانی در سال 2021 به حدود 93 دلار در هر بشکه برسد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها