کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خرید اجناس دست دوم از سمساری‌ها به روایت مردم


کد خبر : ۱۲۸۸۱شنبه، ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲:۲۶۳۹۰۹ بازدید

تنوع کالاها آنقدر زیاد شده که گویا مردم دیگر دلشان نمی‌خواهد بیش از مدت محدودی، کالایی را در خانه‌خود ببینند؛ اگرچه کاهش قدرت خرید هم ...
خرید اجناس دست دوم از سمساری‌ها به روایت مردمخرید اجناس دست دوم از سمساری‌ها به روایت مردم

تنوع کالاها آنقدر زیاد شده که گویا مردم دیگر دلشان نمی‌خواهد بیش از مدت محدودی، کالایی را در خانه‌خود ببینند؛ اگرچه کاهش قدرت خرید هم در کنار تنوع‌طلبی سبب شده تا اجناس دست‌دوم در بازار دست به دست شود.

به گزارش مهر، هر روز یک طرح تازه، هر روز یک مدل نو. این حال و روز بازارهایی است که تنوع را مایه خود کرده‌اند. هرچقدر هم که می‌گذرد، مردم را بیشتر و بیشتر جذب خود می‌کنند. هر کسی با هر قدرت خریدی که داشته باشد، بالاخره دلش می‌خواهد هر از چند گاهی، رنگ و رویی تازه به منزلش بدهد و کالاهایی که دارد را به اصطلاح رد کند برود و به جایشان، کالاهایی دیگر هر چند دست دوم، خریداری کند. این عاملی شده تا بازار دست دوم فروشان، کساد نباشد.
 

پای فناوری‌های نوین به سمساری‌ها هم باز شد

این روزها دیگر خبری از خرید و فروش سمسارها به شیوه قدیم نیست، سمساری‌ها هم جای خود را به فناوری‌های نوین و مبادله کالا در فضای مجازی داده‌اند. در بستر وب، می‌خرند و می‌فروشند. در نهایت، پول را کارت به کارت می‌کنند یا حضوری تحویل می‌گیرند. در غیاب سنت، میلیاردها تومان پول هر روز جابجا می‌شود.

سایت‌هایی هم هستند که فضایی شده‌اند برای آنکه مردم کالاهایی که از دستشان خسته شده‌اند یا دیگر نیازشان ندارند را بفروشند؛ به همین دلیل، شاید این روزها یکی از پرمخاطب‌ترین سایت‌هایی که به خصوص نظر مساعد زنان خانه‌دار و مردان بازنشسته را به خود جلب کرده، همین سایت‌های خرید و فروش کالاهای دست دوم است که به راحتی گردشی میلیاردی را در بازار رقم زده است.

روزها شاید چند صد نفر کالاهای خود را در این سایت‌ها عرضه می‌کنند و کار و کاسبی سمسارها را کساد کرده‌اند؛ دیگر کمتر وانتی را در کوچه و پس کوچه‌های شهر می‌توان یافت که با بلندگو آمادگی خود برای خرید کالاهای دست دوم و مستعمل مردم را فریاد بزند. بلکه همه چیز جای خود را به خرید و فروش‌های اینترنتی در فضای مجازی داده است.
 

مردم از خرید اجناس دست دوم در فضای مجازی می‌گویند

مردم هم البته از راه‌اندازی چنین سایت‌هایی بسیار خوشحال هستند و رضایت کافی دارند. یکی از آنها به خبرنگار مهر می‌گوید: چند وقتی که سایتی را در فضای مجازی یافته که به راحتی می‌تواند کالای مورد نیاز خود را با نازل‌ترین قیمت و شاید با درصد بالایی تخفیف نسبت به بازار، تهیه کرده و تنوع را در زندگی خود معنای دیگری ببخشد.

او می‌افزاید: تقریبا هر شش ماه یکبار دستی به سر و روی خانه‌اش می‌کشد و از میان انبوه اجناسی که در این سایت‌ها عرضه می‌شود، تمیزترین و با صرفه ترین کالاها را انتخاب کرده و دکوراسیون منزلش را تغییر می‌دهد. می گوید که برخی افراد، به دلیل مهاجرت یا مسافرت، حاضر می‌شوند که کالای منزل خود را به قیمت مناسب به فروش برسانند؛ ضمن اینکه برخی اوقات کالاهایی در میان اجناس دست دوم عرضه شده پیدا می‌شود که حتی تا ۵۰ درصد هم با قیمت کالاهای موجود در بازار تفاوت قیمت دارد.

خانم خانه‌داری که خود را بسیار وابسته به این سایت‌ها معرفی می‌کند و می‌گوید که در طول روز حداقل یک بار این سایتها را چک می‌کند تا از آخرین مدل‌های روز کالاها با خبر شده یا اجناسی را بیابد که قیمتشان بسیار مناسب است، در این رابطه به خبرنگار مهر می‌گوید: گاهی اوقات کالاهایی در این سایتها از سوی برخی افراد عرضه می‌شود که نوستالژیک هستند و به نوعی یادآور خاطرات بچه‌گی‌ام است. روزهایی که به خانه مادربزرگ می‌رفتیم و در ظروف چینی گل قرمزی غذا می‌خوردیم؛ اکنون به راحتی می‌توان در اینترنت از دارندگان این ظروف بخواهم که برای خرید برخی اجناسشان، قیمت بدهند. آنها هم به راحتی و ظرف مدت چند دقیقه، پاسخ می‌دهند و اگر کالایی داشته باشند که بخواهند بفروشند، آن را معرفی می‌کنند.

وی می‌افزاید: در گذشته برای خرید اجناس قدیمی باید به چند نقطه تهران سری می‌زدیم، مثل میدان رازی، میدان امام حسین، یا برخی محله های قدیمی نزدیک بازار بزرگ. اما اکنون به راحتی، آنقدر تنوع کالایی در اختیارتان قرار می‌گیرد که دیگر نیازی نیست حداقل یک روز عمرتان را سپری کنید و به این مغازه‌ها مراجعه کنید و شاید هم کالایی که می‌خواهید را دریافت نکنید.
 

سمساری‌ها از حال و هوای این روزهای بازار می‌گویند

اگرچه این روزها دیگر در خیابان‌های تهران، کمتر ردپایی از سمساری‌ها و امانت فروشی‌ها می‌توان یافت، اما نشستن پای درد و دل افرادی که هنوز هم به شغل سمساری ادامه می‌دهند، چندان خالی از لطف نیست، آنها بر خلاف مردمی که علاقمند به خرید کالاهای دست دوم هستند و از سایت های اینترنتی خرید و فروش کالاهای دست دوم، راضی به شمار می‌آیند؛ چندان دل خوشی از سایت های اینترنتی که زمینه ای برای خرید و فروش کالاهای دست دوم فراهم می کند، ندارند.

یکی از این سمسارها معتقد است که بازار آنها خیلی وقت است کساد شده و مردم دیگر نمی‌آیند و برای خرید کالا، سری به سمساری بزنند؛ بلکه آنها ترجیح می‌دهند که به صورت اینترنتی از طریق سایت‌ها کالای مورد نیاز خود را بیابند و معامله کنند.

او می‌افزاید: برخی از مردم البته هنوز هم به سمساری‌ها اعتقاد دارند و می‌گویند که وقتی کالایی را از نزدیک ببینند و بخرند، بهتر از آن است که برای خرید یک کالا از اینترنت، حتما به منزل فرد فروشنده مراجعه کرده و کالا را از نزدیک ببینند و بخرند یا شاید هم نخرند، بنابراین اعتماد بیشتری به کالای خریداری شده از سمساری های محله خود دارند.

به گفته این سمسار، برخی برای ویلای شمال خود برای خرید کالا به سمساری مراجعه می‌کنند و کالای مورد نیاز خود را می‌خرند، می‌توانند چانه بزنند و وقتی هم پایشان به مغازه می‌رسد، همه چیز در دسترسشان است و دیگر نیازی نیست که برای خرید هر کالا از اینترنت، از این خانه به آن خانه بروند.

یکی دیگر از سمسارها به گردش میلیاردی خرید و فروش کالاهای دست دوم اشاره می‌کند و می‌گوید: کالاهایی که از شمال شهر تهران خریداری کرده و به مردم مرکز شهر تهران می‌فروشد، سود خوبی برایش دارند، چراکه مردم در شمال شهر تهران، تمایل بیشتری نسبت به تغییر چیدمان منزل خود دارند و البته به دلیل کم جمعیت بودن خانواده ها، کالاها نو و بدون آسیب هستند؛ بنابراین می‌توان به قیمت نازل از آنها خرید و به قیمت مناسب و با سود بالا به مردم در مرکز شهر تهران یا حتی غرب تهران که این روزها تمایل زیادی به تغییر دکوراسیون دارند و اما قشر متوسط جامعه و کارمندان هستند، فروخت.
 

قیمت برخی کالاهای دست دوم در فضای مجازی

گشت و گذاری در فضای مجازی و میان سایت‌هایی که خرید و فروش کالاهای دست دوم را انجام می‌دهند، همه نوع کالا با قیمت و کیفیت متفاوت را پیش روی متقاضی قرار می‌دهد، از انگشتر شرف شمس شاهی و چراغ خودرو گرفته تا کتانی و دوربین مدار بسته و تلفن بی‌سیم. حتی برخی هم از این فضا استفاده کرده و تدریس خصوصی خود را تبلیغ می‌کنند. حتی منزل هم رهن و اجاره داده می‌شود و مغازه به فروش می‌رسد.

یک بوفه چوبی با طبقات شیشه ای از سوی فروشنده ۵۰۰ هزار تومان قیمتگذاری شده است، از سوی دیگر یک عدد جاروبرقی استفاده نشده و نو که به گفته فروشنده از روسیه خریداری شده و به ایران آورده شده به قیمت ۲۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود. یک عدد ماشین لباسشویی که از سوی یک فروشنده در آجودانیه برای فروش معرفی شده است با یک برند معروف، به قیمت دو میلیون تومان فروخته می شود.

جفت شش متری فرش دستباف تبریز، نقشه هریس هم ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین والان پرده هم از سوی فروشنده ۱۵۰ هزار تومان قیمتگذاری شده است. مبلمان استیل هفت نفره نو هم دو میلیون تومان قیمتگذاری شده است. همچنین دو تخته فرش دستباف شش متری هم که بافنده معروفی دارد، به قیمت ۸۰ میلیون تومان از سوی فروشنده قیمتگذاری شده است.

یک عدد ماشین ظرفشویی شش نفره کم کارکرد هم از سوی فروشنده ۵۵۰ هزار تومان قیمتگذاری شده است. کابینت آشپزخانه نیز به همراه هود و سینک، دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمتگذاری شده است. یک دستگاه یخچال نو در جعبه هم به قیمت ۷۰۰ هزار تومان به فروش می رسد. همچنین سرویس خواب با میز آرایش و پاتختی هم به قیمت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان از سوی فروشنده قیمتگذاری شده است.

بوفه طرح هخامنشی یک میلیون تومانی، پتو ۵۵ هزار تومانی، سرخ‌کن بدون روغن ۲۸۰ هزار تومانی، روتختی کار شده یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومانی و فرش ۱۲ متری ۷۰۰ شانه ۸ رنگ ۸۵۰ هزار تومانی از جمله کالاهایی هستند که برای فروش به عنوان کالاهای دست دوم قیمتگذاری شده اند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها